27/08/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με ένα ευρώ δεν πάνε όλοι παντού

Παρά το επικοινωνιακό μπαράζ της κυβέρνησης, που μυρίζει κάλπες, οι «μειωμένες» τιμές των εισιτηρίων που θα ισχύσουν σταδιακά από Δευτέρα δεν καλύπτουν ένα πολύ μεγάλο τμήμα του επιβατικού κοινού και (ω, του θαύματος!) το πιο αδύνατο οικονομικά ● Τι αλλάζει στις γραμμές των λεωφορείων.
      Pin It

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

34_aktinografia-sygkinoniesΣτον… πατριωτισμό των κατοίκων του Λεκανοπεδίου ποντάρουν το υπουργείο Μεταφορών και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) με το πακέτο μέτρων για τις αστικές συγκοινωνίες, που αναμένεται να τεθεί σταδιακά σε εφαρμογή από τη Δευτέρα. Από την Παρασκευή -εκτός απροόπτου- θα αρχίσει η πώληση της κάρτας των 30 ευρώ, που θα είναι ενιαία για όλα τα μέσα στο Λεκανοπέδιο (μετρό, ηλεκτρικός, λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ, αλλά και για συγκεκριμένο τμήμα του προαστιακού).

 

Η πολυδιαφημισμένη μείωση τιμών για μια μεγάλη μερίδα επιβατών -η πρώτη επί τρόικας- μπορεί να είναι και προάγγελος… εκλογών, αφού με βάση τους υπολογισμούς του συλλόγου συγκοινωνιολόγων θα δημιουργήσει στον ΟΑΣΑ πρόσθετα ελλείμματα 10 εκατ. ευρώ, που δεν φαίνεται να καλύπτονται από την αναμενόμενη αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 50 εκατ. ώς το τέλος του χρόνου και τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία υπολογίζεται στο 29,5%. Με βάση τα επίσημα στοιχεία κάθε χρόνο γίνονται 636 εκατ. επιβιβάσεις.

 

 

 

Αμελητέοι

 

Με ένα ευρώ την ημέρα πας παντού, διατυμπανίζουν οι αρμόδιοι και απευθύνονται σε αυτούς που αγόραζαν την κάρτα των 45 ευρώ, η οποία μειώνεται κατά 33%. Οι ακριβές μηνιαίες κάρτες την περασμένη χρονιά έφτασαν τα 28,12 εκατ. και μαζί με τις ετήσιες (6,7 εκατ.) άγγιξαν τα 35 εκατ. Μικρότερη θα είναι η ελάφρυνση γι’ αυτούς που χρησιμοποιούν το εισιτήριο του 1,40 ευρώ, που θα μειωθεί στο 1,20. Την περασμένη χρονιά είχαν πουληθεί 78,56 εκατ. ακριβά εισιτήρια.

 

Οι κυβερνητικοί πανηγυρισμοί «ξεχνούν» όμως ένα άλλο κομμάτι του επιβατικού κοινού, που σήμερα εξυπηρετείται με τις μηνιαίες κάρτες των 20 ευρώ και από τη Δευτέρα θα αναγκαστούν να δώσουν 30 ευρώ. Την περασμένη χρονιά είχαν διατεθεί πάνω από 28 εκατ. μηνιαίες κάρτες αυτής της κατηγορίας. Η υπό κατάργηση κάρτα εξυπηρετούσε κυρίως χαμηλά εισοδήματα, οικονομικούς μετανάστες και κατοίκους περιοχών που βρίσκονται μακριά από το δίκτυο του μετρό και του ηλεκτρικού. Αυτοί στην πραγματικότητα θα φορτωθούν ένα μέρος από τα ελλείμματα που θα δημιουργήσουν τα νέα μέτρα.

 

Παροχές, τέλος

 

Το μεγάλο στοίχημα παραμένει η βελτίωση των συγκοινωνιών, που σε εποχές οικονομικής κρίσης αποτελεί ουσιαστική παροχή για τους πολίτες. Η λιτότητα που εφαρμόζεται την τελευταία τετραετία έχει πολλαπλασιάσει τις ελλείψεις στα μέσα μεταφοράς. Το προσωπικό από 11.857 άτομα το 2009 έφτασε την περασμένη χρονιά τα 8.355.

 

Η αποστελέχωση ήταν εντονότερη στην ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), όπου οι εργαζόμενοι από 8.082 έμειναν μόνον 5.791 και καταργήθηκαν περισσότερες από 100 γραμμές. Σε συνδυασμό με την παλαιότητα των οχημάτων και τον περιορισμό των κονδυλίων για τη συντήρησή του, ήρθε η κατάρρευση των παρεχόμενων υπηρεσιών, κυρίως στα λεωφορεία και τρόλεϊ. Το γνωρίζουν πολύ καλά οι πολίτες που περιμένουν με τις ώρες στις στάσεις.

 

Η ανεργία και το «ψαλίδισμα» των εισοδημάτων έχουν μειώσει τους επιβάτες. Η πτώση της επιβατικής κίνησης ήταν κάθετη το 2010, όταν έγινε η αύξηση τιμών στα εισιτήρια, αλλά συνεχίστηκε τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα το 2013 καταγράφηκε πτώση 1,6%, ενώ στα έσοδα από τα εισιτήρια ήταν ακόμη πιο μεγάλη και διαμορφώθηκε στο 5,8%. Η μείωση των εσόδων από το 2011 διαμορφώθηκε στο 13,3% και έχει ενδιαφέρον ότι αφορά όλα τα μεταφορικά μέσα.

