Pin It

Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

 

Ηταν Μάιος του 2010, όταν ο τότε πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου εξήγγειλε επίσημα την άρση του καμποτάζ για κρουαζιερόπλοια με μη κοινοτικές σημαίες, επισημαίνοντας παράλληλα τα τεράστια οφέλη που απορρέουν από το συγκεκριμένο μέτρο, τόσο για τον κλάδο όσο και για τους εργαζόμενους.

 

Eίχε θέσει μάλιστα και χρονικό όριο, το τέλος Μαΐου του 2010, για την ολοκλήρωση του μέτρου γιατί «δεν πρέπει να χάσουμε και αυτή την κρίσιμη χρονιά», όπως είχε τονίσει.

 

Η υπέρμετρη αισιοδοξία του Γ. Παπανδρέου για τα οφέλη που θα είχε η χώρα από την κατάργηση του καμποτάζ άρχισε σιγά σιγά να καταλαγιάζει και οι υπουργοί της κυβέρνησής του εμφανίζονταν επιφυλακτικοί.

 

Καμία ξένη εταιρεία δεν δεχόταν να υπογράψει το κείμενο της σύμβασης γιατί το θεωρούσαν μη ευέλικτο, ενώ τους προβλημάτιζαν ακόμα και μια σειρά άλλων ζητημάτων όπως: η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών Ελλήνων ναυτικών που θα προσλαμβάνονται στα κρουαζιερόπλοια, το σύστημα κράτησης στις προβλήτες, ο συνωστισμός στα λιμάνια, η απο- επιβίβαση των επιβατών κ.ά.

 

Από τον Μάιο του 2010 μέχρι και σήμερα μεσολάβησαν αρκετές εξαγγελίες από διάφορους υπουργούς και υφυπουργούς που πέρασαν από το «πολύπαθο» υπουργείο Ναυτιλίας. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση απλοποιήθηκε και, τελικά, τον Απρίλιο του 2012 η τροποποιημένη διάταξη ψηφίστηκε στη Βουλή.

 

Χρειάστηκαν λοιπόν δύο χρόνια για να γίνει νόμος του κράτους η κατάργηση του καμποτάζ και μέχρι σήμερα τα στοιχεία δείχνουν ότι ούτε το μέτρο έχει αποδώσει αλλά ούτε και κανένα από τα προβλήματα -εκτός της πολύπλοκης σύμβασης- που είχαν καταγραφεί λύθηκε.

 

Αυτό εξάλλου αποδεικνύεται ξεκάθαρα από την πρόσφατη επιστολή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) προς τον υπουργό Ναυτιλίας αλλά και από την ομιλία του ίδιου του υπουργού σε ημερίδα για την κρουαζιέρα.

 

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ, ο Πειραιάς δεν κατάφερε μέσα στο 2012 να προσελκύσει περισσότερους επιβάτες ως home port, καθώς στο πρώτο επτάμηνο του 2012 μόνον 170.000 επιβάτες επιβιβάστηκαν στο λιμάνι του Πειραιά σε σύνολο 1.100.000 που μετακινήθηκαν μέσω των υποδομών του.

 

Πτώση παρουσιάζουν και οι μονοήμερες κρουαζιέρες στον Σαρωνικό. Το 2000 ταξίδευαν 225.000 επιβάτες, το 2010 μειώθηκαν στους 105.000 και το 2012 έχουν μειωθεί κι άλλο.

 

Στο ίδιο μήκος κύματος με τις δηλώσεις των ακτοπλόων κυμάνθηκε και η ομιλία του υπουργού, στην οποία και πάλι γίνεται λόγος για ελλείψεις υποδομών υποδοχής στα ελληνικά λιμάνια, οι οποίες κάνουν τους επιβάτες κρουαζιέρας να μην επιλέγουν αυτά για να ξεκινήσουν και να τελειώσουν το ταξίδι τους (homeporting), με αποτέλεσμα το 2011 να καταλάβουμε την έκτη θέση στα έσοδα (605 εκατ. ευρώ) στη Μεσόγειο και την τρίτη σε αριθμό επιβατών, με πρώτη την Ιταλία και δεύτερη την Ισπανία.

 

Αντίθετα αισιόδοξη εμφανίζεται η Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), τα μέλη της οποίας υποστηρίζουν ότι από το 2014 θα φανούν τα αποτελέσματα από την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα.

 

«Τώρα όλο το βάρος πέφτει στην Ενωσή μας και στο υπουργείο για να προσελκύσουμε τις ξένες εταιρείες. Ηδη αμέσως μετά τη νομοθετική τακτοποίηση, δυο μεγάλες ιταλικές εταιρείες, η Costa και η MSC, ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν τα λιμάνια της Ρόδου και του Ηρακλείου» υποστηρίζει ο αντιπρόεδρος της ΕΕΚΦΝ Μ. Λάμπρος.

 

Δηλαδή το μέτρο που αναγγέλθηκε το 2010 από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και παρουσιάστηκε ως «σωτήριο» για την οικονομία της χώρας, νομοθετικά ολοκληρώθηκε φέτος το καλοκαίρι.

 

Υπομονή λοιπόν μέχρι να δούμε τα οφέλη που θα προκύψουν για τον κλάδο και τους εργαζόμενους. Ισως τα επόμενα δυόμισι χρόνια…

 

 

 

 

 

 

 

Scroll to top