frontistiria

02/11/14 ONLINE ΕΚΔΟΣΗ

Το φροντιστήριο ζει και βασιλεύει…

Mόνο οι οικογένειες με μηνιαία εισοδήματα κάτω από χίλια ευρώ, έχουν περικόψει σημαντικά την εξωσχολική βοήθεια - και αυτό καταδεικνύει σαφώς τις ανισότητες στη μόρφωση που δημιουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα της μνημονιακής εποχής.
      Pin It

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

 

Όσο η δημόσια εκπαίδευση συρρικνώνεται στον αστερισμό της οικονομικής κρίσης, ο κόσμος προτιμά να στερηθεί άλλα πράγματα κάνοντας θυσίες, για να εξασφαλίσει μια θέση στο πανεπιστήμιο για τα παιδιά του. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της εταιρείας «to the ponit» που έγινε για λογαριασμό του Συνδέσμου Φροντιστών Βορείου Ελλάδος, μόνο οι οικογένειες με μηνιαία εισοδήματα κάτω από χίλια ευρώ, έχουν περικόψει σημαντικά την εξωσχολική βοήθεια – και αυτό καταδεικνύει σαφώς τις ανισότητες στη μόρφωση που δημιουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα της μνημονιακής εποχής.

Τα βασικά σημεία της έρευνας, την οποία παρουσίασε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «to the ponit» Δημήτρης Κατσαντώνης είναι τα εξής:

  • Ο βασικός λόγος για τον οποίο πηγαίνουν οι μαθητές στα φροντιστήρια δεν είναι άλλος από το στόχο τους να μπουν στο πανεπιστήμιο. Σύμφωνα με την έρευνα, στο ερώτημα «ποιος είναι ο κύριος στόχος για τον οποίο πήγατε το παιδί σε φροντιστήριο;» το 69,6% απαντά «για να προετοιμαστεί σωστά για τις εισαγωγικές στο πανεπιστήμιο». Ένα άλλο 24% στέλνει τα παιδιά του στο φροντιστήριο για να συμπληρώσει τα κενά του» και το 4,6% για να προβιβαστεί στην επόμενη τάξη ή να αποφοιτήσει.
  • Οι ερωτώμενοι θεωρούν «σημαντική αλλά όχι καθοριστική» τη συμβολή του φροντιστηρίου στην επίτευξη των στόχων τους σε ποσοστό 66,2%, το 26,8% τη θεωρεί «καθοριστική» και το 3,9% την αξιολογεί ως «δευτερεύουσα».
  • Η συντριπτική πλειονότητα των οικογενειών (67,2%) επιλέγουν τα οργανωμένα φροντιστήρια. Ωστόσο, σε πολύ υψηλό επίπεδο, 31,9%, παραμένουν και τα «ιδιαίτερα» στο χώρο της φροντιστηριακής εκπαίδευσης, ενώ αυξημένο είναι το ποσοστό (11,4%) όσων οικογενειών στρέφονται προς το θεσμό του κοινωνικού φροντιστηρίου ή αναλαμβάνουν οι ίδιοι (γονείς ή φίλοι) την ενισχυτική διδασκαλία των παιδιών τους.
  • Ο θεσμός του φροντιστηρίου εξακολουθεί να απολαμβάνει υψηλό βαθμό εμπιστοσύνης καθώς σχεδόν οκτώ στους δέκα (80,2%) κρίνουν θετικά την ποιότητα της εκπαίδευσης που λαμβάνουν στα φροντιστήρια. Αρνητική γνώμη έχει μόλις το 3,6%, ενώ ουδέτερα εκφράζεται το 14,4%.
  • Η οικονομική κρίση επηρεάζει και την φροντιστηριακή εκπαίδευση. Όπως προκύπτει από την έρευνα σχεδόν μία στις δύο οικογένειες έχουν περιορίσει, από λίγο έως πολύ, τα φροντιστήρια. Ειδικότερα, μόνον το 47,7% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι δεν έχει περιορίσει την εξωσχολική βοήθεια προς το παιδί του. Αντιθέτως την περιόρισε το 20,3% (λίγο), το 18,9% (αρκετά) και το 12,3% (πολύ). Στις οικογένειες όπου τα μηνιαία εισοδήματα είναι κάτω των 1.000 ευρώ οι περικοπές στα φροντιστήρια είναι μεγαλύτερες όπως και σε αυτές οι οποίες διαθέτουν περισσότερα του ενός παιδιά.