 

«Αναδιάρθρωση»

 

Ο ίδιος ο υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, στις αρχές Ιουνίου που ανακοίνωσε τα νέα μέτρα, είχε υποσχεθεί ότι θα συνοδεύονται από αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, που πλέον θα «κουμπώνουν» με επιλεγμένες στάσεις του μετρό και του ηλεκτρικού. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτές τις ημέρες γίνονται συσκέψεις σε υπηρεσιακό επίπεδο για την οριστικοποίηση των αλλαγών. Οι σπουδαιότερες τροποποιήσεις είναι οι εξής:

 

Καταργούνται οι αφετηρίες των λεωφορειακών γραμμών που εξυπηρετούν το Θριάσιο και βρίσκονται κοντά στην οδό Πειραιώς, στο ύψος της πλατείας Κουμουνδούρου. Τα δρομολόγια θα ξεκινούν από τον σταθμό του μετρό στην Αγία Μαρίνα, στα όρια των Δήμων Αιγάλεω και Χαϊδαρίου. Ετοιμάζεται νέα λεωφορειακή γραμμή που θα συνδέει την ευρύτερη περιοχή του Γαλατσίου με τον σταθμό Ειρήνη του ηλεκτρικού.

 

Αυξάνεται η πυκνότητα των δρομολογίων στο μετρό και τον ηλεκτρικό, ώστε να σηκώσουν την κίνηση που θα τους διοχετεύουν οι νέες λεωφορειακές γραμμές.

 

Απομακρύνονται σταδιακά οι αφετηρίες των ΚΤΕΛ Αττικής. Οι βορειοανατολικές περιοχές θα έχουν σημείο αναφοράς τον σταθμό Δ. Πλακεντίας και της νότιας την Ελευσίνα.

 

Εξαγγέλλεται βελτίωση της αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων και επέκτασή τους, π.χ. σε επιλεγμένα τμήματα της Συγγρού.

 

Τα μέτρα περιλαμβάνουν και νέες κατηγορίες καρτών για όλα τα μέσα μεταφοράς. Οι τρίμηνης διάρκειας θα κοστίζουν 88 ευρώ, οι εξάμηνης 170 ευρώ και οι ετήσιες 320 ευρώ. Καταργείται το μάλλον άγνωστο εισιτήριο των 7 ημερών που κόστιζε 14 ευρώ και θεσμοθετείται νέο με ισχύ 5 ημερών και κόστος 10 ευρώ.

 

Προβλέπεται τουριστικό εισιτήριο τριών ημερών 20 ευρώ για απεριόριστες μετακινήσεις στην πρωτεύουσα, που καλύπτει και τη διαδρομή από και προς το «Ελ. Βενιζέλος».

 

Αγνωστο παραμένει το μέλλον των γραμμών κορμού (Κηφισιά-Φάληρο, Κάνιγγος-Κηφισιά κ.λπ.), που θα συνεχίσουν προς το παρόν να λειτουργούν.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Οι μεγάλοι χαμένοι των νέων μέτρων

 

EUORKINISSI/ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣΔύο είναι οι μεγάλες κατηγορίες των επιβατών που χάνουν με τα νέα μέτρα και θα διαπιστώσουν από τη Δευτέρα ότι οι πολυδιαφημισμένες μειώσεις φέρνουν για αυτούς… υπέρογκες αυξήσεις τιμών στα εισιτήρια, που στην καλύτερη περίπτωση θα είναι 50%! Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, οι αλλαγές επηρεάζουν πάνω από το 20% του επιβατικού κοινού και συγκεκριμένα:

 

Οσοι αγόραζαν τη «φτηνή» μηναία κάρτα των 20 ευρώ, οι οποίοι με βάση τα επίσημα στοιχεία του ΟΑΣΑ για το 2013 αποτελούσαν το 17,3% των μετακινούμενων με αστικές συγκοινωνίες, που σημαίνει πάνω από 400.000 επιβάτες την ημέρα.

 

Οσοι χρειάζονται περισσότερα από 70 λεπτά, για να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους, οι οποίοι υπολογίζονται στο 6% της ημερήσιας επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ σε πρόσφατη ημερίδα του συλλόγου συγκοινωνιολόγων. Με τα σημερινά δεδομένα περίπου 150.000 επιβάτες την ημέρα έχουν τη δυνατότητα να ταξιδεύουν για 90 λεπτά με το ίδιο εισιτήριο των 1,20 ή 1,40 ευρώ, ανάλογα αν στις μετακινήσεις τους χρησιμοποιούν ή όχι το μετρό.

 

Από τη Δευτέρα θα έχουν δύο πανάκριβες επιλογές: ή να πληρώσουν δεύτερο εισιτήριο, που σημαίνει αύξηση του κόστους μετακίνησης κατά 100%, ή να στραφούν σε νέες κατηγορίες εισιτηρίων με πολύ μεγάλη επιβάρυνση, που δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί. Ανάλογα με τις ανάγκες τους, μπορούν να αγοράσουν το εισιτήριο των 10 ευρώ με απεριόριστη χρήση πέντε ημερών ή τη μηνιαία κάρτα των 30 ευρώ.

 

 

Scroll to top