26/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα παιδιά ζωγραφίζουν τον κόσμο

Το 5ο και το 6ο Δημοτικό σχολείο Ζωγράφου μαθαίνουν να ομορφαίνουν τη γειτονιά τους.
      Pin It

Της Αλεξάνδρας Λεφοπούλου

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τα παιδιά κάνουν πιο όμορφο τον κόσμο μας. Τι συμβαίνει όμως όταν μαζί με τους γονείς και τους δασκάλους τους αποφασίζουν να ομορφύνουν και τον χώρο που περιβάλλει το σχολείο τους; Ενα όμορφο αποτύπωμα χαράς, χρωμάτων και δημιουργικής συνεργασίας αφήνουν στην πλατεία Αγίου Γερασίμου του Δήμου Ζωγράφου οι μαθητές του 5ου και του 6ου Δημοτικού σχολείου με μια δράση ξεχωριστή, που σκοπό έχει να εκφράσει τη φιλοσοφία του σχολείου. Πρόκειται για το τρίπτυχο «γλώσσα-συνεργασία-σύνδεση με την τοπική κοινωνία», που αποτελεί τη βάση της εκπαιδευτικής προσέγγισης των συγκεκριμένων δασκάλων. Αναφερόμενοι στη σημασία της γλώσσας, οι δάσκαλοι μάς θυμίζουν τη φράση του Ελύτη: «Μοναδική μου έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου». Ηδη με δράσεις όπως η εφημερίδα «Οι δημοσιοζωγράφοι του 5 & 6», που απέσπασε βραβείο από την εφημερίδα «Τα Νέα», θεατρικές παραστάσεις με τα βιβλία φιλαναγνωσίας, την εβδομάδα συγγραφέων των σχολικών μας εγχειριδίων και εκθέσεις βιβλίου και γνωριμία με τοπικούς συγγραφείς, οι δάσκαλοι του σχολείου καταφέρνουν να εμπνεύσουν τους μαθητές τους. Το τρίπτυχο συμπληρώνεται από την αρχή της συνεργασίας και την ανάγκη σύνδεσης του σχολείου με την τοπική κοινωνία. «Τα παιδιά δένονται διά βίου με τον τόπο καταγωγής τους. Οι αρχαίοι αντί για επώνυμο χρησιμοποιούσαν τον τόπο καταγωγής τους».

Προέκταση

 

Η πλατεία Αγίου Γερασίμου, προέκταση του σχολείου, καθώς γειτνιάζει μ' αυτό χωρίς να παρεμβάλλεται δρόμος, αποτέλεσε σημείο έκφρασης του παραπάνω τρίπτυχου, όπως εξηγούν οι δάσκαλοι του σχολείου. Η πλατεία ήταν εγκαταλειμμένη. Τα παιδιά έπαιζαν εκεί και μετέφεραν το μήνυμα στους δασκάλους τους. Η απόφαση να ομορφύνει η πλατεία δεν ελήφθη προκειμένου να υποκατασταθούν οι φορείς αλλά για να ευαισθητοποιηθούν στην ανάγκη των παιδιών.

 

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων πήρε την απόφαση και σε συνεργασία με τον Δήμο Ζωγράφου και την ενορία Αγ. Γερασίμου αγοράστηκαν τα χρώματα. Οι δάσκαλοι σχεδίασαν τη δράση. Οι γονείς έτριψαν τα παγκάκια και στη συνέχεια πέρασαν το αστάρι. Τα παιδιά της Ε’ και της ΣΤ’ τάξης μαζί με την εικαστικό του σχολείου έβαλαν την τελευταία πινελιά, ενώ τα μικρότερα παιδιά του σχολείου θα κάνουν μικρές εικαστικές παρεμβάσεις. Στη συνέχεια τα παιδιά προβλέπεται να γράψουν για την εμπειρία τους αυτή στην εφημερίδα του σχολείου τους, συνδέοντάς τη με τη γλωσσική έκφραση. Τέλος, θα δημιουργήσουν αφίσα με θέμα τη δράση τους και φυλλάδιο που θα προτρέπει τους κατοίκους που επισκέπτονται το πάρκο με τα κατοικίδιά τους να μη λερώνουν τον χώρο.

 

