10/08/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Μισέλ Φάις

Εφιάλτες θερινής νυκτός

Αστυνομικά μυθιστορήματα και ιστορίες μυστηρίου, μοναχικοί ντετέκτιβ και ιδιότροποι επιθεωρητές, σκληρά αφηγήματα και ψυχολογικά νουάρ, πολιτικά θρίλερ και συνωμοσίες, νουάρ καταβυθίσεις στην ιστορία ή κριτικές ματιές στον υπόκοσμο των σύγχρονων μεγαλουπόλεων, μυστήρια και γρίφοι, κλειδωμένα δωμάτια και ανεξιχνίαστα εγκλήματα,.
      Pin It

Του Αριστοτέλη Σαΐνη

 

Αγωνία, συνωμοσίες και τρελές σφαίρες

 

Ενα ταξίδι στην Ελλάδα και την Κρήτη, η μυρωδιά ενός παλιού ξενοδοχείου στην Αθήνα και η ανάμνηση της Κνωσού αρκούν στην Πατρίσια Χάισμιθ για να στήσει το σκηνικό του «ελληνικού» μυθιστορήματός της που μεταφέρθηκε φέτος στον κινηματογράφο: τρεις «αθώοι» Αμερικανοί τουρίστες, δέσμιοι ο ένας του άλλου, στην Ελλάδα του ’60 («Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου», μτφρ. Α. Αποστολίδης, Αγρα). Διεφθαρμένη αμερικανική επαρχία, ποτοαπαγόρευση και φόνος σε προεκλογική περίοδο στο «Γυάλινο κλειδί» του Ντάσιελ Χάμετ, και ο Λιου Αρτσερ αντιμέτωπος με έναν «καλλιτέχνη» δολοφόνο στη «Γαλάζια φλέβα» (μτφρ. Χ. Παπαδημητρίου, Μεταίχμιο) του Ρος Μακντόναλντ.

 

Και από τους κλασικούς ντετέκτιβ του σκληρού αφηγήματος στους σύγχρονους διαδόχους τους: ο πρώην ταγματάρχης της στρατονομίας Τζακ Ρίτσερ συλλαμβάνεται σε ερημική περιοχή της Τζόρτζια κατηγορούμενος για φόνο (Λη Τσάιλντ, «Κλοιός Θανάτου», μτφρ. Γ. Γαλάτης, Bell), ο «δίκαιος» Χάρι Μπος καλείται να λύσει διπλό γρίφο, αφού ένας σαδιστής δολοφόνος και μια πολιτική συνωμοσία συνταράσσουν το Λος Αντζελες (Μάικλ Κόνελι, «Η πτώση», μτφρ. Π. Ισμυρίδου, Bell), και ακόμη χειρότερα, κάποιος απάγει τα παιδιά του προέδρου και, σαν να μη φτάνει αυτό, τρομοκράτες δηλητηριάζουν τον ταμιευτήρα νερού της Ουάσινγκτον… (Τζέιμς Πάτερσον, «Θανάσιμη απειλή», μτφρ. Χ. Νικολακάκης, Bell).

 

Στην παράδοση του Ντόναλντ Ουεστλέικ η πρώτη εμφάνιση του Ρότζερ Χομπς με τον μυστηριώδη Τζακ του τίτλου να αναζητά τα διπλοκλεμμένα λεφτά μιας αποτυχημένης ληστείας σε καζίνο του Ατλάντικ Σίτι («Ο άνθρωπος φάντασμα», μτφρ. Γ. Στάμου, Κλειδάριθμος). Μαύρο χιούμορ και άφθονο αίμα σε μια παρακμιακή εικόνα της μεταπολεμικής αμερικανικής επαρχίας στο πρώτο μυθιστόρημα του Ντόναλντ Ρέι Πόλοκ, «Πάντα ο διάβολος» (μτφρ. Β. Τζανακάρη, Μεταίχμιο).

