23/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πολλαπλά οφέλη από τα νομοσχέδια ΣΥΡΙΖΑ – ΚΚΕ

Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους εκτιμά ότι τα σχέδια νόμου των δύο κομμάτων της αντιπολίτευσης για την αποκατάσταση των κατώτατων μισθών θα φέρουν μεγαλύτερα κέρδη στην οικονομία από το δημοσιονομικό κόστος.
      Pin It

Του Τζώρτζη Ρούσσου

 

Ο Αντώνης Σαμαράς βγαίνει από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο βγάζει οφσάιντ την οικονομική πολιτική του

Ο Αντώνης Σαμαράς βγαίνει από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο βγάζει οφσάιντ την οικονομική πολιτική του

Μοιάζει με γροθιά στο στομάχι για την κυβέρνηση των Σαμαρά-Βενιζέλου η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) που αφορά το νομοσχέδιο που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ για την αποκατάσταση των κατώτατων μισθών.

 

Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, τα οφέλη για την ελληνική οικονομία είναι πολλαπλάσια του όποιου δημοσιονομικού κόστους. Συγκεκριμένα το ΓΛΚ θεωρεί ότι θα επέλθουν:

 

*Ετήσια αύξηση των εσόδων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης.

 

*Ετήσια αύξηση των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού από άμεσους και έμμεσους φόρους λόγω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης. Αντίθετα η μόνη επιβάρυνση θα αφορά τον ΟΑΕΔ.

 

Τι λέει η έκθεση

 

Αναλυτικότερα το ΓΛΚ στην έκθεση και λαμβάνοντας ως προϋπόθεση ότι ο αριθμός των απασχολουμένων και των επιδοτούμενων ανέργων θα παραμένει σταθερός, υπολογίζει ότι οι άμεσες οικονομικές συνέπειες από την ψήφιση του νομοσχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ «για την αποκατάσταση του κατώτατου μισθού και του δικαίου της συλλογικής διαπραγμάτευσης και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας» είναι:

 

*Ετήσια δαπάνη του προϋπολογισμού του ΟΑΕΔ (ΝΠΔΔ επιχορηγούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό), από την αύξηση του καταβαλλόμενου επιδόματος ανεργίας, η οποία εκτιμάται στο ποσό των 202 εκατ. ευρώ (το βασικό ποσό του επιδόματος ανεργίας θα αναπροσαρμοστεί από τα 360 στα 460 ευρώ).

 

*Ετήσια αύξηση των εσόδων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, από τον υπολογισμό των καταβαλλόμενων εισφορών σε υψηλότερη βάση. Εκτίμηση για την αύξηση αυτή δεν μπορεί να γίνει γιατί δεν είναι γνωστός ο αριθμός των απασχολουμένων που θα επηρεάσει η αναπροσαρμογή του κατώτατου ημερομισθίου.

 

*Ετήσια αύξηση εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, από άμεσους και έμμεσους φόρους, λόγω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης.

 

Βέβαια το πολλαπλώς δικαιωμένο στις προβλέψεις του Ινστιτούτο Εργασίας ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ έχοντας αποτιμήσει μια τέτοια αύξηση του κατώτατου μισθού κάνει λόγο για ραγδαία αύξηση της απασχόλησης λόγω της ανόδου της καταναλωτικής δύναμης.

 

Αντίθετα μεγάλη (αν και συμβατή με τα οφέλη που θα δημιουργήσει) είναι η δαπάνη που εκτιμά το ΓΛΚ ότι θα επέλθει αν εφαρμοστεί η πρόταση νόμου του ΚΚΕ που επιδιώκει την επαναφορά των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα. Ετσι, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, αν θεσμοθετηθεί η πρόταση νόμου του ΚΚΕ «Επαναφορά κατώτερου μισθού, επαναφορά 13ης και 14ης σύνταξης, 13ου και 14ου μισθού. Ρυθμίσεις για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και κατάργηση των αντεργατικών διατάξεων» προκαλείται ετήσια δαπάνη ποσού 3,14 δισ. ευρώ περίπου.

 

Ωστόσο το ΓΛΚ θεωρεί ότι τα οφέλη από την αύξηση των εισφορών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και του κρατικού προϋπολογισμού (τα οποία ωστόσο εκτιμά ότι δεν μπορεί να υπολογίσει) υφίστανται και στην πρόταση νόμου του ΚΚΕ.

 

Σε σχέση με τη ρύθμιση των οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία που έχει προτείνει με το τρίτο νομοσχέδιο ο ΣΥΡΙΖΑ το Γενικό Λογιστήριο εκτιμά ότι προκαλείται απώλεια εσόδων από:

 

*η ρύθμιση των βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων φορολογικών υποχρεώσεων καθώς και των, μέχρι την 31η.12.2014, ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών (κυρίως από τον περιορισμό των ήδη βεβαιωμένων προστίμων και προσαυξήσεων στο 30% της αρχικής οφειλής)

 

*την απαγόρευση των πλειστηριασμών σε κάθε περίπτωση για οφειλές κάτω των 200.000 ευρώ και την απαγόρευση μέχρι την 31η.12.2015 και των πλειστηριασμών για οφειλές άνω των 200.000 ευρώ, προκειμένου περί πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας και επαγγελματικής στέγης, αξίας μέχρι 350.000 ευρώ ή ακινήτων εγγυητών.

 

Οι πλειστηριασμοί

 

Επίσης εκτιμά ότι επέρχεται υστέρηση εσόδων:

 

*από τη ρύθμιση των βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων φορολογικών υποχρεώσεων, καθώς και των μέχρι την 31η.12.2014 ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών. Η υστέρηση επέρχεται από την καταβολή των χρεών σε έως 84 δόσεις (και ενδεχομένως και σε περισσότερες εφόσον το συνολικό ποσό των ετήσιων δόσεων ξεπερνά τα οριζόμενα ποσοστά εισοδήματος του οφειλέτη)

 

*την απαγόρευση μέχρι την 31η.12.2015, και των πλειστηριασμών για οφειλές άνω των 200.000 ευρώ, προκειμένου περί πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας και επαγγελματικής στέγης, αξίας μέχρι 350.000 ευρώ ή ακινήτων εγγυητών.

 

Επίσης, θα υπάρξει εφάπαξ δαπάνη (του κρατικού προϋπολογισμού) από τη σύσταση των Επιτροπών Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, σε περίπτωση που τα έσοδα από το θεσπιζόμενο γραμμάτιο του Δημοσίου δεν επαρκούν για την κάλυψη του κόστους λειτουργίας αυτών.

 

Scroll to top