Ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος απάντησε στα αιτήματα των εκπαιδευτικών με το εκβιαστικό δίλημμα: ή υποχρεωτικές μεταθέσεις ή απολύσεις. Κρίσιμη η πανελλαδική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ στις 15 Μαίου
Της Αννας Ανδριτσάκη
Ακαρπη, όπως αναμενόταν, η συνάντηση του υπουργού Παιδείας με το διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΜΕ, που έχει προειδοποιήσει για απεργία κατά τη διάρκεια των Πανελλαδικών και σήμερα διαμορφώνει την τελική εισήγηση προς τη βάση του κλάδου. Ο κ. Αρβανιτόπουλος, έχοντας εξαντλήσει την προσπάθεια προσέγγισης στο κάλεσμα, δεν προσέφερε ούτε λύσεις ούτε δεσμεύσεις. Διαβουλεύτηκε με το εκβιαστικό επιχείρημα του αδιεξόδου για όλα τα μέτρα που προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των εκπαιδευτικών. «Οι υποχρεωτικές μεταθέσεις σάς προφυλάσσουν από τις απολύσεις» δήλωσε, σύμφωνα με πληροφορίες, στους εμβρόντητους εκπαιδευτικούς.
Η επιστράτευση, ήδη, τέθηκε στο τραπέζι ως αντίμετρο. «Η ομαλή διεξαγωγή των Πανελλαδικών είναι αδιαπραγμάτευτη» δήλωσε ο υπουργός μετά τη συνάντηση. «Είναι μάχη επιβίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης» λένε οι εκπαιδευτικοί, ζητώντας τη συμπαράσταση των οικογενειών των μαθητών, που παρακολουθούν αμήχανοι τις πολλαπλές συνέπειες της ευρύτατης κοινωνικής κρίσης σε έναν αποτυχημένο μεν αλλά τόσο καθοριστικό για το μέλλον των παιδιών θεσμό.
«Σε όλα τα βασικά αιτήματα του κλάδου που παρουσιάσαμε δεν υπήρξε καμία ουσιαστική απάντηση από το υπουργείο Παιδείας, που επί της ουσίας εμμένει στην αρχική του τοποθέτηση.
Υπ' αυτήν την έννοια δεν έχουμε καμία θετική εξέλιξη» δήλωσε αμέσως μετά τη συνάντηση ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Νίκος Παπαχρήστος, δίνοντας το στίγμα της συζήτησης, της επίδρασής της στη σημερινή απόφαση, αλλά και την απάντηση στη δήλωση που είχε κάνει, λίγα μόλις λεπτά πριν, ο κ. Αρβανιτόπουλος, λέγοντας: «Δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει παιδαγωγός που θα θέσει σε ομηρία τους μαθητές. Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών θα κατανοήσει την ανάγκη να βρίσκονται στα σχολεία την περίοδο αυτή».
Σήμερα, η Ομοσπονδία καταλήγει οριστικά στην εισήγησή της. Οι παρατάξεις δεν υποχωρούν από τη βασική κατεύθυνση των κινητοποιήσεων αλλά ούτε και έχουν συμφωνήσει ακόμα σε μια κοινή πρόταση. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη συζητηθεί αρκετά εναλλακτικά σενάρια, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Στην πρόταση της ΔΑΚΕ να στηθούν κάλπες έχει αντιπροταθεί να τεθεί στη διακριτική ευχέρεια των γενικών συνελεύσεων και όποια θέλει μπορεί να έχει κάλπη. Η ΔΑΚΕ δεν δέχτηκε ούτε αυτό. Αλλη πρόταση που μελετάται είναι, αντί πολυήμερων επαναλαμβανόμενων (πενθήμερων), να ξεκινήσουν με μια μικρής διάρκειας (όχι μεγαλύτερη από 48ωρη) απεργία κατά την έναρξη των Πανελλαδικών και επανεκτίμηση.
