21/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΝΕΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΕ ΣΤΕΡΙΑ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ

Ανασκαφές δεν γίνονται μόνο στην Αμφίπολη

Η ελληνιστική πόλη Αλίκυρνα ήρθε στο φως κατά την κατασκευή της Ιόνιας Οδού στο Μεσολόγγι, ενώ στο ισπανικό ναυάγιο του 16ου αιώνα στη Ζάκυνθο βρέθηκαν νομίσματα, σκεύη, αλλά και φουντούκια.
      Pin It

 

Ολοκληρώθηκε για φέτος η ενάλια ανασκαφή στο ισπανικό ναυάγιο του 16ου αι. στην Ζάκυνθο

Η σκαπάνη των ανασκαφέων φέρνει καλά νέα και καινούργια ευρήματα, όχι μόνον στην Αμφίπολη. Εκτεταμένο τμήμα της υστεροκλασικής-ελληνιστικής πόλης Αλίκυρνα ήρθε στο φως από τη ΛΣτ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, κατά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ιόνια Οδός στην Αιτωλοακαρνανία, κοντά στην πόλη του Μεσολογγίου. Η πόλη ήταν γνωστή από τις αρχαίες πηγές μεταξύ των αιτωλικών πόλεων Καλυδώνα και Πλευρώνα, στον οικισμό του Αγ. Θωμά Μεσολογγίου, στον λόφο «Χίλια Σπίτια». Στη βορειότερη κορυφή του διατηρούνται τα ερείπια μικρού οχυρωματικού περιβόλου που περικλείει την ακρόπολη. Οικοδομικά κατάλοιπα της πόλης ωστόσο δεν είχαν ερευνηθεί μέχρι σήμερα. Η ανασκαφή (ξεκίνησε το 2011) εκτείνεται σε 20 στρέμματα και φέρνει στο φως τμήμα του εμπορικού κέντρου και του οικιστικού ιστού. Η πόλη φαίνεται πως ήταν εξαρχής οργανωμένη σύμφωνα με πολεοδομικό σχέδιο, καθώς έχουν έρθει στο φως τέσσερις δρόμοι πλάτους 4,5 μ. Μέχρι στιγμής έχουν εντοπιστεί τμήματα από 10 συγκροτήματα, στα περισσότερα από τα οποία αναγνωρίζονται χώροι εμπορικών και εργαστηριακών δραστηριοτήτων (αποθήκες, εργαστήρια, καταστήματα). Τέλος, στη νοτιότερη κορυφή του λόφου, όπου βρίσκεται η ελληνιστική ακρόπολη, εντοπίστηκε εγκατάσταση πρωτογεωμετρικών χρόνων.

 

Τα στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Πολιτισμού και παράλληλα ενημέρωσε ότι ολοκληρώθηκε, για φέτος, η συστηματική υποβρύχια ανασκαφή στο ισπανικό ναυάγιο του 16ου αι. στη Ζάκυνθο. Τη διενεργεί η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς υπό τη διεύθυνση της προϊσταμένης της 2ης ΕΒΑ, αρχαιολόγου Κατερίνας Δελλαπόρτα. Η ανασκαφή συνεχίστηκε προς το κεντρικό τμήμα, όπου βρίσκεται το μέγιστο πλάτος του πλοίου. Αποκαλύφθηκε η συνέχεια των νομέων στη δυτική και ανατολική πλευρά, της κόντρα–καρίνας (keelson), τμήμα του ενδιάμεσου καταστρώματος κ.ά. Ο ξύλινος σκελετός του πλοίου διατηρείται σε σημαντικότατο βαθμό, επιτρέποντας τη μελέτη της μεταβατικής τεχνικής της ναυπηγικής του 15ου – 16ου αι. Το πλοίο χρονολογείται λίγο μετά τη ναυμαχία της Ναυπάκτου και είναι το μόνο ναυάγιο της ισπανικής θαλασσοκρατίας της εποχής του Φιλίππου Β’, όπως μαρτυρούν τα ασημένια νομίσματα διαφόρων κοπών του Φιλίππου Β’ και τα αρχικά εγχάρακτης λαβής όπλου με σταυρό. Επίσης ανακαλύφθηκαν ευρήματα από τον εξοπλισμό του πλοίου, όπως χρηστική και λεπτή κεραμική, μεταλλικά μαγειρικά σκεύη και υπολείμματα τροφών κ.ά. Κυρίαρχη παρουσία στο φορτίο έχουν τα διάσπαρτα στον βυθό φουντούκια που διατηρούνται σε άριστη κατάσταση!

 

Β.ΤΖ.

 

Scroll to top