19/03/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

13 στο εδώλιο για το «Sea Diamond»

      Pin It

Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

 

getFile (19)Εξι χρόνια μετά το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» στο λιμάνι Αθηνιός της Σαντορίνης, αναμένεται να ξεκινήσει σήμερα στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά η ποινική δίκη για τις συνθήκες και τα αίτια του πολυσυζητημένου ναυαγίου, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους δυο Γάλλοι τουρίστες.

 

Στο εδώλιο του κατηγορουμένου θα καθίσουν 13 άτομα (επτά μέλη του πληρώματος, πέντε στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρείας Elona MARITIME, συμφερόντων του ομίλου «Louis» και ένα μέλος του νορβηγικού Νηογνώμονα), ενώ έχουν κληθεί να καταθέσουν περισσότεροι από 60 μάρτυρες.

 

Στις 5 Απριλίου του 2007, Μ. Πέμπτη, το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond» με 1.163 επιβάτες και 391 άτομα πλήρωμα ξεκίνησε από το λιμάνι του Ηρακλείου με προορισμό τη Σαντορίνη. Καθώς προσέγγιζε τον όρμο των Φηρών, προσέκρουσε σε ύφαλο, με αποτέλεσμα να υποστεί τουλάχιστον τέσσερα ρήγματα και να υπάρξει εισροή υδάτων. Αμέσως μετά αποβιβάστηκαν με ασφάλεια σε παραπλέοντα πλοία και σκάφη όλοι οι επιβάτες, εκτός από τους δύο Γάλλους τουρίστες, τον 45χρονο Ζαν Κριστόφ Αλέν και τη 16χρονη κόρη του, οι οποίοι εγκλωβίστηκαν στην καμπίνα τους στο δεύτερο κατάστρωμα και μέχρι σήμερα παραμένουν αγνοούμενοι.

 

Στη συνέχεια το πλοίο οδηγήθηκε στο σημείο «παλαιά ορυχεία Καραγιώργη» της Σαντορίνης, προκειμένου να επιχειρηθεί η προσάραξή του, κάτι που τελικά δεν επετεύχθη, με αποτέλεσμα 13 ώρες μετά την πρόσκρουσή του να βυθιστεί στον όρμο του Αθηνιού, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα, καθώς ποτέ δεν έγινε η ανέλκυσή του. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία υποστηρίζει ότι η πρόσκρουση και η βύθιση του πλοίου προκλήθηκαν λόγω λανθασμένης χαρτογράφησης της περιοχής από την Υδρογραφική Υπηρεσία, ισχυρισμό που η τελευταία αποδέχτηκε με σχετικά έγγραφά της προς την αρμόδια Εισαγγελία.

 

Μετά το ναυάγιο και ενώ ο χρόνος περνούσε και το πλοίο παρέμενε στον βυθό της καλντέρας, ξέσπασε πόλεμος δηλώσεων, διαφωνιών, αντιδράσεων, ακόμα και αγωγών και προσφυγών στα ανώτατα δικαστήρια της χώρας, ανάμεσα στον δήμο του νησιού, περιβαλλοντικές οργανώσεις και τους κατοίκους της Θήρας, οι οποίοι ζητούσαν την ανέλκυση του ναυαγίου τόσο από την πλοιοκτήτρια εταιρεία όσο και από το Ελληνικό Δημόσιο για να αποφευχθεί η μόλυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Το 2009 μάλιστα η Επιτροπή των Κατοίκων Σαντορίνης έφτασε μέχρι και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια για να τον ενημερώσει για τα προβλήματα που προέκυψαν μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου και να ζητήσει την παρέμβασή του για την ανέλκυση του ναυαγίου, ενώ τον Οκτώβριο του 2010 κάτοικοι και φορείς της Σαντορίνης διαδήλωσαν έξω από τη Βουλή με σύνθημα «Το διαμάντι σηκώστε, το νησί μας σώστε».

 

Για το βυθισμένο «Sea Diamond» εξέδωσε πόρισμα το 2011 και ο Συνήγορος του Πολίτη, το οποίο συντάχθηκε μετά από έρευνα που διενεργήθηκε ύστερα από καταγγελία περιβαλλοντικών οργανώσεων και στο οποίο αναφερόταν ότι δεν είχε γίνει μέχρι και το 2011 καμία ολοκληρωμένη εκτίμηση του ενδεχόμενου περιβαλλοντικού κινδύνου από τη μακρόχρονη παραμονή του ναυαγίου στον βυθό της καλντέρας. Η έρευνα μάλιστα του Συνηγόρου από το 2008 «σκόνταφτε» στα… γρανάζια αρμοδιοτήτων τριών υπηρεσιών, των υπουργείων Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος και του Λιμενικού Ταμείου Θήρας.

 

Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, στο σημείο του ναυαγίου κάθε χρόνο γίνονται μετρήσεις από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), το οποίο έχει ορίσει το υπουργείο, και οι έως τώρα εκθέσεις του δείχνουν ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση στο θαλάσσιο περιβάλλον. Να σημειωθεί ότι στις 2 Απριλίου στο Πρωτοδικείο Πειραιά αναμένεται να συζητηθούν αγωγές του Δήμου Θήρας για αποκατάσταση της ηθικής βλάβης από το ναυάγιο και τη μη ανέλκυσή του.

 

[email protected]

 

Scroll to top