panelladikes-exetaseis

02/06/14 ONLINE ΕΚΔΟΣΗ

ΕΛΛΑΔΑ

Χωρίς παγίδες τα σημερινά θέματα των πανελλαδικών

Αναμενόμενα χαρακτηρίζονται τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης και διαβαθμισμένης δυσκολίας τα αντίστοιχα των μαθηματικών για τους υποψηφίους Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης. Δείτε αναλυτικά τα θέματα.
     
Pin It

Στα Αρχαία Ελληνικά, μάθημα με τον υψηλότερο συντελεστή που θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό τους επιτυχόντες, εξετάστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης.

Την ίδια ώρα, οι υποψήφιοι της Θετικής και της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης εξετάστηκαν στα Μαθηματικά, επίσης μάθημα κατεύθυνσης με υψηλό συντελεστή.

Δείτε ΕΔΩ τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών και ΕΔΩ τα θέματα των Μαθηματικών.

 

 

Σχολιασμός των θεμάτων από τη Μαθηματική Εταιρεία

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία σχολίασε ως τα σημερινά θέματα των Μαθηματικών:

Θέμα Α
Θεωρία

Θέμα Β
Ελέγχει βασικές γνώσεις Στατιστικής.
Είναι παρόμοιο με άσκηση του Σχολικού Βιβλίου.

Θέμα Γ
Συνδυάζει βασικές γνώσεις Πιθανοτήτων και Ανάλυσης

Θέμα Δ
Συνδυάζει όλα τα κεφάλαια της διδακτέας ύλης.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

1. Τα ερωτήματα καλύπτουν το σύνολο της ύλης.
2. Παρουσιάζουν κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία.
3. Τα θέματα είναι συμβατά με το χαρακτήρα ενός μαθήματος Γενικής Παιδείας. Υπάρχουν ερωτήματα τα οποία δίνουν τη δυνατότητα να ξεχωρίσουν οι μαθητές που είναι καλύτερα προετοιμασμένοι.

Απόψεις της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων για τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών Θεωρητικής Κατεύθυνσης στις Πανελλαδικές εξετάσεις Γ΄ Ημερησίου Λυκείου

 

Α.

Το διδαγμένο κείμενο είναι από τον Αριστοτέλη, Ηθικά Νικομάχεια, Β1, 1-4. Η μετάφραση

που ζητήθηκε δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη δυσκολία.

Όσον αφορά τις παρατηρήσεις Β1 και Β2, οι απαντήσεις προκύπτουν σαφώς από το περιε-

χόμενο του διδαγμένου κειμένου, καθώς και από την Εισαγωγή του Διδακτικού Βιβλίου. Ε-

πιπλέον, οι ίδιες αυτές ερωτήσεις αναφέρονται αυτολεξεί στα «Θέματα για συζήτηση».

Η απάντηση στην παρατήρηση Β3 αναπαράγει τα αναφερόμενα στις σελίδες 152-153 του

Διδακτικού Βιβλίου.

Ενδεικτικές απαντήσεις στην ερώτηση Β4:

- ουσία, επουσιώδης

-σχήμα, άσχετος

-φύση, ευφυής

-κατάχρηση, χρηστικός

-μάθηση, πολυμαθής

 

Β.

Το αδίδακτο κείμενο είναι από τον Αρχίδαμο του Ισοκράτη, έχει νοηματική αυτοτέλεια και

δεν παρουσιάζει, επίσης, μεταφραστικές δυσκολίες.

 

Γ1. Ενδεικτική μετάφραση:

Νομίζω, λοιπόν, ότι εσείς δεν αγνοείτε ότι ήδη έχουν γίνει πολλές παρόμοιες πράξεις, τις ο-

ποίες αρχικά όλοι γενικά θεώρησαν ότι ήταν συμφορές και συμπόνεσαν τους παθόντες, ύστε-

ρα, όμως, κατάλαβαν ότι αυτές οι ίδιες είχαν υπάρξει αιτίες μέγιστων αγαθών. Και για ποιο

λόγο πρέπει να αναφερόμαστε στα μακρινά; Αλλά και τώρα θα διαπιστώναμε ότι οι πρώτες

πόλεις, εννοώ την Αθήνα και την Θήβα, δεν είχαν μεγάλη ανάπτυξη λόγω της ειρήνης, αλλά

εξαιτίας των συμφορών που γνώρισαν προηγουμένως στη διάρκεια του πολέμου και στη συ-

νέχεια ανέκτησαν τη δύναμή τους πάλι, και από αυτές η μεν μία ανέλαβε την ηγεμονία των

Ελλήνων, η δε άλλη έχει γίνει τόσο μεγάλη όσο κανείς ποτέ έως τώρα δεν περίμενε ότι θα γί-

νει· γιατί η φήμη και η δόξα συνήθως προκύπτουν όχι από την ησυχία αλλά από τους αγώνες.

 

Γ2

ἕ, πορρωτάτω, εὖ, ὑμῶν αὐτῶν, ἡγεμόσι, ᾤετο, ὑπειλῆφθαι, τοῖς πεισομένοις, γνοίη, κατάστηθι

 

Γ3α

ὑμᾶς: υποκείμενο στο ἀγνοεῖν

συμφοράς: κατηγορούμενο στο ἅς (πράξεις)

τοῖς παθοῦσι: επιθετική μετοχή, αντικείμενο στο συνηχθέσθησαν

τί: αιτιατική της αιτίας

λαβούσας: κατηγορηματική μετοχή από το εὕροιμεν ἄν

ἡγεμόνα: κατηγορούμενο στο τὴν μὲν (πόλιν)

 

Γ3 β

Ὁ ῥήτωρ εἶπεν ὅτι αἱ… γίγνεσθαι φιλοῖεν

Ὁ ῥήτωρ εἶπεν τὰς γὰρ επιφανείας… γίγνεσθαι φιλεῖν

Από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων
efsyn.gr