venizelosskaramaga

07/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ξέπλυνε τον Βενιζέλο στα νερά του Σκαραμαγκά

Εν όψει ψήφου εμπιστοσύνης, ο Σαμαράς ξέχασε τα περί «σκανδαλώδους σύμβασης» και έβαλε ταφόπλακα στην απόδοση ευθυνών.
      Pin It

Του Μάνου Τσαλδάρη

 

Μια ωραία ατμόσφαιρα, στα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά

Κατάδυση στα σκοτεινά νερά της μικροπολιτικής έκανε χθες ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς κατά τη διάρκεια της τελετής καθέλκυσης του δεύτερου υποβρυχίου τύπου 214 που έγινε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

 

Μπροστά στο ενδεχόμενο να υπάρξουν διαρροές από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κατά την επικείμενη ψήφο εμπιστοσύνης, επέλεξε να «ξεχάσει» το παρελθόν του ίδιου και της παράταξής του και να «ξεπλύνει» τον Ευάγγελο Βενιζέλο από τον σκανδαλώδη νόμο που κατέθεσε το 2010 και με τον οποίο πληρώσαμε επιπλέον 1,3 δισ. ευρώ για τη ναυπήγηση δύο νέων υποβρυχίων ως αντικατάσταση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου 209 και χωρίς να συνδέονται οι πληρωμές με την παράδοση έργου.

 

Περασμένα – ξεχασμένα

 

Νόμος που όταν είχε έρθει στη Βουλή ο Αντώνης Σαμαράς τον είχε καταγγείλει ως σκανδαλώδη και ο τότε κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ. Κώστα Τασούλας είχε εξαπολύσει σφοδρή επίθεση κατά του σημερινού αντιπροέδρου της κυβέρνησης.

 

Ξεχνώντας λοιπόν όλα αυτά ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι «όλα αυτά τα υποβρύχια περιήλθαν στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου την εποχή που ο σημερινός αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο κ. Βενιζέλος, ήταν υπουργός Εθνικής Αμυνας και με έναν δικό του νόμο που τότε εισηγήθηκε, ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων». Δήλωση που όπως ήταν φυσικό προκάλεσε την αντίδραση του τομεάρχη Αμυνας και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρή Δρίτσα, ο οποίος σε δήλωσή του υπογράμμισε ότι ο πρωθυπουργός « έδωσε συγχωροχάρτι σε όλες τις κυβερνήσεις και τους υπεύθυνους υπουργούς των 12 τελευταίων χρόνων! Με τον πιο επίσημο τρόπο κάλυψε πολιτικά όλους ανεξαιρέτως τους υπευθύνους του σκανδάλου των υποβρυχίων και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και εξήγγειλε εμμέσως πλην σαφώς την πρόθεσή του να βάλει «ταφόπλακα» στη συνεχιζόμενη διερεύνηση για την απόδοση ευθυνών. Για μας το διαρκές σκάνδαλο των υποβρυχίων και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά παραμένει ανοιχτή υπόθεση», καταλήγει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

 

Οι μπαταρίες του «Πιπίνου»

 

Κατά τα άλλα, με το υποβρύχιο «Πιπίνος» (αναμένονται ακόμη τα «Ματρώζος» «Κατσώνης» και «Ωκεανός») που έπεσε στο νερό η ναυτική δύναμη της χώρας ενισχύεται, αφού είναι το δεύτερο 214 που έχει το ΓΕΝ, ενώ η τουρκική πλευρά δεν έχει αντίστοιχου τύπου υποβρύχια.

 

Σημαντικό πλεονέκτημά του είναι το σύστημα αναερόβιας πρόωσης που του δίνει τη δυνατότητα να μένει σε κατάδυση επί 15 ημέρες όταν όλα τα υπόλοιπα συμβατικά αναγκάζονται να αναδύονται κάθε 24 ώρες.

 

Παρ’ όλα αυτά το υποβρύχιο θα χρειαστεί ένα διάστημα περίπου έξι μηνών για να πιστοποιηθεί από το πλήρωμα του Πολεμικού Ναυτικού που το επανδρώνει, ενώ πρόβλημα θεωρείται ότι υπάρχει στο θέμα των μπαταριών του, αφού λόγω της μακράς παραμονής του στα ναυπηγεία η δύναμή τους έπεσε στο 70% και ο χρόνος ζωής του είναι μικρότερος από τον αρχικώς προβλεπόμενο.

 

…………………………………………

 

Σκάνδαλο υποβρυχίων

 

Η συμφωνία για τη ναυπήγηση τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214 («Παπανικολής», «Πιπίνος»,« Κατσώνης», «Ματρώζος») και τον εκσυγχρονισμό τριών του τύπου 209 έγινε το 1998 με απευθείας ανάθεση στην κοινοπραξία HDW και Ferrostal, θυγατρική της Thyssen Kroupp, και το ελληνικό Δημόσιο αν και είχε καταβάλει ολόκληρο το ποσό, είχε παραλάβει ένα μόνον υποβρύχιο, το «Παπανικολής».

