Η Κύπρια χορογράφος Λία Χαράκη στην «Πειραιώς 260»
Στο έργο της «The Shape of necessity», που έκανε πρεμιέρα στο νησί τις μέρες των οικονομικών διαπραγματεύσεων με Ε.Ε., δυο γυμνα σώματα υμνούν τον έρωτα, που κάνει τη ζωή πιο εύκολη. Στο έργο της «Tune In», μέρος και του διακριθέντος περίπτερου της Κύπρου τής Μπιενάλε Βενετίας, η ίδια η χορογράφος πειραματίζεται με μια απλή, επαναλαμβανόμενη κίνηση
Tης Mαρίνας Κουβέλη
Μετά την Αυστραλέζα Λουσί Γκερέν και τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, ήρθε η ώρα να κάνει και η Κύπρος επίδειξη των χορευτικών της δυνάμεων στην Πειραιώς 260. Η σημαντική Κύπρια χορογράφος και χορεύτρια Λία Χαράκη παρουσιάζει αύριο και μεθαύριο τις χορογραφίες της «The Shape of Necessity» και «Tune In». Το πρώτο είναι ένα έργο, που ενθουσίασε πριν από δυο μήνες στην Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού του νησιού. Το δεύτερο συμμετέχει και στο εθνικό περίπτερο της Κύπρου, που μόλις κέρδισε εύφημη μνεία στη Μπιενάλε της Βενετίας.
Στον πυρήνα της χορογραφίας «The shape of necessity» βρίσκεται ο έρωτας. Η βαθιά και καταλυτική ανάγκη μας να ισορροπήσουμε, να μοιραστούμε το βάρος της ύπαρξης μας, να κάνουμε τη ζωή μας καλύτερη. Η Χαράκη έφτιαξε τη συγκεκριμένη χορογραφία μόλις πριν από λίγους μήνες κι ενώ η Κύπρος ταλανιζόταν από τις οικονομικές της διαπραγματεύσεις.
«Εκανε πρεμιέρα τον Μάρτιο στην Κύπρο. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, σε πόσο δύσκολο κοινωνικά περιβάλλον δημιουργήθηκε», λέει η χορογράφος. «Φτιάχνοντας το έργο με απασχολούσε πολύ η σχέση αγάπης που αναπτύσσουμε με τον άλλον. Η ανάγκη μας για μοίρασμα ειδικά τις στιγμές που όλοι με κάποιο τρόπο και για κάποιο λόγο δοκιμαζόμαστε. Το μήνυμά του είναι πανανθρώπινο: δεν χρειάζεται να μάχομαι μόνος, υπάρχει και ο διπλανός μου. Ας του ζητήσω βοήθεια. Νομίζω άλλωστε πως αυτό ακριβώς χρειάζεται ο θεατής σήμερα, μέσα στο ζοφερό κοινωνικό –οικονομικό περιβάλλον: να επαναπροσδιορίσει τη θέση του στην κοινωνία, τον τρόπο που κοιτάμε τον εαυτό μας, τη σχέση μας με τον διπλανό».
Για να στείλει απευθείας το μήνυμά της στο κοινό, η Λία Χαράκη επέλεξε την απλότητα. Στη σκηνή, δύο γυμνά σώματα γίνονται ο καμβάς, τα όργανα που ερμηνεύουν ένα ορχηστικό ταξίδι στα σεξουαλικά στερεότυπα και στον αισθησιασμό. Ενα ταξίδι που προκαλεί συναισθήματα, εκπλήξεις, συμβολισμούς, τόσο στους χορευτές όσο και στους θεατές. «Δύο μόνο άνθρωποι. Χωρίς κανένα άλλο στοιχείο να σας αποσπά την προσοχή. Στέλνουν το μήνυμά τους με τον πιο φυσικό τρόπο: το άγγιγμα. Τα κινούμενα γυμνά σώματα παρουσιάζονται σαν δύο οντότητες που έγιναν μία. Αλλες φορές λειτουργούν υπαινικτικά, άλλες φορές δίνουν στη χορογραφία δραματουργική διάσταση».
Από την άλλη, το «Tune in» είναι ένα περσινό σόλο της Λίας Χαράκη (το ερμηνεύει η ίδια) το οποίο έρχεται να συμπληρώσει την έρευνα που ξεκίνησε με τα έργα της «Again» (2011) και «IntuNition» (2012), για το πώς η ενέργεια μιας απλής, επαναλαμβανόμενης κίνησης μπορεί να γεννήσει συναισθήματα στον ερμηνευτή και κατ’ επέκταση στον θεατή. Πριν από μερικές μέρες στη Βενετία το παρουσίασε έξι φορές. «Είχα ανάγκη να επιστρέψω στον μινιμαλισμό και στην ουσία της κίνησης. Ηθελα να διαπιστώσω αν μπορεί η κίνηση να προκύψει οργανικά και να μην είναι αποτέλεσμα σκέψης», λέει για το «Tune in».
Σε ένα μινιμαλιστικό περιβάλλον, με έναν επαναλαμβανόμενο ήχο που σταδιακά επιταχύνεται, η χορογράφος – ερμηνεύτρια παρασύρεται σε μία βύθιση προς στον εαυτό της. Μέχρι που η χορογραφία καταλήγει σε ένα ταξίδι που την ξεπερνά και τη συντονίζει με το σύμπαν. «Ο χώρος και ο χρόνος καταλύονται. Υπάρχει μόνο το τώρα. Εδώ και δύο χρόνια με απασχολεί πολύ να ενσωματώνω στην ώρα την παρούσα στιγμή. Είναι ένα έργο βασισμένο στην ιδέα της αλλαγής και των διακυμάνσεων. Εχοντας ως εσωτερικό κίνητρο την αναπνοή και τον ήχο της καρδιάς, οδηγούμαι σε επαναλαμβανόμενες κινήσεις και στο τέλος σε μια κορύφωση που θυμίζει αρχαίες τελετουργίες», λέει.
Διαρκώς πειραματίζεται με νέες φόρμες. Γεννημένη στη Λεμεσό και σπουδαγμένη στο Λονδίνο η Λία Χαράκη έχει σημαντική παρουσία στις διεθνείς σκηνές (Aerowaves Festival London, Tanec Praha Festival, Julidans Aerodance 2004/2005, Kleines Haus Dresden κ.α.) και συγκαταλέγεται στους Ευρωπαίους δημιουργούς που αρθρώνουν έναν ενδιαφέροντα προσωπικό λόγο. Εχει επισκεφθεί στο παρελθόν τόσο το Φεστιβάλ Αθηνών (2009) όσο και το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
INFO: Πειραιώς 260, χώρος Ε΄. Τιμές εισιτηρίων: 15 €, 10 € (μειωμένο), 5 € ( φοιτ., άνω των 65, ανέργων, ΑΜΕΑ). Στις 9 μ.μ.