 

Ο συγγραφέας του απόλυτου θρίλερ της δεκαετίας του ’80 («Γκόρκι Παρκ») επιστρέφει και ο επιθεωρητής Αρκάντι Ρένκο βρίσκεται αντιμέτωπος με το ζοφερό παρόν αλλά και το μέλλον της Ρωσίας (Μάρτιν Σμιθ Κρουζ, «Τατιάνα» μτφρ. Γ. Σπανδωνής, Bell). Επιστροφή και για τον μετρ του δικαστικού θρίλερ Τζον Γκρίσαμ. Είκοσι πέντε χρόνια μετά την επιτυχία της «Ετυμηγορίας» και ο Τζέικ Μπριγκάνς στο δικαστήριο του Κλάντον σε μια νέα πολύκροτη δίκη («Η κληρονομιά», Bell).

 

Συνομιλώντας με το νουάρ

 

Τρεις υποδειγματικές νουβέλες όπου οι νόρμες του αστυνομικού είδους γίνονται όχημα για μεταμυθοπλασιακά παιχνίδια πολλαπλασιασμένα επ’ άπειρον στο θρυλικό ξεκίνημα του Πολ Οστερ («Η τριλογία της Νέας Υόρκης», μτφρ. Σ. Αργυροπούλου, Μεταίχμιο).

 

Ενας ετερόκλητος θίασος πρωταγωνιστών με σκοτεινό παρελθόν και ανεξιχνίαστες προθέσεις στην Αϊτή κατά την εποχή της διεφθαρμένης δικτατορίας του Πάπα Ντοκ στους ατμοσφαιρικούς «Θεατρίνους» (μτφρ. Κ. Παπαμιχαήλ, Πόλις) του Γκράχαμ Γκριν και ο χαρακτηριστικός λόγος του Φόκνερ αντιμέτωπος με τον ρατσισμό στην ημιφανταστική Γιοκναπατάουφα («Ο ξένος στο χώμα», μτφρ. Α. Κορτώ, Καστανιώτης). Ντοκουμενταρισμένη μεταμυθοπλασία, με πλήθος αστυνομικών αναφορών, και η αναρχική πένα του Πάκο Ιγκνάσιο Τάιμπο ΙΙ σε αναζήτηση της σκιάς του επαναστάτη Σεμπάστιαν Σαν Βινσέντε (1896-1938;) («Περαστικός», μτφρ. Κ. Ηλιόπουλος, Αγρα).

 

Μπολάνιο, Λιόσα και Μαρκές μπορεί να αχνοφέγγουν πίσω από τις γραμμές του Κολομβιανού Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες (γενν. 1973), στις σελίδες του όμως λάμπει η πρωτότυπη πένα ενός μεγάλου συγγραφέα και στιλίστα. Η εμμονή ενός νεαρού καθηγητή Νομικής με έναν μυστηριώδη πρώην πιλότο σε ένα υπαρξιακό νουάρ ταξίδι αυτογνωσίας, μια κατάδυση στην πρόσφατη ζοφερή ιστορία της Κολομβίας που σπαράσσεται από τον πόλεμο των ναρκωτικών («Ο ήχος των πραγμάτων όταν πέφτουν», μτφρ. Α. Κυριακίδης, Ικαρος).

 

Μεταπολεμική και σύγχρονη Ιαπωνία

 

Ο επιθεωρητής Κουσανάγκι της αστυνομίας του Τόκιο, αντιμέτωπος με το τέλειο έγκλημα, τη σαγηνευτική χήρα και την ερωμένη ενός επιχειρηματία, έχει την πολύτιμη συνδρομή ενός ιδιοφυή καθηγητή φυσικής στο «Η λύτρωση μιας αγίας» (μτφρ. Α. Καλοκύρης, Κλειδάριθμος) του δημοφιλή και πολυβραβευμένου Ιάπωνα Κέιγκο Χιγκασίνο.