 

Τα υπόλοιπα τρία υποβρύχια τύπου 214 και παρ’ ότι έχουν πληρωθεί τρία δισεκατομμύρια ευρώ, συνεχίζουν να… κατασκευάζονται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενώ ναυάγησε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τριών υποβρυχίων τύπου 209 και μετά τον νόμο Βενιζέλου έμεινε τελικά να εκσυγχρονιστεί μόνο το υποβρύχιο «Ωκεανός».

 

Από την έναρξη των συμβάσεων ώς και τον Μάρτιο του 2004, επί κυβερνήσεως Κ. Σημίτη και με υπουργούς Εθνικής Αμυνας τους Α. Τσοχατζόπουλο και Γ. Παπαντωνίου κατεβλήθησαν συνολικά 1.320.598.141 ευρώ. Από τον Μάρτιο του 2004 ώς και την 21η/9/2009, ημερομηνία που καταγγέλθηκαν οι συμβάσεις από τη γερμανική πλευρά, επί κυβερνήσεως Κ. Καραμανλή και με υπουργούς τους Σπ. Σπηλιωτόπουλο και Β. Μεϊμαράκη κατεβλήθη το ποσό των 712.441.538 ευρώ, οπότε το συνολικό ποσό διαμορφώθηκε σε 2.033.039.679 ευρώ.

 

Στη συνέχεια καταβλήθηκαν και άλλα 800.000.000 ευρώ στους Γερμανούς, όταν τον Σεπτέμβριο του 2009 καταγγέλθηκε η σύμβαση και οι Γερμανοί απείλησαν ότι θα κλείσουν τα ναυπηγεία. Επίσης επί κυβερνήσεως Γ.Α. Παπανδρέου με υπουργό Αμυνας τον Ευάγγ. Βενιζέλο έγινε νέα παραγγελία δύο υποβρυχίων τύπου 214, που θα αντικαταστήσουν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τριών υποβρυχίων τύπου 209.

 

Σε όλα τα προηγούμενα δεν συμπεριλαμβάνονται τα 117 εκατ. ευρώ από το πρόσθετο υλικό τα οποία θα διετίθεντο για τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων τύπου 209 καθώς η γερμανική εταιρεία Thyssen Kroupp αρνήθηκε να συμψηφίσει το υλικό που είχε αγοράσει με το τίμημα των δύο καινούργιων υποβρυχίων.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Το χρονικό της μεγάλης κωλοτούμπας

 

Την απόλυτη «κωλοτούμπα» κάνει η Ν.Δ. στο θέμα των υποβρυχίων, μια υπόθεση που επανειλημμένα είχε χαρακτηρίσει «σκάνδαλο». Χαρακτηριστικές ήταν οι δηλώσεις του Ευάγγελου Μεϊμαράκη στις 17 Μαρτίου του 2010, κατά τη διάρκεια συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής στη Βουλή. «Δεν έχω πεισθεί γιατί δεν είναι σκάνδαλο και τεράστιο λάθος», είχε πει ο σημερινός πρόεδρος της Βουλής και υπουργός Αμυνας μέχρι το 2009, απευθυνόμενος μάλιστα στον ίδιο τον Ευάγγελο Βενιζέλο. Ο δε τότε αρμόδιος τομεάρχης της Ν.Δ., Κώστας Τασούλας, στην ίδια συνεδρίαση είχε καλέσει τον Ευ. Βενιζέλο να τον πείσει «γιατί δεν είναι σκάνδαλο και τεράστιο λάθος αυτό που πάει να γίνει» αναφορικά με τον νόμο που προωθείτο τότε.

 

Ενα χρόνο μετά, στις 26 Μαρτίου 2011, ο Γιάννης Μιχελάκης, εκπρόσωπος Τύπου της Ν.Δ. τότε, είχε αναγγείλει το αίτημα της Ν.Δ. για σύσταση εξεταστικής επιτροπής για τα υποβρύχια, επισημαίνοντας ότι «η κυβέρνηση (του ΠΑΣΟΚ) δεν τόλμησε να αναλάβει –όπως όφειλε– καμιά πρωτοβουλία για τη διερεύνηση του σκανδάλου από τη Βουλή».

 

«Αν κάποτε, κάποιοι, δεν είχαν λειτουργήσει υποβρυχίως, δεν θα είχε δημιουργηθεί το πρόβλημα με τα υποβρύχια», είχε πει άλλωστε στη Βουλή στις 17 Οκτωβρίου 2013 ο υπουργός Αμυνας, Δημήτρης Αβραμόπουλος, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αποδέχεται την πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής για το θέμα.

 

Νίκος Σβέρκος

 

 

 

 

 

 

Scroll to top