Pin It

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Ενας αεροπορικός «γάμος», με πολλά όμως εμπόδια, ετοιμάζεται και επίσημα το τελευταίο διάστημα, επιβεβαιώνοντας τις φήμες που κυκλοφορούσαν από τον Ιούλιο. Η «Aegean», η οποία τον Μάρτιο του 2009 είχε χάσει στην κούρσα για την απόκτηση της τότε δημόσιας «Ολυμπιακής», επιμένει για δεύτερη φορά να αποκτήσει την ιδιωτικοποιημένη πια «Olympic Air».

 

Η πρώτη απόπειρα συγχώνευσης είχε εκδηλωθεί στις αρχές του 2011, αλλά είχε ατονήσει μετά το σθεναρό «όχι» της Κομισιόν, που έβλεπε πίσω από αυτή τη συγχώνευση τη δημιουργία μονοπωλίου στις πτήσεις εσωτερικού.

 

Από τότε άλλαξαν πολλά, τόσο στην οικονομική ζωή της χώρας όσο και στα δεδομένα των αεροπορικών γραμμών, με αποτέλεσμα το 2011 να καταγραφεί μείωση της επιβατικής κίνησης στις γραμμές εξωτερικού κατά 13,9% και του εσωτερικού κατά 8,1%.

 

Οι σημαντικότερες απώλειες εντοπίζονται στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, λόγω της εμφάνισης μιας μικρής εταιρείας χαμηλού κόστους αλλά κυρίως της βελτίωσης των υπηρεσιών του τρένου.

 

Από την περασμένη εβδομάδα ένας νέος παίκτης, η «Cyprus», άρχισε δρομολόγια σε εσωτερικούς προορισμούς (Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδος). Πρόκειται για κίνηση υψηλού ρίσκου από την πλευρά της κυπριακής εταιρείας, η οποία αναζητεί επειγόντως αγοραστή.

 

Αυτή τη φορά και για τον φόβο της Κομισιόν οι δύο όμιλοι έχουν βελτιώσει την τακτική τους: ετοιμάζονται για αγορά ύψους 72 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του 100% της «Olympic Air» από την «Aegean», με την πρώτη να διατηρεί την επωνυμία αλλά και το περιζήτητο σήμα της.

 

Αυτό σημαίνει ότι η αγορά αφορά μόνο το πτητικό έργο, τομέας στον οποίο τους τελευταίους μήνες υπάρχει άτυπη συμμαχία ανάμεσα στους δύο ομίλους.

 

Είναι ορατό ακόμη και στους πιο ανυποψίαστους ότι η μία εταιρεία έχει μειώσει τα δρομολόγια υπέρ της άλλης, με γνώμονα την πληρότητα των δρομολογίων και την καταλληλότητα του στόλου της καθεμιάς.

 

Για παράδειγμα, η «Aegean» έχει αυξήσει αισθητά το μερίδιό της στις γραμμές εξωτερικού, αφού διαθέτει 29 μεγάλου μεταφορικού έργου αεροσκάφη τύπου Airbus έναντι 7 της «Olympic Air».

 

Στο πλαίσιο αυτής της άτυπης συμφωνίας η τελευταία αποσύρθηκε από τις πτήσεις στη δυτική Ευρώπη, πουλώντας τα slots της στην πρώτη αλλά και αρκετά αεροσκάφη, ενώ επικεντρώθηκε στις γραμμές των Βαλκανίων.

 

Το αντίστροφο παρατηρείται στις γραμμές εσωτερικού, όπου έχει προβάδισμα η «Olympic Air» με 38 πτήσεις έναντι 19 της «Aegean».

 

Το μεγαλύτερο επιχείρημα υπέρ της συνένωσης είναι οι σοβαρές ζημιές που παρουσιάζουν και οι δύο εταιρείες, αν και σε διαφορετικό επίπεδο η καθεμιά.

 

Ο φάκελος της υπόθεσης «Aegean» και «Olympic Air» ταξίδεψε για τις Βρυξέλλες, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον ζήτησε από την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, προκειμένου να έχει και τον αποκλειστικό λόγο.

 

Scroll to top