Της Ματούλας Κουστένη
Προσπαθώντας έστω για μια βραδιά να αφήσει στην άκρη τα μεγάλα του προβλήματα και θέλοντας να προβάλει το κλασικό και το σύγχρονο πρόσωπό του, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσίασε χθες το πρόγραμμά του με τον πιο ευφάνταστο τρόπο. Η βραδιά δεν θύμιζε ούτε το παρελθόν του, ούτε τις τυπικές συνεντεύξεις Τύπου. Ηταν περισσότερο ένα καλοφτιαγμένο δρώμενο, μια εγκατάσταση στα πολλαπλά επίπεδα των παρασκηνίων, μια καλοκουρδισμένη παράσταση, στην οποία οι πόρτες ήταν ανοικτές για όλο τον κόσμο.
Στην Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» συνέβησαν όλα αυτά. Οι άνθρωποι του Μεγάρου σε υποδέχονταν για να σε πάνε κατ’ ευθείαν στην καρδιά του οργανισμού: στα παρασκήνια. Κατεβασμένη στα έγκατα της γης η σκηνή (χαμηλωμένη 17 μέτρα), δημιουργούσε ένα πελώριο κενό γύρω από το οποίο συνέβαιναν διάφορα. Σε αυτό το «καλλιτεχνικό» εργοτάξιο δεν ήξερες πού να πρωτοκοιτάξεις: στα απόκρυφα ενός τόσο οικείου χώρου που για πρώτη φορά αποκαλυπτόταν; Στα βίντεο που προβάλλονταν στις οθόνες και σε έφερναν σε επαφή με τους πρωταγωνιστές του προγράμματος; Στο υποσκήνιο, που επίσης φιλοξενούσε μια διαφορετική δράση; Ή στη σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, που τραγούδησε άριες, όσο η σκηνή ανέβαινε και σήμαινε την έναρξη της βραδιάς σε σκηνοθεσία Φωκά Ευαγγελινού;
Χωρίς να βρει οριστική λύση στα χρονίζοντα θέματά του, χωρίς να έχουν ανακοινωθεί ακόμα οι λεπτομέρειες της οικονομικής του κατάστασης και να έχει αποσαφηνιστεί το νέο καθεστώς λειτουργίας, το Μέγαρο παρουσίασε ένα πλούσιο πρόγραμμα. Κυριαρχούν οι διευρυμένες συνεργασίες (με ΚΟΑ, Λυρική, London School of Economics), οι εκατοντάδες Ελληνες καλλιτέχνες, το μουσικό θέατρο, οι εκπαιδευτικές δράσεις και, φυσικά, η κλασική μουσική, που «παραμένει το συγκριτικό πλεονέκτημά του», όπως είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Γιώργος Κουρουπός. Δύο είναι οι μεγάλες παραγωγές την περιόδου 2015- 2016: η Φιλαρμονική του Ισραήλ, με μαέστρο τον Zoύμπιν Μέτα, σολίστ τον Λεωνίδα Καβάκο και βαρύτονο τον Αρη Αργύρη (18-19/10/2015), και η Ορχήστρα του Φεστιβάλ Βουδαπέστης υπό τον Ιβάν Φίσερ με τον Δημήτρη Σγούρο (15 &16/11/2015).
«Το πρόγραμμα συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του ΜΜΑ στα χρόνια της κρίσης και διευρύνει την επιτυχημένη απάντηση στην πρόκληση των καιρών», τόνισε ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τασούλας. «Μιλάμε για Νέο Μέγαρο, η δημιουργία του οποίου συμπληρώνεται από το επικείμενο νέο καθεστώς λειτουργίας του, που αποσαφηνίζει τις σχέσεις Πολιτείας-ΟΜΜΑ, διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον και προασπίζει την πολιτιστική του αποστολή και όλα τα κεκτημένα».
Επιτέλους, το Μέγαρο αποφάσισε να αναδείξει την πιο ανθρώπινη πλευρά του. Να παρουσιάσει το πρόγραμμά του έτσι που να «φωνάξει» τις απίστευτες δυνατότητές του. Να δείξει πως πίσω από τους ιλιγγιώδεις αριθμούς και τις οικονομικές συμφωνίες κρύβονται άνθρωποι και, κυρίως, ένα τεράστιο έργο που τα τελευταία 23 χρόνια άλλαξε τις ζωές όλων μας. Κάποιοι θα έλεγαν πως με αυτό το άπλωμα του χεριού το Μέγαρο είναι σαν να τρέχει να μαζέψει τα σπασμένα ετών, καθώς φέτος το στοίχημα είναι ακόμα δυσκολότερο. Δεν πειράζει. Εστω κι έτσι, η εξωστρέφειά του μας αρέσει.