 

Το Τόκιο ωστόσο πρωταγωνιστεί και στο δεύτερο μέρος της ομώνυμης Τριλογίας και ο Αγγλος Ελρόι επιστρέφει στη μεταπολεμική Ιαπωνία του 1948 με την (μτφρ. Μ. Σαρατσιώτη, Τόπος). Σκοτεινός και ιδιοσυγκρασιακός ο Ντέιβιντ Πις, βασίζεται στη σχετική βιβλιογραφία για να εξετάσει μια από τις σκοτεινές υποθέσεις της μεταπολεμικής Ιαπωνίας: ένας άντρας δηλητηριάζει τους εργαζόμενους στην τράπεζα Τεϊκόκου και καταδικάζεται ο Σανταμίτσι Χιρασάουα.

 

Οι προσφυγές για την αποκατάσταση του ονόματός του συνεχίζονται μέχρι σήμερα.

 

Ιστορία και ψυχανάλυση με βρετανικό φλέγμα

 

Ο Φίλιπ Κερ συνεχίζει να ενοφθαλμίζει τις αστυνομικές του ιστορίες στην εποχή του Τρίτου Ράιχ και ο ντετέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ επιστρέφει στο Βερολίνο του 1943: ένας ομαδικός τάφος Πολωνών ανακαλύπτεται στην κατεχόμενη από τους Γερμανούς περιοχή της Ρωσίας και οι φήμες θέλουν τα θύματα εκτελεσμένα εν ψυχρώ  από τους Σοβιετικούς («Ανθρωπος χωρίς ανάσα» μτφρ. Α. Αποστολίδης, Κέδρος).

 

Ο Ελληνοσκοτσέζος ντετέκτιβ Αλεξ Μαύρος, αντιμέτωπος με αρχαιοκάπηλους, εμπόρους ναρκωτικών, δολοφόνους και το ελληνικό παρελθόν του κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας χολιγουντιανής ταινίας για τη Μάχη της Κρήτης! (Πολ Τζόνστον «Το στίγμα της προδοσίας», μτφρ. Γ. Μπαρουξής, Ψυχογιός). Και ενώ ο φόνος μιας έφηβης αναστατώνει την κλειστή κοινωνία των Σέτλαντ σε ένα μυθιστόρημα της ομώνυμης σειράς (Αν Κλιβς, «Μαύρα φτερά», μτφρ. Μ. Πηγαδά, Κλειδάριθμος), η ψυχοθεραπεύτρια Φρίντα Κλάιν επιστρέφει σε ένα ακόμα ψυχολογικό θρίλερ των Νίκι Φρεντς, ψευδώνυμο του συγγραφικού διδύμου και ανδρόγυνου εν ζωή Νίκι Τζέραρντ και Σον Φρεντς («Σκοτεινή Τετάρτη», μτφρ. Ο. Τουτουντζή, Διόπτρα).

 

Παγωμένα θρίλερ σε βορειο­- ευρωπαϊκό φόντο

 

Ούτε στο εξοχικό του δεν θα βρει ησυχία ο χαλκέντερος Βαλάντερ, αφού στον κήπο ανακαλύπτει το ένα πτώμα μετά το άλλο. Μια νουβέλα και μια χρηστική εισαγωγή στον κόσμο του διάσημου επιθεωρητή, ένα δημιούργημα του συγγραφικού εργαστηρίου του Χένινγκ Μάνκελ, πρωτεργάτη της στροφής του βόρειου μυθιστορήματος προς την κριτική του σκανδιναβικού θαύματος («Ο κόσμος του Κουρτ Βαλάντερ», μτφρ. Γ. Κονδύλης, Ψυχογιός). Η Φριεντρίκα Μπέργιναντ και η ομάδα τού Αλεξ Ρεχτ οδηγείται στην αποκάλυψη ενός δικτύου δουλεμπορίας που φτάνει ώς την Μπανγκόκ (Κριστίνα Ολσον, «Ματωμένη Μαργαρίτα», μτφρ. Γ. Μπαρουξής, Μεταίχμιο), κάπου στην κεντρική Ευρώπη ο βιβλιόφιλος επιθεωρητής Βαν Βέτερεν αγωνίζεται να συνδέσει ένα ακρωτηριασμένο πτώμα με έναν εξαφανισμένο πρώην κατάδικο (Χακάν Νεσέρ, «Η επιστροφή», μτφρ. Γ. Αρβανίτη, Μεταίχμιο) και ανεπούλωτα τραύματα, διχασμένες προσωπικότητες και το παραπληρωματικό δίδυμο του αστυνόμου Πάτρικ και της συγγραφέως Ερικα εν δράσει στην ιδιαίτερη πατρίδα της Καμίλα Λέκμπεργκ («Η γοργόνα», μτφρ. Γ. Κονδύλης, Μεταίχμιο).

