Badke-xoros

18/06/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Είκοσι χρόνια Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (17-24 Ιουλίου)

Παράδοση και χιπ χοπ από τη Ραμάλα

Η Βίκυ Μαραγκοπούλου γιορτάζει φέτος τον θεσμό, που άλλαξε τα χορευτικά ήθη στον τόπο μας, με ένα θαυμάσιο πρόγραμμα, που συνδυάζει κορυφαία ονόματα με νέες παρουσίες, ελληνικές και ξένες. Ξεχωρίζει η παράσταση «Badke», μια συνεργασία νέων Παλαιστινίων με μετρ χορογράφους από το πρωτοπόρο στην Ευρώπη Βέλγιο.
      Pin It
"Badke"

«Badke»

Κι όμως, πέρασαν είκοσι χρόνια. Από τότε που το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, και η διευθύντριά του Βίκυ Μαραγκοπούλου, αποφάσισε να μας φέρει σε επαφή με τη σύγχρονη χορευτική δημιουργία, να μας συστήσει ό,τι πιο καινούργιο κυκλοφορεί στον πλανήτη, να συνεισφέρει στη διαμόρφωση ενός νέου, εξελιγμένου τοπίου για τον χορό στην Ελλάδα, να μας θυμίσει εν τέλει τι σημαίνει διοργάνωση με υψηλό καλλιτεχνικό περιεχόμενο.

 

Το επετειακό 20ό Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας θα πραγματοποιηθεί φέτος από 17 έως 24 Ιουλίου, φωτίζοντας ενδιαφέρουσες πτυχές της σύγχρονης ελληνικής και διεθνούς χορευτικής δημιουργίας, μέσα από παραστάσεις, εργαστήρια, εκθέσεις και παράλληλες εκδηλώσεις. Συμμετέχει ένα μεγάλο εύρος καλλιτεχνών (από τη συνεργασία Βέλγων και Παλαιστινίων μέχρι το εντελώς προσωπικό έργο του Κριστιάν Ριζό αλλά και τη Μέτε Ινγκβαρτσεν με τη ριζοσπαστική της αντίληψη για τη χορογραφία). Θεματικά επιμένει στους σύγχρονους κοινωνικούς προβληματισμούς (τον εκπατρισμό, τη διερεύνηση της ανάγκης του ανήκειν, την εμβάθυνση στην έννοια της ταυτότητας και της ετερότητας, τα οικολογικά προβλήματα). Κάνει άνοιγμα στον δημόσιο χώρο εμπλέκοντας ακόμα περισσότερους Μεσσήνιους στη δημιουργική διαδικασία. Εμπλουτίζεται με εκπαιδευτικά προγράμματα και επιχειρεί μεγάλο άνοιγμα στους νέους. Συγκεκριμένα:

 

*Το Φεστιβάλ ανοίγει με το Nederlands Dans Theater 2, δηλαδή την ομάδα των νεότερων δεξιοτεχνών του, που ιδρύθηκε το 1978 και αποτελείται από χορευτές 17 έως 23 ετών. Οι τέσσερις χορογραφίες που θα παρουσιάσουν είναι το αριστούργημα «Gods and Dogs» του Γίρζι Κίλιαν, που διερευνά τα δυσδιάκριτα όρια μεταξύ φυσικού και αφύσικου, το ευρηματικό «Shutters Shut», όπου το χορογραφικό δίδυμο Σολ Λεόν (Ισπανία) και Πολ Λάιτφουτ (Αγγλία) μεταφράζει σε ανθρώπινη κίνηση το ποίημα της Γερτρούδης Στάιν «If I told him: A Completed Portrait of Picasso» (αντί μουσικής η ίδια η Αμερικανή συγγραφέας απαγγέλλει τους στίχους), το «Subject to Change», όπου οι ίδιοι καταθέτουν ένα στοχασμό πάνω στη σωματική φθορά και τον θάνατο, και το «Cacti» του 30χρονου Σουηδού χορογράφου Αλεξάντερ Εκμαν, που αναφέρεται στην επιτήδευση που συχνά ενδημεί στον χορό (17-18/7, Μέγαρο Χορού).

 

*«Sakinan göze çöp batar» (τουρκική παροιμία που σημαίνει «το μάτι που θα προστατέψεις είναι αυτό που θα πληγωθεί») έχει τίτλο το σόλο του πάντα ευαίσθητου πολιτικά Κριστιάν Ριζό, που ερμηνεύει ο Τούρκος χορευτής Κερέμ Γκελεμπέκ. Είναι μια χορευτική σπουδή στην εξορία, στην οδύνη του ευάλωτου, αποκομμένου από τις ρίζες του σώματος (18-19/7, Μέγαρο Χορού).

 

* Το στοιχείο της συνύπαρξης αναδεικνύεται θαυμάσια στο έργο «Badke», εξαιρετικό παράδειγμα συνεργασίας Βέλγων και Παλαιστίνιων καλλιτεχνών. Ο Κουν Ογιουστέινεν (χορογράφος των Ballets C de la B), η Χίλντεγαρτ ντε Βέεστ (δραματουργός της ίδιας ομάδας και του KVS) και η Ροζάλμπα Τόρες Γκουερέρο (πρώην χορεύτρια των Rosas, Ballets C de la B) δούλεψαν με 10 Παλαιστίνιους ερμηνευτές, ακόμα και από τη Ραμάλα, συνδυάζοντας τον παραδοσιακό παλαιστινιακό χορό badke με σύγχρονα στοιχεία, από χιπ χοπ και καποέιρα μέχρι τσίρκο (19-20/7, Αμφιθέατρο Κάστρου).

 

*Ενας άυλος και άχρονος χορογραφικός κόσμος παρουσιάζεται στο «Evaporated Landscapes» της Δανής Μέτε Ινγκβαρτσεν, που παρουσιάζει δουλειά της για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αγγίζοντας το θέμα των ορίων ανάμεσα στο τεχνητό και το φυσικό και διερευνώντας τις σχέσεις ανάμεσα στα έμψυχα όντα και τον άψυχο, αλλά γεμάτο ενέργεια κόσμο που τα περιβάλλει (20/7, 12.00, 19.00, 20.30, Μέγαρο Χορού).

 

* Την οδύνη των ξεριζωμένων σωμάτων παρακολουθεί κανείς και στη χορογραφία της Πατρίσιας Απέργη «Πλάνητες». Η χορογράφος κατεβαίνει τρίτη φορά στο Φεστιβάλ Καλαμάτας με ένα κοινωνικό σχόλιο γύρω από τους πολίτες του κόσμου, τους ταξιδιώτες, τους μετανάστες, τους πρόσφυγες, τους «ξένους», τους Αλλους (22/7, Μέγαρο Χορού).

 

*Η Πετρόσουπα από κινεζικός λαϊκός μύθος έγινε μουσικό παραμύθι από τον Καλαματιανό συνθέτη Στάθη Γυφτάκη και τους μαθητές του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας –τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, την Παιδική Χορωδία και το φωνητικό σύνολο «Μελίφωνο»–, τη Λίλλυ Τριαντάρη και τις λέξεις της, τον χορογράφο Δημήτρη Σωτηρίου και τους sinequanon, την εικαστικό Αιμιλία Μπαντούνα και τα παιδιά του εργαστηρίου της «Μπλε Τελεία». (24/7, Αμφιθέατρο Κάστρου).

 

*Ημερομηνία έναρξης προπώλησης: 1 Ιουλίου. Πληροφορίες: 27210-97610 & 27210-97630. Πληροφορίες στο www.kalamatadancefestival.gr

 

Ματούλα Κουστένη

 

Scroll to top