07/07/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Επενδύω στα παιδιά, γιατί βλέπω προς το μέλλον

Αυτό το καλοκαίρι, το Θέατρο του Νέου Κόσμου ούτε την Επίδαυρο ούτε την Πειραιώς 260 έβαλε στόχο. Αποφάσισε να περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα με το έργο της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου «Η Κοιμωμένη ξύπνησε», μια μεταφορά του γνωστού παραμυθιού στο... .
      Pin It

Της Εφης Μαρίνου

 

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Ποιος μικρός ή μεγάλος δεν ξέρει το ρομαντικό παραμύθι «Η Ωραία Κοιμωμένη», όπου το κορίτσι που κοιμάται 500 χρόνια, ξυπνά από το βαθύ ύπνο της με το φιλί ενός πριγκιπόπουλου… Η Ξένια Καλογεροπούλου και ο Θωμάς Μοσχοπουλάς πείραξαν και προχώρησαν το παραμύθι ένα βήμα παραπέρα, γράφοντας την «Κοιμωμένη ξύπνησε». Εργο που το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου σε 51 πόλεις σ’ όλη την Ελλάδα με αποψινό σταθμό το θέατρο Βράχων στον Βύρωνα.

 

Τι θα γινόταν αν η πριγκίπισσα του παραμυθιού ξυπνούσε στην εποχή μας; Ποιος θα της έδινε τώρα το φιλί και πώς θα επιβίωνε στον κόσμο του 2014; Εκτός από νεράιδες, πύργους και πριγκιπόπουλα, στο έργο παίρνουν μέρος αυτοκινητόδρομοι, τρένα, υπολογιστές, τηλεοράσεις, κινητά τηλέφωνα, η πριγκίπισσα δουλεύει σκληρά για να βγάλει το ψωμί της και να κερδίσει με το σπαθί της τον έρωτα του σύγχρονου πρίγκιπα.

 

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, πιστεύει ότι η «Κοιμωμένη ξύπνησε» είναι μια ιστορία ενηλικίωσης, ένα έργο σκανδαλιάρικο όσο και ανθρώπινο, που απευθύνεται στο μυαλό και στην καρδιά παιδιών και μεγάλων.

 

«Πρόκειται για διασκευή του γνωστού παραμυθιού της «Ωραίας Κοιμωμένης», με ένα έξυπνο εύρημα. Η αφύπνιση της πριγκίπισσας δίνει την ευκαιρία στα παιδιά, στους εφήβους και στους μεγάλους να δουν την ιστορία και μέσα από τη σημερινή οπτική γωνία, να την ακούσουν με τη σημερινή γλώσσα. Το έργο παντρεύει το χθες με το σήμερα σε επίπεδο αισθητικής. Με πολύ χιούμορ, μακριά από κάθε διδακτισμό, μας βοηθάει να ξαναδούμε (αν θέλουμε) τρυφερά τον κόσμο και τον εαυτό μας».

 

• Επιμένετε με έναν ιδιαίτερο τρόπο στο παιδικό θέατρο.

 

«Δεκατρία χρόνια, ανελλιπώς, κάνουμε θέατρο για παιδιά στον Νέο Κόσμο. Βέβαια, πιο εξειδικευμένο: για παιδιά που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία ή ζουν σε ιδρύματα, ενώ τα τελευταία χρόνια, με την οικονομική καταστροφή που περνάει η χώρα μας, το θέατρο αυτό έχει ανοιχτεί και σε άλλες κατηγορίες παιδιών, παίρνοντας χαρακτήρα θεάτρου αλληλεγγύης. Παίζουμε και στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, κάθε Κυριακή, σε συνεργασία με δομές αλληλεγγύης της πόλης, που φέρνουν δωρεάν παιδιά που οι οικογένειές τους πλήττονται οικονομικά. Παίζουμε, επίσης, σε καταυλισμούς προσφύγων και Τσιγγάνων, σε σχολεία μεταναστών. Παίξαμε και στην κατάμεστη πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα, που ήταν παραδομένη στο έλεος της Χρυσής Αυγής. Χαίρομαι που το Εθνικό θα δημιουργήσει κι αυτό θεατρική μονάδα για τα νοσοκομεία από τον χειμώνα. Αυτό το καλοκαίρι αποφασίσαμε να ανοιχτούμε και στην υπόλοιπη Ελλάδα, διαθέτοντας και έναν αριθμό δωρεάν εισιτηρίων, πάντα σε συνεργασία με τοπικές δομές αλληλεγγύης. Θα ήταν καλό να υπάρξει αντίστοιχη κίνηση και από άλλους θιάσους, γιατί η κοινωνία το χρειάζεται».

 

• Εχουμε δει όμως και παραστάσεις να επενδύουν στο παιδικό ακροατήριο εν είδει «αρπαχτής».