 

Διπλή επιστροφή του Νορβηγού Τζο Νέσμπο. Αν στο πρώτο μυθιστόρημα της σειράς («Η νυχτερίδα», μτφρ. Δ. Παπαγρηγοράκη), ο επιθεωρητής Χάλι Χόλε εξιχνιάζει τον φόνο μιας Νορβηγίδας στη χώρα των Αβορίγινων, στην «Αστυνομία» (μτφρ. Κ. Γλυνιαδάκη, Μεταίχμιο) καλείται να συλλάβει τον δολοφόνο αστυνομικών που τριγυρνά στους δρόμους του Οσλο. Ο Νορβηγός δημοσιογράφος Χένινγκ Τζουλ αμφισβητεί τις ικανότητες του αστυνομικού που χειρίζεται την υπόθεση της φρικτής δολοφονίας μιας φοιτήτριας (Τόμας Ενγκερ, «Φλεγόμενος», μτφρ. Α. Καλοφωλιάς, Λιβάνης) και η Φινλανδή αστυνομικός Μάρια Κάλιο εξιχνιάζει έναν φόνο στους κόλπους μιας φοιτητικής χορωδίας (Λέενα Λεχτοναΐνεν, «Πικρά πάθη», μτφρ. Μ. Μαρτζούκου, Λιβάνης).

 

Το αδελφικό δίδυμο των Δανών Λότε και Σόρεν Χάμερ βάζει τον επιθεωρητή Κόνραντ Σίμονσεν και την ομάδα του να εξιχνιάζουν τον φόνο/αντεκδίκηση πέντε ανδρών στην παγωμένη Κοπεγχάγη («Εκδικητές», μτφρ. Χ. Καψάλης, Μίνωας), την ώρα που ένα αλλοιωμένο μήνυμα που βρέθηκε σε μπουκάλι βασανίζει τον επιθεωρητή Καρλ Μερκ (Γιούσι Αντλερ Ολσεν, «Ματωμένο μήνυμα», μτφρ. Χ. Καψάλης, Λιβάνης). Τέλος, ο αστυνομικός γρίφος μπλέκεται με το θρίλερ τρόμου στις όχθες ενός παγωμένου φιορδ στην «Εκδίκηση» (μτφρ. Γ. Αρβανίτη, Μεταίχμιο) της Ισλανδής Ιρσα Σιγκουδαρντότιρ, ενώ δύο φόνοι που μοιάζουν αυτοκτονίες αποδεικνύονται σχετικοί στην πρώτη υπόθεση του επιθεωρητή Ολιβερ και της Πία («Μια αντιπαθητική γυναίκα», μτφρ. Ι. Κοπερτί, Κλειδάριθμος) της Γερμανίδας Νέλε Νοϊχάους.

 

Με δύναμη από την Κεντρική Ευρώπη

 

Αρωμα Κεντρικής Ευρώπης στο πρώτο μυθιστόρημα του Ούγγρου Βίλμος Κόντορ, με ήρωα τον δημοσιογράφο Ζίγκμοντ Γκόρντον να προσπαθεί να εξιχνιάσει τη δολοφονία μιας Εβραίας γυναίκας σε κακόφημη συνοικία της Βουδαπέστης. Υπόκοσμος, μαφία, μεγαλοεπιχειρηματίες και ανίερες πολιτικές διασυνδέσεις με τη Γερμανία, στην Ουγγαρία του 1936, λίγο μετά τον ξαφνικό θάνατο του ακροδεξιού πρωθυπουργού («Εγκλημα στη Βουδαπέστη», μτφρ. Φ. Χρυσόπουλος, Κέδρος).

