02/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εγνατία, βιότοπος… ΤΑΙΠΕΔ

Το Ταμείο τροποποίησε ξαφνικά το καταστατικό της «Εγνατία Α.Ε.» και απέκτησε το δικαίωμα να διορίζει αυτό διοίκηση. Για απαξίωση της εταιρείας κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι, την παραίτησή του για «προσωπικούς λόγους» υπέβαλε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος.
      Pin It

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Το προωθούμενο από το ΤΑΙΠΕΔ ξεπούλημα της Εγνατίας Οδού προκαλεί διοικητική κρίση στην εταιρεία η οποία διαχειρίζεται τον υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο των 670 χλμ. που συνδέει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη και κόστισε 6 δισ. ευρώ. Την παραίτησή του υπέβαλε ο Π. Σαββαΐδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της κρατικής εταιρείας «Εγνατία Α.Ε.», επικαλούμενος «προσωπικούς λόγους». Ομως σε χθεσινή ανακοίνωση του συλλόγου εργαζομένων γίνεται λόγος για ασφυκτική εποπτεία του ΤΑΙΠΕΔ, που οδηγεί σε απαξίωση της εταιρείας και κυρίως του έργου.

 

Αιφνιδιασμός

 

Πριν από δύο εβδομάδες το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε αιφνιδιαστική τροποποίηση του καταστατικού της εταιρείας και απέκτησε το δικαίωμα να διορίζει τη διοίκηση, ενώ με τα έως τότε ισχύοντα γινόταν με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών.

 

Ο αυτοκινητόδρομος, μαζί με τρεις βασικούς κάθετους άξονες που οδηγούν προς Αλβανία, Σκόπια και Βουλγαρία, έχει περάσει από τον Νοέμβριο του 2011 στο ΤΑΙΠΕΔ με σκοπό να εκχωρηθεί σε ιδιώτες για 30 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης της σύμβασης για άλλη μια δεκαετία. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει δημοσιεύσει η «Εφ.Συν.» και δεν έχουν διαψευστεί, το τίμημα υπολογίζεται στο ευτελές ποσό των 300 εκατ. ευρώ.

 

Οι ανάδοχοι θα παραλάβουν το έτοιμο έργο με τους επτά σταθμούς διοδίων, που αποδίδουν στο Δημόσιο έσοδα 80 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Θα έχουν δικαίωμα να αυξήσουν τους σταθμούς σε 19, που ύστερα από αντιδράσεις μειώθηκαν στους 15.

 

Βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη άλλος διαγωνισμός για την επιλογή ιδιωτών που θα στελεχώσουν τον μηχανισμό είσπραξης των διοδίων ώς την πλήρη ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητόδρομου. Η «λύση» εφαρμόζεται εδώ και δύο χρόνια και το έργο είχε ανατεθεί στις «Αττικές διαδρομές», την εταιρεία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό. Το κόστος ανέρχεται σε 48 εκατ. ευρώ και είναι υψηλότερο σε σχέση με αυτό που θα έδινε το Δημόσιο για να λειτουργούν οι σταθμοί με μόνιμο προσωπικό. «Θα υποβάλουμε σύντομα αναλυτικές προτάσεις», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Δ. Σημαιοφορίδης, πρόεδρος των εργαζομένων στην Εγνατία Οδό. Θεωρεί πως η αυτόνομη και δημόσια διαχείριση του αυτοκινητόδρομου είναι σήμερα η μόνη βιώσιμη λύση και προτείνει η κάλυψη των κενών θέσεων να γίνει με διεθνή διαγωνισμό ώστε να προσληφθούν άτομα με υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία στη διαχείριση τεχνικών έργων.

 

Τα δύο προβλήματα

 

Η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού είναι ένα από τα θέματα που εξετάζει το κλιμάκιο της τρόικας. Η προκήρυξη του διαγωνισμού έχει σκοντάψει σε δύο σοβαρά ζητήματα:

 

• Τον χαρακτήρα των διοδίων, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ για λόγους επίσπευσης του διαγωνισμού προτείνει τη λειτουργία «παραδοσιακών» μετωπικών διοδίων. Ωστόσο, με απόφαση του υπουργού Μιχ. Χρυσοχοΐδη προβλέπεται η εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων ώστε να χρεώνονται οι οδηγοί ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύουν. Στη χθεσινή ανακοίνωση των εργαζομένων στην Εγνατία Οδό επισημαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ πιέζει «για την εφαρμογή πολλαπλών διοδίων και με δυσβάστακτο κόστος για τον χρήστη (…) προκειμένου να καταστεί η παραχώρηση πιο ελκυστική για τους υποψήφιους επενδυτές».

 

•Τον διακανονισμό του υπολοίπου των 165 εκατ. ευρώ από το δάνειο των 250 εκατ. που είχε πάρει το 2006 η εταιρεία από την Τράπεζα Πειραιώς για τη χρηματοδότηση των έργων, με όρο την αποπληρωμή του μέσω της άμεσης λειτουργίας σταθμών διοδίων, η οποία όμως ξεκίνησε το 2010. Η τράπεζα διεκδικεί τόκους υπερημερίας και οι εργαζόμενοι φοβούνται ότι «η κατάληξη αυτού του συμβιβασμού θα αποβεί πιθανότατα αντίθετη με το δημόσιο συμφέρον».

 

Scroll to top