………………………………………………………………………………………………………………………..
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
• Συμφωνική Ορχήστρα Λονδίνου. Διευθύνει: Βαλέρι Γκεργκίεφ. Πιάνο: Ντένις Ματσούεφ (28/9).
• Φιλαρμονική Βιέννης. Διευθύνει: Ντανιέλε Γκάτι (15/2).
• MusicAeterna. Διευθύνει: Θεόδωρος Κουρεντζής. Σοπράνο: Ναντίν Κούτσερ (17/3).
• English Chamber Orchestra. Βιολί: Τζούλιαν Ράχλιν (27/4).
◢ Μεγάλοι ερμηνευτές
• Λεωνίδας Καβάκος – Γιούτζα Ουάνγκ ερμηνεύουν τις Σονάτες για βιολί και πιάνο του Μπραμς (14/10)
• Ο πιανίστας Νέλσον Φρέιρε (19/11) σε Σούμαν και Σοπέν.
• Τέσσερις μεγάλοι σολίστ του πιάνου: Γ. Βακαρέλης, Κ. Κατσαρής, Λ. Λορτί, Ε. Μερσιέ (10/1).
• Δημήτρης Σγούρος (5/2) σε έργα Λιστ, Μπετόβεν, Σοπέν.
◢ Οπερα
• «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» (συναυλιακή μορφή) από τη Συμφωνική της ΝΕΡΙΤ (διευθύνει: Λ. Καρυτινός, 24, 26/3).
• Ροκ όπερα «Alexander The Great». Μουσική: Κ. Αθυρίδης. Σκηνοθεσία Γ. Βούρος – Κ. Αθυρίδης (27, 28/2 & 1/3).
• «Ιούλιος Καίσαρας» των Φ. Τσαλαχούρη – Δ. Καψάλη (11 & 12/3).
• «Προδομένες βασίλισσες – Ερωτες στο παρασκήνιο», Σοφία Κυανίδου – Δημήτρης Γιάκας (2/2).
• Απευθείας μεταδόσεις από «Μετροπόλιταν»: «Μάκβεθ», «Γάμοι του Φίγκαρο», «Κάρμεν», «Ο Κουρέας της Σεβίλης», «Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης», «Η εύθυμη χήρα», «Τα παραμύθια του Χόφμαν», «Η κυρά της λίμνης» κ.ά.
◢ Θέατρο και μουσικό θέατρο
• «Εκεί που δεν ταξίδεψα ποτέ», σε ποίηση Ε.Ε. Κάμινγκς, σύνθεση Τ. Χριστογιαννόπουλου (3, 4/11).
• Απευθείας μεταδόσεις από Εθνικό Θέατρο Αγγλίας: «Ανθρωποι και ποντίκια», «Το νησί των θησαυρών», «Μήδεια» (σε εκδοχή του Μπεν Πάουερ), «Skylight» του Ν. Χέαρ, «Jοhn» του Λ. Νιούσον κ.ά.
• «Αφροδίτη και Αδωνις» του Τζον Μπλόου. Καμεράτα, Μ. Χρυσικόπουλος, σύλληψη-σκηνοθεσία Α. Λινός (6-8/2).
• «Ο γάμος του Φίγκαρο» του Μπομαρσέ. Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός (Φεβρουάριος).
◢ Χορός
• Σβετλάνα Ζαχάροβα σε γκαλά χορού (11-13/12)
• Nederlands Dans Theater (5-7/3).
• Αντώνης Φωνιαδάκης/ Αpotosoma – «Wisteria Maiden» (20-28/4).
• Μεταδόσεις από Κόβεν Γκάρντεν: «Μανόν» του Κένεθ ΜακΜίλαν, «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Κρίστοφερ Ουίλντον, «Η λίμνη των κύκνων» του Πετιπά, «Η κακοφυλαγμένη κόρη» του Φρέντερικ Αστον.
◢ Lied: φωνή και πιάνο
• Mario Zeffiri – Manuel Lange σε έργα Λιστ και Στράους (16/10).
• Μ. Παπαρίζου – Δ. Γιάκας σε γαλλικά τραγούδια για τον έρωτα (11/11).
• Δ. Τηλιακός – Β. Βαρβαρέσος: «Χειμωνιάτικο ταξίδι» του Σούμπερτ (14/1).