 

Ενας νεαρός συγγραφέας προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητα ενός καταξιωμένου συναδέλφου και φίλου, που κατηγορείται ότι δολοφόνησε μια δεκαπεντάχρονη στο μπεστ σέλερ του Ελβετού Ζοέλ Ντυκέρ («Η αλήθεια για την υπόθεση Χάρυ Κέμπερτ», μτφρ. Γ. Στρίγκος, Πατάκης), όπου η κλασική ερώτηση «who done it;» συμβαδίζει με το ερώτημα «πώς γράφεται ένα μυθιστόρημα;».

 

H Μεσόγειος φλέγεται

 

Νουάρ έκπληξη από τη δεκαετία του ’70. Ο πρωτομεταφρασμένος Φρεντερίκ Α. Φαζαρντί ανήκει σε εκείνη τη γενιά των αριστερών συγγραφέων (μαζί με τον Μανσέτ) που ανανέωσαν το νουάρ μετατρέποντάς το σε μέσο κοινωνικής και πολιτικής κριτικής. Το «Φονιάδες μπάτσων» (μτφρ. Γιάννης Καυκιάς, Εκδόσεις των Συναδέλφων) είναι μια παράλογα σκληρή ιστορία, δοσμένη με απόλυτη λιτότητα, χιούμορ και κοφτερό ρυθμό.

 

Το τρίο του τίτλου δεν σκοτώνει απλά μπάτσους με κάθε τρόπο, ενίοτε τους κομματιάζει και τους τρώει. Οσο για τον αστυνόμο Παντοβάνι, αυτός ονειρεύεται τη στιγμή που θα πετάξει την ταυτότητα της «μπατσαρίας» και θα φυτεύει λαχανάκια…

 

Η γαλλική ιστορία της τελευταίας τεσσαρακονταετίας, αστυνομικό ρεπορτάζ και μυθοπλασία, δημοσιογράφοι και πράκτορες, υπόκοσμος και πολιτικοί σε ένα παρανοϊκό γαϊτανάκι στο πολιτικό-ιστορικό νουάρ του πρωτοεμφανιζόμενου Φρανσουά Μεντελίν («Ορυμαγδός», μτφρ. Γιάννης Καυκιάς, Εικοστός Πρώτος).

 

Σε ειρωνική αντίθεση με τον τίτλο του, η Πόλη του Φωτός σε πόλεμο. Απόπειρες κλοπής, τραυματισμοί, επιθέσεις με βιτριόλι, απαγωγές και μια βεντέτα ανάμεσα στην εβραϊκή και την αραβική κοινότητα που γρήγορα εμπλέκει τους πάντες: ο Σαρκοζί θα κληθεί να συμπαρασταθεί στην οικογένεια των θυμάτων και ο Βρετόνος αστυνόμος Κερζεναάν να επιβάλει την τάξη (Ζιλ Μαρτέν-Σοφιέ, «Το Παρίσι εν καιρώ ειρήνης», μτφρ. Γ. Στρίγκος, Πόλις).

 

Στις σκοτεινές σελίδες της πρόσφατης ιστορίας των Βαλκανίων στρέφεται ο Μάρκους Μαλτ («Μπλε νότες σε κόκκινο φόντο», μτφρ. Κώστας Κατσουλάρης, Κέδρος).

 

Μια νεαρή πρόσφυγας του γιουγκοσλαβικού εμφυλίου δολοφονείται και ένας πιανίστας, με τη βοήθεια ενός πρώην καθηγητή φιλοσοφίας και νυν ταξιτζή, αναζητά τους ενόχους στους δρόμους του Παρισιού.