 

«Στις καλοκαιρινές μας περιοδείες έχω πέσει αρκετές φορές σε τέτοιες παραστάσεις με αισθητική τηλεοπτικού πρωινάδικου. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει πολύς κόσμος σε όλη την Ελλάδα με καλό γούστο και ανάγκη για τους ίδιους και τα παιδιά τους να δουν καλό θέατρο, κινηματογράφο κ.λπ. Και τελικά όλοι, κι αυτοί που ξέρουν κι αυτοί που δεν ξέρουν, έχουν δικαίωμα σε μια τέχνη που τους σέβεται. Στόχος μας είναι μια παράσταση υψηλής ποιότητας μ’ ένα έργο από τα καλύτερα που έχω δει και διαβάσει: την «Κοιμωμένη ξύπνησε» των Ξένιας Καλογεροπούλου και Θωμά Μοσχόπουλου. Η Ξένια ασχολείται εδώ και δεκαετίες με το θέατρο για παιδιά και από την πρώτη της παράσταση άλλαξε άρδην το τοπίο. Είχα την τύχη να παίξω κι εγώ σε παράστασή της ως νέος ηθοποιός, σ’ αυτό το θέατρο πήγαινα τον γιο μου, και τώρα που ο Μίλτος είναι 27 χρονώ κι έχει δύο παιδιά, τέτοιο θέατρο θέλω να βλέπουν τα εγγονάκια μου. Υπολογίζω πολύ στη γνώμη, την κριτική και την εκτίμηση των δικών μου ανθρώπων. Οση αγωνία έχω πώς κρίνουν τις παραστάσεις που σκηνοθετώ η γυναίκα μου και ο γιος μου, άλλη τόση έχω τώρα για τον δίχρονο Γιώργο και τον 14μηνο Βαγγελάκη… Η «Κοιμωμένη» είναι από τις πιο ακριβές παραγωγές που έχουμε κάνει, κυρίως λόγω σκηνικών και κοστουμιών, επειδή η ιστορία διαδραματίζεται σε δύο διαφορετικές εποχές, και τα κοστούμια πρέπει να ακολουθούν ανάλογη αισθητική. Είμαι χαρούμενος που δουλεύω μ’ ένα δυνατό θίασο –ανάμεσά τους και παλιοί μαθητές μου από τη σχολή του Εθνικού. Συμμετέχουν όλοι με πολύ κέφι, έχοντας συνείδηση πόσο σοβαρή υπόθεση είναι το θέατρο για παιδιά και τι απαιτήσεις έχει».

 

• Το παιδικό θέατρο υποστηρίζεται σήμερα όπως θα του άξιζε από θεσμούς και θιάσους;

 

«Διακρίνω ένα σνομπισμό απέναντί του από την πλευρά μιας μερίδας ηθοποιών, αλλά και από τα ΜΜΕ. Οταν με ρωτάνε αυτό τον καιρό τι ετοιμάζω για το καλοκαίρι, περιμένοντας ν’ ακούσουν κάτι για την Επίδαυρο ή το Φεστιβάλ Αθηνών, βλέπω ένα κόμπιασμα όταν τους λέω «παιδικό θέατρο και περιοδεία». Ναι, επενδύω στα παιδιά, γιατί το καλό γούστο χτίζεται από τα πρώτα χρόνια της ζωής του ανθρώπου και γιατί μου αρέσει να βλέπω προς το μέλλον».

 

• Η δράση του παιδικού θεάτρου στα νοσοκομεία θα συνεχιστεί;

 

«Φέτος είχαμε την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Για το μέλλον δεν ξέρουμε τίποτε. Εύχομαι να βρεθεί ένας τρόπος, γιατί θα είναι μεγάλη ήττα να σταματήσουμε ύστερα από 13 χρόνια αυτή τη δράση μας».

 

………………………………………………………………………..

 

Και συμπαραγωγή με την Αριάν Μνουσκίν

 

• Τι ετοιμάζεται για τη χειμερινή σεζόν;

 

«Δουλευουμε σ’ ένα περιβάλλον ολικής έκλειψης της πολιτιστικής πολιτικής -σε ό,τι αφορά το θέατρο, αλλά όχι μόνο. Για να αντέξουμε πρέπει να ανοιχτούμε στην κοινωνία, να γίνουμε προσεκτικοί στις επιλογές μας, να επενδύσουμε στην ποιότητα, να κάνουμε καλές συνεργασίες, να αγωνιστούμε οι θίασοι από κοινού για να ανατρέψουμε την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.

 

Θα σκηνοθετήσω στο Εθνικό Θέατρο το έργο του Ρόμπερτ Μπολτ «Ενας άνθρωπος για όλες τις εποχές», με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο και στην Κύπρο τους «Αστερισμούς». Στο θέατρό μας, εκτός από τους «Αστερισμούς», που θα συνεχίσουν για λίγες παραστάσεις, θα ανεβάσω ένα ελληνικό έργο με την Ελένη Ουζουνίδου, τη «Σταματία το γένος Αργυροπούλου» του Κώστα Σωτηρίου. Μια γυναίκα χάνει τη ζωή μέσα από τα χέρια της, αδυνατώντας να παρακολουθήσει τον κόσμο που προχωράει δίπλα της. Στη συνέχεια ένα καινούργιο εγγλέζικο έργο, τα «Παράσιτα» της Βίβιεν Φράτσμαν, με την Κόρα Καρβούνη και τη Γεωργιάννα Νταλάρα: δύο αδελφές μοιράζονται το ίδιο τραυματικό παρελθόν και το ίδιο ζοφερό παρόν, κακοποίηση, φτώχεια, φυλακή, ναρκωτικά. Ο φίλος και συνεργάτης Μάκης Παπαδημητρίου θα σκηνοθετήσει το «Loot» του Ορτον.

 

To άλλο μέλος της παρέας, ο Παντελής Δεντάκης μαζί με άλλους φίλους θα ανεβάσουν στο Παρίσι, στο Θέατρο του Ηλιου της Αριάν Μνουσκίν, την ιστορία του Ματαρόα σε σκηνοθεσία της Ελέν Σενκ. Σ’ αυτή την παράσταση, που θα παιχτεί και στην Αθήνα, συμμετέχει το Θέατρο του Νέου Κόσμου ως συμπαραγωγός».

 

Scroll to top