• Χ. Σταμπόγλης – Δ. Καρά: «Ερωτας-Θάνατος: από τον Μιχαήλ Αγγελο στον Λόρκα» (26/2).
• Σ. Ντουφεξή και D. Heide (12/3).
• Δ. Πλατανιάς – Γ. Βακαρέλης: «Αγγλοσαξονικός λυρισμός και ρωσικό πάθος» (11/5).
◢ Χριστούγεννα στο Μέγαρο
• «Δώδεκα παρά δώδεκα», Ε. Τριβιζά, σκην.: Φ. Ευαγγελινός (18-30/12).
• «Σταχτοπούτα» – Μπαλέτο Εθνικής Οπερας Κιέβου (19-28/12).
• Το «Θαύμα των Χριστουγέννων» – Θίασος Σκιών Η. Καρελλά (20-30/12).
• Εορταστικό γκαλά (ΚΟΑ υπό τον Ανδρέα Τσελίκα, 30/12).
◢ Σύγχρονη μουσική δημιουργία
• Kyklos Εnsemble – «Μεταμορφώσεις» (Αντώνης Σουσάμογλου, Μάριος Αργυρός, 4/12).
• Ergon Ensemble «1953» υπό τον Kasper de Roo (29/1), «Dream» (19/2).
• Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής υπό τον Θόδωρο Αντωνίου – «Η Ελλάδα παντού» (13/10).
• «Εργαστήρι νέων συνθετών», αφιερωμένο στα ογδοντάχρονα του Θ. Αντωνίου (11/2).
• «Οι μεγάλοι εξόριστοι» (12/5).
◢ Καμεράτα
• «Γκαλά με κορυφαίους κόντρα τενόρους του κόσμου» (23/10).
• «Οι τελευταίες συμφωνίες του Μότσαρτ» (23/11).
• «Νερά και πυροτεχνήματα» (18/1, υπό τον Γ. Πέτρου).
• «Τυμπανοκρουσίες» (με τον Δ. Δεσύλλα υπό τον Μ. Μιχαηλίδη, 4/3).
• «The Beatles Tribute Project» (υπό τον Μ. Λογιάδη, 30/1).
◢ Moυσικές ημέρες Πάσχα
• Σαβίνα Γιαννάτου «Παναγιές του κόσμου» (6/4).
• «Missa Solemnis» του Μπετόβεν, ΚΟΑ υπό τον Β. Χριστόπουλο (7/4).
• Καμεράτα υπό τον Γ. Πέτρου: «Stabat Μater» – «Συμφωνία αρ. 44» του Χάιντν (8/4).
◢ Ημέρες ποίησης
• Νίκος Κυπουργός: «Λιλιπούπολη», «Μυστικά του κήπου» (15/3).
• Μιχάλης Γρηγορίου: «Ανεπίδοτα γράμματα» σε ποίηση Α. Αλεξάνδρου – «Ο Οδυσσέας στο ποτάμι», σε ποίηση Τ. Σινόπουλου (19/3).
• Ο Κ. Κουτσουρέλης «συνομιλεί» με τον Φ. Τσαλαχούρη, ο Γ. Κακουλίδης με τους Θ. Μικρούτσικο – Κ. Θωμαΐδη (21/3).
• «Εποχή της Μελισσάνθης» (28/3).
◢ Ελληνικό τραγούδι
• Ελεωνόρα Ζουγανέλη: «Τραγούδια της Μελίνας» (7, 8/11).
• Αφιέρωμα στον Κ. Γιαννίδη, με τίτλο «Να γιατί ακόμα σ’ αγαπώ» (3, 4/12).
• Γιώργος Νταλάρας, με αφιέρωμα στον Σ. Κουγιουμτζή: «Τι σημαίνει αγάπη» (12-14/2).
• Αλκηστις Πρωτοψάλτη (25, 26, 28/2).
• Μανώλης Μητσιάς (21, 22/4).
◢ Μέγαρο των Παιδιών
• «Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες», του Ι. Βερν σε σκηνοθεσία Τ. Λύγαρη (Δεκέμβριος-Απρίλιος).
◢ Γέφυρες
• Οι «Μέρες Κιθάρας» τιμούν τους: Ιάκωβο Κολανιάν (9/10), Βαγγέλη Μπουντούνη, Μάρω Ραζή (20/11), Βαγγέλη Ασημακόπουλο – Λίζα Ζώη (12/1), Νότη Μαυρουδή (7/5).