 

Η φρίκη του πολέμου, ξεχασμένες θηριωδίες και ομαδικοί τάφοι με μουσική υπόκρουση τις θρυλικές μπλε νότες της τζαζ. Λιβυκός εμφύλιος και μια ετερόκλητη παρέα διασχίζει την έρημο αναζητώντας τη σωτηρία σε ένα καταιγιστικό θρίλερ-κριτική της πολιτικής κατάστασης στη Βόρεια Αφρική κατά την πτώση του Καντάφι (Τίτο Τοπέν, «Λιβυκή έξοδος», μτφρ. Α. Μακάροφ, Αγρα) και μπρος-πίσω από την πολυπολιτισμική σύγχρονη Μασσαλία στον πόλεμο της αλγερινής ανεξαρτησίας: η δίδυμη αδελφή ενός στρατιώτη που υποτίθεται ότι αυτοκτόνησε στον πόλεμο της Αλγερίας θέλει να μάθει την αλήθεια και ένας πρώην μπάτσος και μια αισθησιακή αστυνομικός αλγερινής καταγωγής ενώνουν τις δυνάμεις τους (Ζιλ Βενσάν, «Ντζεμπέλ. Στους λόφους του Αλγερίου», μτφρ. Ρίτα Κολαΐτη, Καστανιώτης).

 

Εντυπωσιακό πολιτικό θρίλερ και από τον πρωτοεμφανιζόμενο Γκυ Φιλίπ Γκόλντσταϊν και το «Βαβέλ ώρα μηδέν» (μτφρ. Σοφία Λεωνίδη, Πόλις): ΗΠΑ, Ευρώπη, Ρωσία και Κίνα φλερτάρουν με την ολοκληρωτική καταστροφή.

 

Πραγματικά γεγονότα, ιστορικά χρονικά και οικογενειακοί θρύλοι μπλέκονται γύρω από την ιστορία ενός μικρού ακράγαντα (Αντρέα Καμιλέρι, «Το νόμισμα του Ακράγαντα», μτφρ. Μαρία Φραγκούλη, Καστανιώτης), όσο για τα εικοστά γενέθλια του διάσημου Σικελού επιθεωρητή Μολνταμπάνο, γιορτάζονται με την έκδοση τριών εμβληματικών ιστοριών του («3 υποθέσεις για τον επιθεωρητή Μολνταμπάνο», μτφρ. Φ. Ζερβού, Φ. Λαμπρινός, Πατάκης). Τέλος, ο χρόνος αρχίζει να μετρά αντίστροφα για τον κλειδούχο του σιδηροδρομικού σταθμού της Διέππης, ο οποίος γίνεται μάρτυρας φόνου και αποδέκτης μιας βαλίτσας με χαρτονομίσματα σε ένα χαρακτηριστικό βιβλίο του Γάλλου μετρ, μεταφερμένο πρόσφατα (2007) στον κινηματογράφο από τον Ούγγρο σκηνοθέτη Μπέλα Ταρ (Ζωρζ Σιμενόν, «Ο άνθρωπος από το Λονδίνο», μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, Αγρα).

 

…………………………………………………

 

Εγκλήματα υπό ελληνικό φως

 

Εντεκα συγγραφείς σε ισάριθμες αστυνομικές ιστορίες στην τρίτη θεματική ανθολογία της δραστήριας Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ). Από τη Δράμα και τη Θεσσαλονίκη στο Ναύπλιο και από την Αερόπολη στο Λος Αντζελες κ.α., παντού ο «τόπος» και το κοινωνικό ή ιστορικό του μικροκλίμα θα είναι αυτός που, αν δεν αποκαλύψει τον ένοχο, θα φωτίσει ποικιλόμορφα εγκλήματα («Ο τόπος πρόδωσε τον ένοχο», Τόπος).

 

«Τίτλοι τέλους» (Γαβριηλίδης) για την Τριλογία της Κρίσεως του Πέτρου Μάρκαρη. Μετά τις τράπεζες («Ληξιπρόθεσμα δάνεια»), τη φοροδιαφυγή («Περαίωση») και τη γενιά του Πολυτεχνείου («Ψωμί, παιδεία, ελευθερία») η δυσβάσταχτη καθημερινότητα των απλών ανθρώπων. Ενα όπλο από την εποχή του Εμφυλίου και η περίεργη υπογραφή των εκτελεστών («Ελληνες του ’50»), με φόντο πάντα την Αθήνα της κρίσης και την άνοδο της Χρυσής Αυγής, προβληματίζουν τον αστυνόμο Χαρίτο. Χούντα, Θεσσαλονίκη και ο αναισθησιολόγος Αλέξης Τραυλός, το μόνο ηθικό στοιχείο σε μια διεφθαρμένη κοινωνία, παγιδεύεται στο κέντρο μιας άγριας δίνης επαγγελματικών ανταγωνισμών που θέτει σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή (Ντίνος Οικονόμου, «Θα πεθάνεις αν χρειαστεί», Καστανιώτης).

