apovlita

25/09/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ιχνη λαθρεμπόρων στην Αττική Οδό

Οι 10 τόνοι επικίνδυνων αποβλήτων (όξινη πίσσα), που εγκατέλειψαν άγνωστοι στο Κορωπί, παραπέμπουν σε κύκλωμα διακίνησης λαθραίου ναυτιλιακού πετρελαίου • Η μέθοδος και το μέγεθος της απάτης • Τα μεγάλα λόγια των κυβερνώντων.
      Pin It

Του Κώστα Ζαφειρόπουλου

 

Κύκλωμα διακίνησης μεγάλης ποσότητας λαθραίου ναυτιλιακού πετρελαίου κρύβεται πίσω από τους δέκα τόνους επικίνδυνων αποβλήτων που εγκατέλειψαν άγνωστοι σε παράδρομο στο 46ο χιλιόμετρο της Αττικής Οδού στο ρεύμα προς Ελευσίνα (Κορωπί). Βρέθηκαν 10 παλετοδεξαμενές με ελαιώδη πίσσα μαύρου χρώματος, ενώ σημειώθηκε διαρροή τόσο στο οδόστρωμα όσο και σε παρακείμενο αμπελώνα, με συνέπεια να υπάρχει σοβαρή μόλυνση της περιοχής.

 

Οπως αποφάνθηκαν οι επιθεωρητές Περιβάλλοντος, τα επικίνδυνα απόβλητα θα πρέπει να συλλεγούν και να απομακρυνθούν άμεσα και προς αυτήν την κατεύθυνση κινούνται οι αρμόδιοι φορείς. Για την υπόθεση ενημερώθηκε η εισαγγελέας Περιβάλλοντος, ενώ ήδη διενεργείται προανάκριση από το Τμήμα Περιβαλλοντικής Προστασίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής.

 

Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, η όξινη πίσσα που βρέθηκε αποτελεί υπόλειμμα μετατροπής ναυτιλιακού πετρελαίου σε ντίζελ θέρμανσης. Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις, οι λαθρέμποροι «αποκόμισαν» τουλάχιστον εκατό τόνους λαθραίου ντίζελ, το οποίο αναμένεται να ρίξουν στην αγορά. Πρόκειτα για μια υπόθεση που αναδεικνύει το χρονίζον θέμα του λαθρεμπορίου ναυτιλιακού καυσίμου και τη διαχρονική εγκληματική αδιαφορία των ελληνικών κυβερνήσεων να εφαρμόσουν μέτρα που έχουν εξαγγελθεί από το 2008.

 

Η κομπίνα
Στον τομέα των λαθραίων καυσίμων ναυτιλίας το εμπόρευμα κατά κανόνα δεν εισάγεται λαθραία, παράγεται στην Ελλάδα, αλλά εξάγεται ή διατίθεται σε δικαιούχους αφορολόγητων καυσίμων εικονικά. Η συνηθέστερη μέθοδος είναι ο εικονικός εφοδιασμός σκαφών (ποντοπόρα, ακτοπλοϊκά, αλιευτικά, τουριστικά, επαγγελματικά). Κάποια ποσότητα καυσίμων φορτώνεται νομότυπα στα διυλιστήρια για παράδοση σε πλοίο που δικαιούται ατέλεια, στη συνέχεια υπογράφει κάποιος ψευδώς ότι παραλήφθηκε η ποσότητα, ενώ στην πραγματικότητα παραλαμβάνει μικρότερη ή μηδενική ποσότητα. Η διαφορά δηλωθείσας και παραδοθείσας ποσότητας διοχετεύεται παράνομα σε εργαστήρια αποχρωματισμού και στη συνέχεια σε χώρους αποθήκευσης (κρυφές δεξαμενές).

 

Υστερα το λαθραίο εμπόρευμα διατίθεται στην αγορά μέσω συνεργαζόμενων πρατηρίων καυσίμων ή άλλων καναλιών διακίνησης. Οι παράνομες δεξαμενές που είναι διάσπαρτες στην Αττική υπολογίζονται σε περισσότερες από 200. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το κλειδί στην όλη υπόθεση βρίσκεται στον αποχρωματισμό και την αφαίρεση του θειαφιού από το λαθραίο πετρέλαιο. Και αυτό διότι το ναυτιλιακό πετρέλαιο είναι μαύρο και επιπλέον έχει υψηλή περιεκτικότητα σε θειάφι. Η παραπάνω διαδικασία πραγματοποιείται σε ειδικά εργαστήρια από τα οποία, στη συνέχεια, μέσω βυτιοφόρων ή υπόγειων αγωγών το λαθραίο πετρέλαιο μεταφέρεται στις κρυφές δεξαμενές.

 

Ο… ακήρυχτος πόλεμος

 

Αναρίθμητες είναι οι φορές που οι κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων κήρυξαν τον… πόλεμο κατά των λαθρεμπόρων στα καύσιμα με τα γνωστά αποτελέσματα. Ο πρώην πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος, απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή, είχε ισχυριστεί ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εξοικονομήσει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως αν αντιμετώπιζε τη λαθρεμπορία καυσίμων.

 

Πριν από δύο χρόνια (4/10/2012), ο τότε γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, είχε προειδοποιήσει πως η εξίσωση των φόρων στο ντίζελ κίνησης και θέρμανσης θα οδηγήσει σε αύξηση του λαθρεμπορίου στο αφορολόγητο πετρέλαιο ναυτιλίας.

 

«Mε την εξίσωση του πετρελαίου θέρμανσης με το κίνησης σταμάτησε το λαθρεμπόριο μέσω του πετρελαίου θέρμανσης. Ελεγαν ότι θα γίνεται μέσω των ναυτιλιακών καυσίμων και δεν θα μπορείτε να κάνετε τίποτα», πανηγύριζε στις 20 Φεβρουαρίου 2014 ο τότε κυβερνητικός εκπρόσωπος Σίμος Κεδίκογλου, με αφορμή τη σύλληψη του προέδρου της ΕΤΕΚΑ, Γιώργου Σπανού. Τα απόβλητα που βρέθηκαν χθες πάντως, όπως και οι επανειλημμένες καταγγελίες της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων για το θέμα, αναιρούν τις κυβερνητικές προσδοκίες.

 

Στις ελληνικές καλένδες παραπέμφθηκε και το ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στα ναυτιλιακά καύσιμα, που έχει εξαγγελθεί από το 2008.

 

……………………………………………

 

! Περίπου 6 στα 10 πρατήρια υγρών καυσίμων δεν τηρούν το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης συστήματος εισροών-εκροών και δεν αποστέλλουν τα σχετικά στοιχεία στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, όπως διαπιστώθηκε από τους ελέγχους της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. Σε σύνολο 386 πρατηρίων που ελέγχθηκαν διαπιστώθηκαν 336 παραβάσεις σε 212 εξ αυτών.

 

Σχετικό θέμα: Πρόστιμο στην Ελλάδα για επικίνδυνα απόβλητα

 

Scroll to top