Οι παρατάξεις
Σήμερα, θα ξεκαθαριστεί η θέση των παρατάξεων. Η ΔΑΚΕ επιμένει στη δική της, η ΠΑΣΚ τηρεί στάση αναμονής, το ΠΑΜΕ έχει καταθέσει άλλη πρόταση (48ωρη παραμονές εξετάσεων). Σε κάθε περίπτωση, όλα θα κριθούν στις τοπικές συνελεύσεις. Η τελική απόφαση θα ληφθεί παραμονές Πανελλαδικών, στις 15 Μαΐου, οπότε και θα γίνει η πανελλαδική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ. Στην περίπτωση, πάντως, της απεργίας εντός των Πανελλαδικών, η επιστράτευση θα είναι η απάντηση του υπουργείου. Γίνεται ονομαστικά και δεν σταματά μέχρι να ανταποκριθούν όλοι όσοι απαιτούνται. «Αν η πολιτική ηγεσία αποφασίσει να μας φορέσει χακί, οι καθηγητές θα γυρίσουν στα σχολεία με ψηλά το κεφάλι και οι συνδικαλιστές θα κοιτάνε τους συναδέλφους στα μάτια» απάντησε ερωτηθείς σχετικώς ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ.
Κατά τα άλλα, το διεκδικητικό πλαίσιο παραμένει ίδιο και δεν επηρεάστηκε καθόλου από τη χθεσινή συνάντηση με τον υπουργό, ο οποίος δυσαρέστησε το προεδρείο της ΟΛΜΕ με τις γενικόλογες και άνευ δεσμεύσεων τοποθετήσεις του για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις, την αύξηση του διδακτικού ωραρίου, την αξιολόγηση, τις επερχόμενες συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων κ.ά. Ανάμεσα σε άλλα, είπε πως δεν θα είναι ευρείας κλίμακας οι υποχρεωτικές μεταθέσεις («θα προσπαθήσουμε ώστε να μη γίνουν πολλές»), θα υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης ωραρίου με τρεις επιλογές σχολείων κ.ά.
Αν, εν τέλει, πραγματοποιηθεί (η όποιας μορφής) απεργιακή κινητοποίηση τις ημέρες των Πανελλαδικών, τότε θα είναι η δεύτερη φορά στην ιστορία του κλάδου. Το 1988 οι καθηγητές μέσης εκπαίδευσης κατέβηκαν σε απεργία που διήρκεσε 37 ημέρες. Τα αιτήματά τους ήταν κυρίως μισθολογικά και κέρδισαν. Η απεργία ξεκίνησε στις 7 Μαΐου 1988 και έληξε στις 23 Ιουνίου. Παραιτήθηκαν δύο υπουργοί Παιδείας, ο Αντώνης Τρίτσης και ο Απόστολος Κακλαμάνης.
Ακολούθησε ο Γιώργος Παπανδρέου που καθιέρωσε το επίδομα τριμήνου (υπερωριακό εξωδιδακτικού έργου) και το επίδομα βιβλιοθήκης. Ο μισθός των εκπαιδευτικών, καθηγητών και δασκάλων, αυξήθηκε σχεδόν κατά 30%. Οι εξετάσεις έγιναν τον Ιούλιο.
Το 1990 παραλίγο να γίνει απεργία αλλά η ένταση και ο αναβρασμός είχαν προκαλέσει καθυστέρηση στην έναρξη των εξετάσεων.
…………………………………………………………..
Θέμης Κοτσιφάκης, γ.γ. της ΟΛΜΕ: Βάρβαρη πολιτική
«Το υπουργείο Παιδείας επιμένει σε αυτή τη βάρβαρη πολιτική του η οποία όχι μόνο εξαθλιώνει τους εκπαιδευτικούς αλλά διαλύει το δημόσιο σχολείο. Οι γενικότητες των απαντήσεων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας επιβεβαιώνουν την εκτίμησή μας για τον βαρύ χειμώνα που έρχεται στο δημόσιο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί θα απαντήσουμε με τους αγώνες μας και τις διεκδικήσεις μας το επόμενο διάστημα. Την επιλογή της χρονικής περιόδου την κάνει το υπουργείο Παιδείας. Στη μάχη αυτή καλούμε όλους, τους γονείς, τους μαθητές και όλο τον λαό, να τη δώσουμε από κοινού γιατί είναι μάχη επιβίωσης για το αύριο της δημόσιας εκπαίδευσης».