 

Διεφθαρμένοι αστυνομικοί, εξαθλιωμένοι μετανάστες και διαστροφικοί δολοφόνοι διασταυρώνουν τα βήματά τους στο «Η μοναξιά της ασφάλτου» (2008) και ένας ναύτης του πολεμικού ναυτικού, που αποφασίζει να ληστέψει μια χρηματαποστολή, αιματοκυλίζει τον Βοτανικό, «Ο μεγάλος θάνατος του Βοτανικού» (2003), στις επανεκδόσεις δύο «προφητικών» αστικών νουάρ του Δημήτρη Μαμαλούκα από τις εκδόσεις Κουκουνάρι. Νουάρ αποχρώσεις και στο «Χειρόγραφο της Αντάρας» (Καστανιώτης) του Γιώργου Σκούρτη, όπου μια ομάδα ιερόδουλων αποφασίζει να βρει ποιος σκοτώνει συναδέλφους τους στην Αθήνα της κρίσης, ενώ στο «ηθογραφικό» νουάρ του δημοσιογράφου Γιώργη Μασσαβέτα, ο αστυνόμος Καλλιανός αντιμετωπίζει όχι μόνο τη δολοφονία μιας ωραίας Μανιάτισσας στον Πειραιά του 1976, αλλά και τον κίτρινο Τύπο που σιγοντάρει την καταδίκη ενός αθώου («Εγκλημα στα Μανιάτικα», Εστία).

 

Το αχτύπητο δίδυμο της συνταξιούχου καθηγήτριας Κλειώς Σακκά και της Λίλιαν Κρωφτ επιστρέφει, μετά το αλά μανιέρ ντε Γιάννης Μαρής «Σαμπουάν και ρίμελ» (2010). Από το Κολωνάκι στη χριστουγεννιάτικη Βιέννη, ίντριγκες, δολοπλοκίες και φόνοι σε στιλ που θυμίζει το κλασικό βρετανικό μυθιστόρημα (Αννα Δάρδα Ιορδανίδου, «Καφέ, τραμ και φόνοι», Αιγαίον).

 

Και ο σκοτεινός κόσμος του νουάρ συνεχίζει να προσελκύει νέους συγγραφείς. Ληστεία μετά φόνου στην Τήνο και τη Μύκονο στο δεύτερο βιβλίο του Μάρκου Κρητικού («Αρση απαγορευτικού», Νεφέλη) και δολοφονία στην κοσμοπολίτικη Πάρο με τον αστυνόμο Κλέανθο Παπαγιαννίδη σε δράση, στο πρώτο βιβλίο του Γιώργου Μπακούρη («Εγκλημα στην Πάρο», Παπαδόπουλος). Οικογενειάρχης και ελληνικής καταγωγής, ο επιθεωρητής Αντερς Οικονομίδης αγωνίζεται να κόψει το τσιγάρο και να εξιχνιάσει τους φόνους μουσουλμάνων γυναικών στο παγωμένο Ερενμπρο της Σουηδίας (Βαγγέλης Γιαννίσης, «Το μίσος», Διόπτρα), ενώ ανέλπιστη βοήθεια θα έχει ο Ελληνογερμανός Κρις Πάπας στην προσπάθειά του να συνδέσει δύο φρικιαστικές δολοφονίες στο Αμβούργο (Μίνως Ευσταθιάδης, «Το δεύτερο μέρος της νύχτας», Ωκεανίδα). Και τα δύο βιβλία πρόκειται να κυκλοφορήσουν στο εξωτερικό.

 

Scroll to top