Η οικονομική κρίση είναι η βασική αιτία για το 66,7% των ερωτηθέντων. Άλλοι λόγοι είναι ότι δεν έμειναν ευχαριστημένοι από το φροντιστήριο (11,1%), επειδή ανέβηκε το επίπεδο της παρεχόμενης γνώσης στο σχολείο (8,3%) ή το παιδί αποφάσισε να προσπαθήσει μόνο του (6,7%).

Επίσης μόλις το 9,5% του δείγματος δηλώνει ότι παρακολουθεί παράλληλα μαθήματα σε φροντιστήριο και κάνει και ιδιαίτερα. Στις οικογένειες που έχουν πάνω από ένα παιδί το ποσοστό που δηλώνει πως δε μείωσε καθόλου την εξωσχολική βοήθεια πέφτει στο 30%% (από 47,7%). Αντίστοιχα στις οικογένειες που δήλωσαν μηνιαία εισοδήματα κάτω των 1.000 ευρώ το ποσοστό που δηλώνει πως δεν μείωσε καθόλου την εξωσχολική βοήθεια πέφτει στο 37,4%.

Το 61,5% όσων εκ των ερωτηθέντων παρακολουθούν φροντιστήρια πιστεύουν ότι αυτό είναι κατ’ εξοχή ελληνικό φαινόμενο. Όσον αφορά στην ταυτότητα των ερωτηθέντων περίπου τέσσερεις στους δέκα πηγαίνουν σε φροντιστήριο εντός του δήμου Θεσσαλονίκης (40,7%) και τα υπόλοιπα είναι διασπαρμένα στους περιφερειακούς δήμους με τα περισσότερα να βρίσκονται σε Αμπελόκηπους – Μενεμένη (12%), Κορδελιό – Εύοσμο (10,9%) και Καλαμαριά (10%).

Η έρευνα έγινε με τη μέθοδο προσωπικών και τηλεφωνικών συνεντεύξεων, στο διάστημα από 6 έως 20 Οκτωβρίου, στο νομό Θεσσαλονίκης, σε δείγμα 1.154 ανδρών και γυναικών, μαθητών (άνω των 16 ετών) είτε γονέων με παιδιά ηλικίας μεταξύ 13 και 18 ετών.

«Η κρίση πλέον είναι μέσα στα σπίτια μας και εμείς συμπαραστεκόμαστε στις οικογένειες που τα βγάζουν δύσκολα πέρα κρατώντας -με δυσκολία βέβαια- πολύ χαμηλά δίδακτρα και εξασφαλίζουμε υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης», σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΦΒΕ, Απόστολος Τζακόπουλος, ενώ ο αντιπρόεδρος Κώστας Αμπατζίδης επισήμανε ότι το φροντιστήριο είναι ο μοναδικός εκπαιδευτικός φορέας που αναλαμβάνει ευθύνη και δέσμευση έναντι της ελληνικής οικογένειας. «Επιθυμούμε μια κρατική-δημόσια εκπαίδευση ισχυρή και αποτελεσματική. Δεν επιθυμούμε να υποκαταστήσουμε μια κακή δημόσια εκπαίδευση και συμφωνούμε με την αξιολόγηση της συνολικής επίδοσης των μαθητών για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Πρέπει να επιβραβεύουμε τη συνέπεια και την αριστεία», ανέφερε.

 

 

Νίκος Φωτόπουλος

 

efsyn.gr

Scroll to top