02/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δώστε ό,τι προαιρείσθε

Παρά τους υψηλούς τόνους στη Βουλή, τελικά ψηφίστηκε η ρύθμιση της κυβέρνησης με την οποία, ενώ οι πολίτες πληρώνουν χαράτσια, η συνεισφορά των εφοπλιστών για την κρίση μετατρέπεται σε «οικειοθελή παροχή».
      Pin It

Του Χάρη Ιωάννου

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ εγκρίθηκε χθες από τη Βουλή η μετατροπή της έκτακτης εισφοράς των ναυτιλιακών εταιρειών σε εθελοντική, λίγες μόνον ώρες μετά τις τεράστιες ουρές από πολίτες που πλήρωναν υποχρεωτικά το μόνιμο πλέον χαράτσι ακινήτων. Ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης επιβεβαίωσε το εθελοντικό της «οικειοθελούς παροχής», όπως αποκαλείται επίσημα η εισφορά, επιρρίπτοντας την ευθύνη για το κυβερνητικό «μπρος-πίσω» στον τέως υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα.

 

Η ρύθμιση που ψηφίστηκε και την οποία ανέδειξε πρωτοσέλιδα χθες η «Εφ.Συν.», μετατρέπει από υποχρεωτική σε εθελοντική την εισφορά ύψους 420 εκατ. που συμφώνησαν τον Ιούλιο του 2013 η ελληνική κυβέρνηση με την εφοπλιστική κοινότητα, ενώ το ποσό αυτό θα δοθεί σε τέσσερα αντί για τρία χρόνια, με την ετήσια δόση να μειώνεται από 140 εκατ. σε 105 εκατ. ευρώ. Η αρχική συμφωνία ήταν σε «εθελοντική βάση», όμως τον Δεκέμβρη του 2013 η Βουλή είχε ψηφίσει διάταξη που τη μετέτρεπε σε υποχρεωτική και έκτοτε παρέμεινε ανεφάρμοστη.

 

Επειτα από ονομαστική ψηφοφορία που ζήτησε χθες ο ΣΥΡΙΖΑ, η τροπολογία έγινε τελικά δεκτή στο Γ’ Θερινό Τμήμα της Βουλής με τις ψήφους της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ και του ανεξάρτητου βουλευτή Χρήστου Αηδόνη. Καταψήφισε σύσσωμη η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝ.ΕΛΛ., ΔΗΜΑΡ, ΚΚΕ, Χ.Α.), ενώ «παρών» ψήφισε ο ανεξάρτητος Γρηγόρης Ψαριανός. Το αποτέλεσμα ήταν 52 «ναι», 36 «όχι» και ένα «παρών» επί 89 παρόντων.

 

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας χαρακτήρισε τον υπουργό Ναυτιλίας «εκπρόσωπο Τύπου των εφοπλιστών» και σε υψηλούς τόνους κατηγόρησε την κυβέρνηση: «Είστε έκθετοι και παράνομοι. Κάνετε εθελοντικό έναν νόμο που δεν μπορείτε να εφαρμόσετε. Τα 80 εκατ. ευρώ που πληρώνουν οι εφοπλιστές ως ετήσιο φόρο (χωρίς την οικειοθελή παροχή) είναι λιγότερα από τα παράβολα που πληρώνουν οι μετανάστες».

 

Παράλληλα, ο κ. Δρίτσας κατήγγειλε και το δεύτερο μέρος της τροπολογίας «με τη σκανδαλώδη παραχώρηση 7.223 τ.μ. στον Αστέρα Βουλιαγμένης μέσω ΤΑΙΠΕΔ».

 

Οι ναύτες δίνουν πιο πολλά

 

«Η κυβέρνησή σας είναι δουλική απέναντι στα μεγάλα συμφέροντα», συμπλήρωσε ο αρμόδιος για θέματα ναυτιλίας βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Ν. Συρμαλένιος, αναφέροντας ότι οι εφοπλιστές θα πληρώνουν 105 εκατ. ευρώ τον χρόνο, τη στιγμή που η φορολογία των ναυτικών, δηλαδή των εργαζομένων τους, φτάνει τα 150 εκατ. ευρώ.

 

Χωρίς να απαντά επί της ουσίας, ο κ. Βαρβιτσιώτης κατηγόρησε την αντιπολίτευση ότι «αποξενώνει την ελληνική ναυτιλία από την ελληνική οικονομία» και ζήτησε από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να περιγράψουν το δικό τους φορολογικό πλαίσιο για τον εφοπλισμό. Σημείωσε ακόμη με νόημα ότι στους εφοπλιστές προσφέρονται ελκυστικότερα πακέτα σε όλο τον πλανήτη, όπως δωρεάν γη στις χώρες του Κόλπου, ειδικό καθεστώς στην Κίνα και το προνομιακότερο φορολογικό καθεστώς στη Γερμανία.

 

Αμεσα αντέδρασε η Μίνα Ξηροτύρη (ΔΗΜΑΡ), θέτοντας το ερώτημα εάν με βάση τα λεγόμενα του υπουργού, «μας εκβιάζει η ναυτιλιακή κοινότητα ότι αν δεν μετατραπεί η εισφορά σε οικειοθελή θα πάρει τα πλοία της», ενώ ταυτόχρονα ζήτησε από τον υπουργό να ξεκαθαρίσει αν οι εφοπλιστές θα υποχρεωθούν να πληρώσουν.

 

Ο υπουργός Ναυτιλίας απέφυγε πάντως να μιλήσει για ξεκάθαρη υποχρέωση και τόνισε γενικά ότι «οι εταιρείες αυτές έχουν δεσμευτεί στο υπουργείο». Αιτιολογώντας την αλλαγή της υποχρεωτικότητας, τόνισε ότι το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής είχε εκφράσει αμφιβολίες για τη συνταγματικότητα της αρχικής συμφωνίας.

 

Προκλητική χαρακτήρισε τόσο την τροπολογία όσο και τα λεγόμενα του υπουργού ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, φέρνοντας ως παράδειγμα ότι ένα πλοίο 50.000 κόρων με ετήσια έσοδα 6 εκατ. ευρώ πληρώνει φόρο μόλις 12.000 ευρώ.

 

Λίγο αργότερα κύκλοι του υπουργού Ναυτιλίας επέρριπταν την ευθύνη για το όλο θέμα στον τέως υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, καθώς εκείνος μετέτρεψε την εθελοντική παροχή σε υποχρεωτική και μάλιστα στον νόμο του ΕΝΦΙΑ τον Δεκέμβρη του 2013. «Εμείς πώς βρήκαμε τώρα τρόπο να κυρωθεί με συνταγματικά ορθό τρόπο η συμφωνία και εκείνος δεν έβρισκε;», αναρωτιόνταν κορυφαίος αξιωματούχος του υπουργείου.

 

Scroll to top