«Η δράση μας όμως δεν σταματά εκεί. Με τη βοήθεια του δήμου θέλουμε να φυτέψουμε δέντρα και λουλούδια στον χώρο της πλατείας» μας εξηγεί ο Νικόλαος Δημητρίου, διευθυντής του 5ου Δημοτικού, ο οποίος μαζί με την Ευσταθία Αλεξανδρή, μέχρι πρότινος διευθύντρια του 6ου Δημοτικού και νυν αντιδήμαρχο Ζωγράφου, συντόνισαν την παραπάνω δράση. «Επίσης, έχουμε προτείνει στον δήμο να αλλάξει τα κάγκελα της παιδικής χαράς της πλατείας και εμείς μπορούμε να τα βάψουμε στα χρώματα της ίριδας όπως το έχουμε κάνει ήδη στο σχολείο». Οι δάσκαλοι των δύο σχολείων έχουν ήδη δουλέψει με πολύ κέφι προκειμένου να ομορφύνουν εσωτερικά και εξωτερικά το σχολείο, πιστεύοντας στη δύναμη της καλής αισθητικής, της τέχνης και των χρωμάτων στους μαθητές τους. Οι όμορφοι τοίχοι στο εσωτερικό του σχολείου είναι εμπνευσμένοι από έργα γνωστών ζωγράφων και έγιναν με την καθοδήγηση των εικαστικών που πέρασαν από το σχολείο τα τελευταία χρόνια. Τα εξωτερικά κάγκελα του σχολείου στολίστηκαν με τα χρώματα της ίριδας όταν οι δάσκαλοι σε κάποια διαδήλωση στο υπουργείο Παιδείας είδαν την παρακείμενη παιδική χαρά και σκέφτηκαν πόση χαρά θα πρόσφερε και στους δικούς τους μαθητές το χρώμα. «Οταν δούμε κάτι όμορφο, μας αρέσει να το μεταφέρουμε στους μαθητές μας».

 

Οι μαθητές από την πλευρά τους ενθουσιάστηκαν με την εμπειρία και ονειρεύονται μια γιορτή «σαν εγκαίνια με μουσική και φαγητό», προκειμένου να «δείξουν πόσο καλοί είναι στη δουλειά τους!» και «για να γνωρίσει ο κόσμος πως με την προσπάθεια μπορούμε να έχουμε ένα καλύτερο μέλλον». Οι ίδιοι εξηγούν ότι «είναι ωραία η εμπειρία κυρίως γιατί ξέρεις ότι έχεις βοηθήσει να καλυτερέψει η πλατεία». Παράλληλα, ελπίζουν τα παιδιά που παίζουν στην παιδική χαρά να προσέξουν τα όμορφα παγκάκια τους.

 

Ηταν τόσο έντονος ο ενθουσιασμός των παιδιών του σχολείου που πρότειναν στους δασκάλους τους να ζωγραφίσουν και τα παγκάκια της διπλανής πλατείας Τερζάκη με τον ίδιο τρόπο! Είδαν την πλατεία σαν προέκταση του σπιτιού τους και ένιωσαν ότι συμμετέχουν συλλογικά σε μια προσπάθεια να ομορφύνουν τον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου.

 

«Η σύνδεση με τον τόπο καταγωγής αποτελεί για εμάς ως εκπαιδευτικούς σημαντικό στόχο στις δράσεις που αναπτύσσει το σχολείο» σημειώνει ο Ν. Δημητρίου.

 

Στο πνεύμα αυτό, οι μαθητές επισκέφτηκαν το Μουσείο Γουναρόπουλου και τα παιδιά επηρεάστηκαν πολύ. Στη συνέχεια, στο μάθημα της φιλαναγνωσίας, οι δάσκαλοι επέλεξαν να διαβάσουν τη «Μαύρη Γάτα» του Ευγένιου Τριβιζά, που έχει θέμα τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα. Το βιβλίο έγινε θεατρικό που παρουσιάστηκε στο δημοτικό θέατρο με τη συνεργασία του δήμου, του Μουσείου Γουναρόπουλου, του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και των παιδιών των δύο σχολείων».

 

Τα σχέδια

 

Από την πλευρά της η εικαστικός Ρούλα Βιδάλη, που ανέλαβε μαζί με τα παιδιά τις ζωγραφιές, μας εξηγεί πώς επιλέχθηκαν τα σχέδια της παρέμβασης στα παγκάκια. Ως βάση τα παιδιά προτίμησαν μια διαφορετική προσέγγιση: ο κόσμος των πλανητών και του σύμπαντος που συναντά τα ελεύθερα σχέδια των παιδιών. Ετσι, μια πεταλούδα ή ένα λουλούδι θα ξεπηδά ανάμεσα σε πλανήτες, σε έναν κόσμο φτιαγμένο από τα παιδιά που θα εμπνέεται από τα παραμύθια που διαβάζουν.

 

Στο ερώτημα για το ενδεχόμενο καταστροφής της δουλειάς των παιδιών (ήδη την ημέρα που επισκεφτήκαμε το σχολείο πολλοί επισκέπτες διατύπωναν τη δική τους ανησυχία), οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μάς εξηγούν ότι τα ίδια τα παιδιά εκτιμούν ότι κανείς δεν καταστρέφει γκράφιτι με βάση τη μέχρι τώρα εμπειρία.

 

Ωστόσο, προσανατολίζονται να στείλουν επιστολή προς τον δήμο ώστε να αναλάβει το σχολείο τη συντήρηση των έργων μία φορά τον χρόνο. «Πιστεύουμε ότι φτιάχνοντας τον τόπο μας θα τον προσέχουμε περισσότερο» υποστηρίζουν και επιμένουν στη δύναμη της συνεργασίας.

 

Φωτογραφίες: Zografou-live.gr

 

Scroll to top