……………………………………………………………
Αναβλήθηκε η απόφαση για τον νόμο-πλαίσιο του 2011
Αναβλήθηκε από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η έκδοση οριστικής απόφασης για τον επίμαχο νόμο–πλαίσιο (4009/2011) της πρώην υπουργού Παιδείας Αννας Διαμαντοπούλου για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, καθώς επήλθαν μεταβολές με τον νεότερο νόμο 4076/2012. Ετσι, δεδομένου ότι οι σχετικές μεταβολές έχουν προσβληθεί, με άλλες προσφυγές, στο ΣτΕ, η κρίση του τελευταίου αναβάλλεται, προκειμένου να συνεκδικασθούν όλες οι προσφυγές για την υπόθεση μέσα στον Μάιο. Υπενθυμίζεται ότι περίπου 19 πανεπιστήμια της χώρας, μέλη των πρυτανικών τους αρχών καθώς και πανεπιστημιακοί καθηγητές το τελευταίο δίμηνο του 2011 προσέφυγαν στο ΣτΕ κατά του νόμου-πλαισίου. Ετσι, οι ανώτατοι δικαστές έκριναν ότι ανακύπτει ζήτημα επιρροής των νεότερων νομοθετικών διατάξεων του ν. 4076/2012 στον νόμο-πλαίσιο της Διαμαντοπούλου (4009/2011), ενώ παράλληλα τονίζουν ότι αναμένεται να συζητηθούν στην Ολομέλεια του ΣτΕ στις 17 Μαΐου 2013 πέντε νέες αιτήσεις ακύρωσης κατά του νεότερου νομοθετικού πλαισίου και των υπουργικών αποφάσεων που εκδόθηκαν.
Μαρ. Δήμα.
………………………………………………………….
ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ Θέσεις δίχως λύσεις για την Παιδεία
Τη γνωστή μέθοδο της ήπιας αντιπολίτευσης, που περισσότερο βοηθά στα πρακτικά παρά στην εξεύρεση λύσεων, ακολουθούν ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ. Τάσσονται σαφώς κατά των κινητοποιήσεων των εκπαιδευτικών αλλά διαχωρίζουν τη θέση τους από τις αποφάσεις του συγκυβερνώντος κόμματος, ασκώντας κριτική στον υπουργό και υποστηρίζοντας, εν ολίγοις, ότι υπάρχει τρόπος να βρεθούν λύσεις όχι τόσο οδυνηρές για τους καθηγητές.
Ο Τομέας Παιδείας του ΠΑΣΟΚ ανακοίνωσε:
«Η απεργία είναι αναφαίρετο δικαίωμα των εργαζομένων. Ομως τα προβλήματα και οι αδυναμίες του υπουργείου στην προετοιμασία της επόμενης σχολικής χρονιάς δεν θα πρέπει να οδηγήσουν τους εκπαιδευτικούς σε μια απεργία που θα θίγει το πιο ευαίσθητο κομμάτι της δοκιμαζόμενης κοινωνίας, τους μαθητές. Το ΠΑΣΟΚ έχει ήδη επισημάνει τα προβλήματα στη στελέχωση των σχολείων για την επόμενη χρονιά και έχει ζητήσει από τον υπουργό να ανακαλέσει το σχέδιο Π.Δ. για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις το οποίο επιδεινώνει και δεν λύνει το πρόβλημα».
«Καταστροφική η απεργία»
Ο Τομέας Παιδείας και Ερευνας της ΔΗΜΑΡ αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Η πρόταση για απεργία των εκπαιδευτικών μέσα στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι επιζήμια για το κοινωνικό σύνολο και καταστροφική για το κίνημα των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έχουν, όπως και οι άλλοι εργαζόμενοι, υποστεί σημαντική μείωση στις αποδοχές τους, αλλά και υποβάθμιση στις συνθήκες της εργασίας τους, οφείλουν να έρθουν σε συνεννόηση με το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να διασφαλιστούν στις εύλογες ανησυχίες τους αναφορικά με τις επιπτώσεις που θα έχει στην απασχόλησή τους το οριζόντιο μέτρο της αύξησης των ωρών διδασκαλίας.
Το υπουργείο οφείλει να εξαντλήσει το περιθώριο που έχει για την κάλυψη των κενών των σχολείων χωρίς περαιτέρω επιδείνωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών. Η Δημοκρατική Αριστερά έκανε εναλλακτικές προτάσεις στην κατεύθυνση αυτή αντιπροτείνοντας την άρση των αποσπάσεων, την εξάντληση του υπάρχοντος ωραρίου, την αξιοποίηση των δεύτερων πτυχίων που έχουν οι εκπαιδευτικοί σε ειδικότητες που υπάρχουν κενά, την επέκταση της δεύτερης και της τρίτης ανάθεσης διδασκαλίας και την επιμήκυνση του χρόνου παραμονής στην κλίμακα του ωραρίου».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Ψέμματα και συκοφαντίες για τα ωράρια και τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών