Τα έσοδα από διαφημίσεις δείχνουν να ανακάμπτουν αλλά οι όμιλοι των ΜΜΕ παραμένουν σε αρνητική πορεία στα οικονομικά τους
Του Σωτήρη Μανιάτη
Με εξαίρεση όσα συμβαίνουν σε περιοδικά και ραδιόφωνα, η διαφημιστική δαπάνη και τον Μάρτιο που μας πέρασε δείχνει να ισορροπεί δίνοντας κάποια πρώτα θετικά μηνύματα σε μια αγορά που την τελευταία τετραετία έχει δεινοπαθήσει.
Είναι χαρακτηριστικό ότι συνολικά τον Μάρτιο καταγράφηκε μείωση των διαφημιστικών δαπανών κατά 5,68%, από τα περίπου 108,7 εκατ. ευρώ του 2012 έπεσε στα 102,52 εκατ. ευρώ το 2013. Αλλά και το πρώτο τρίμηνο συνολικά η μείωση στη διαφημιστική δαπάνη δεν ξεπερνά το 11,87%, από τα 272,76 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα πέρσι, στα 240,39 εκατ. ευρώ φέτος. Και να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα χρόνια είχε πλέον γίνει συνηθισμένο φαινόμενο η πτώση των διαφημιστικών δαπανών κατά 25-30%.
Την ίδια ώρα όμως, οι εισηγμένοι στο χρηματιστήριο μιντιακοί όμιλοι εξακολουθούν να καταγράφουν ζημίες, έστω και μειωμένες. Τα εισηγμένα στο Χ.Α. ΜΜΕ έχασαν το 2012 άλλα 74 εκατ. ευρώ και από τα 474 εκατ. ευρώ το 2011 βρίσκονται πλέον με 400 εκατ. ευρώ το 2012. Την ίδια ώρα οι υποχρεώσεις τους άγγιξαν το 2012 τα 801,7 εκατ. ευρώ, με το συνολικό ύψος των δανείων τους να φτάνει τα 538,5 εκατ. ευρώ. Ζημιά όμως αναμένεται να υπάρξει και λόγω όσων συμβαίνουν στην Κύπρο. Και θα είναι άμεση, λόγω της διασύνδεσης ελληνικών με κυπριακά ΜΜΕ, αλλά και έμμεση, εξαιτίας της αναμενόμενης μείωσης των διαφημιστικών πακέτων από κυπριακές εταιρείες, της ενσωμάτωσης υποκαταστημάτων κυπριακών τραπεζών κ.ά.
Υπό αυτές τις συνθήκες λοιπόν η «στροφή» που φαίνεται να γίνεται στη διαφημιστική δαπάνη είναι ιδιαίτερα σημαντική για να πάρουν έστω μια ανάσα. Η μεγαλύτερη βελτίωση μάλιστα εντοπίζεται στους τηλεοπτικούς σταθμούς που τον Μάρτιο που πέρασε κατέγραψαν άνοδο σε σχέση με πέρσι κατά 6,39% με τα 49,13 εκατ. ευρώ του 2012 να γίνονται 52,27 εκατ. ευρώ το 2013. Παραπλήσια μάλιστα άνοδος (6,37%) καταγράφεται στα κανάλια και συνολικά το πρώτο τρίμηνο, με τα 112,74 εκατ. ευρώ πέρσι να φτάνουν τα 119,91 εκατ. ευρώ φέτος.
Είναι το μοναδικό μέσο που καταγράφεται άνοδος αλλά σημαντικό θεωρείται ότι και στις εφημερίδες η μείωση έχει αρχίσει να «συρρικνώνεται», καθώς τον Μάρτιο δεν ξεπέρασε το 5,51% με τα 23,17 εκατ. ευρώ του 2012 να γίνονται 21,93 εκατ. ευρώ φέτος. Συνολικά στο πρώτο τρίμηνο η μείωση είναι μεγαλύτερη (12,86%) με τα 57,84 εκατ. ευρώ πέρσι να ανέρχονται σε 58,41 εκατ. ευρώ φέτος.
Τα περιοδικά συνεχίζουν την κατιούσα όπου τον Μάρτιο καταγράφουν πτώση 20,50% (στο τρίμηνο -32,3%) όπως και τα ραδιόφωνα 29,74% (και στο τρίμηνο 26,64%). Συνολικά τον Μάρτιο που μας πέρασε στα ΜΜΕ κινήθηκαν 1.993 προϊόντα: στην τηλεόραση 723, στα περιοδικά 910, στις εφημερίδες 500 και στα ραδιόφωνα 222.