09/06/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φαγιούμ και Καλλιδρομίου

      Pin It

ΥΠΑΡΧΕΙ ΖΩΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΑΦΕΝΤΙΚΑ;

 

Του Γιάννη Καλαιτζή

 

Οσοι για πρώτη φορά αντικρίζουν εκστατικοί την εκθαμβωτική ομορφιά των φαγιούμ -δηλαδή τα πορτρέτα ενταφιασμένων που βρέθηκαν στην ομώνυμη όαση- διερωτώνται από πού προέρχεται η εντυπωσιακή και απαράμιλλη ζωηρότητα των εικονιζόμενων νεκρών. Απάντηση βέβαια δεν έχουμε, αλλά είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε πως οι εν λόγω προσωπογραφίες φιλοτεχνήθηκαν όσον ο αποδημήσας ήταν εν ζωή και όχι μετά θάνατον. Και επειδή, όπως έχουμε αποδείξει, τη στήλη ενδιαφέρουν τα μεταφυσικά φαινόμενα, προβλέπουμε εκ πείρας (εμείς και ο Κέινς) την αργή αλλά σταθερή μετάβαση όλων των οικονομικών παραγόντων στον άλλο κόσμο. Για τούτο θεωρούμε επιβεβλημένη την απεικόνισή τους σύμφωνα με το τάιμινγκ των φαγιούμ -δηλαδή τώρα- χάριν των μεταγενέστερων.

 

Εξάλλου ο κατάλογος οικονομικών όρων όπως «φωτιά», «πυρκαγιά», «είναι καμένος», «μας κάψανε» κ.λπ. θα εμπλουτιστεί με το περί τα φαγιούμ λεξιλόγιο, αφού η μέθοδος για την εκτέλεση των πορτρέτων της ταφής ονομάζεται «εγκαυστική» και το όργανο των εξειδικευμένων ζωγράφων λεγόταν «πύραυνος» (βέπε Βικιπαίδεια)

 

Αγαπητοί αναγνώστες, οι ανώτεροι ζώντες οργανισμοί και η σύγχρονη πόλη -η οικονομία κατ' εικόνα και ομοίωση δηλαδή- έχουν τούτο το κοινό: το κυκλοφοριακό σύστημα. Εξ αυτού συνάγεται πως η όψη των οδών της Αθήνας φέρ' ειπείν αποδίδει την ακριβή εικόνα της ελληνικής οικονομίας. Ζητούμενο λοιπόν κατ' εμέ είναι να φιλοτεχνήσουμε τα φαγιούμ οδών -της Καλλιδρομίου εν προκειμένω- για να γνωρίζουν οι επίγονοι την οικονομία προ της πλήρους κατάρρευσης.

 

Ο Μέγας Φρειδερίκος ή ο Κάρολος ο 5ος εισερχόμενος κάποτε σε οχυρό της αυτοκρατορίας του ρώτησε τον φρούραρχο γιατί δεν εκτελέστηκαν οι προβλεπόμενοι κανονιοβολισμοί και έλαβε την απάντηση: «Για 68 λόγους. Πρώτον, δεν έχουμε κανόνια». Ο ηγεμόνας θεωρώντας περιττές τις 67 επόμενες δικαιολογίες διέκοψε την κουβέντα εκεί. Για 68 λόγους ομοίως δεν θα φιλοτεχνήσουμε εμείς το φαγιούμ της οδού, πρώτον επειδή «δεν έχουμε τα σύνεργα του μολυβδοκοντυλοπελεκητή». Επιμένοντας εν τούτοις στην ιδέα μας προτείνουμε -σε τρίτους- ως μοντέλο την Καλλιδρομίου επειδή σπανίως διασχίζουμε τόσον ωραίο δρόμο στην Αθήνα και ιδίως στην αγαπημένη μας συνοικία, τα Εξάρχεια. Αλλά, όπως βεβαιώνουν οι γνωρίζοντες, η οικονομική ζωή της οδού ασφυκτιά υπό την αιγίδα της ευφυέστατης πολιτικής που ασκεί η κοσμοσωτήριος κυβέρνηση. Κατάσταση που δεν μπορεί να αποδοθεί στην εξαήμερη λειτουργία των καταστημάτων, αφού όλα σχεδόν από την παραδοσιακή «Μουριά» και το «αγλαόμορφον» εντευκτήριο της «Στιγμής» έως το «Μπέρμπον» και το «Αμα λάχει» εργάζονται όλη την εβδομάδα. Και, όπως διαβάσαμε στην εφημερίδα μας, ο παμμέγιστος ταξιάρχης Νίκος Δένδιας προχώρησε αιφνιδιαστικά στην ουσιαστική απαγόρευση των διαδηλώσεων, «καθώς το μέγεθός τους, το εάν διαταράσσεται η κοινωνικο-οικονομική ζωή και εάν θα βλάπτεται εν γένει η εμπορική και οικονομική δραστηριότητα μιας πόλης θα κρίνονται από τον εκάστοτε αστυνομικό διευθυντή». Είναι προφανές πως η Καλλιδρομίου χειμάζεται εμπορικά επειδή ξεκινάει από Ασκληπιού αλλά στη Ζωοδόχου Πηγής στρέφεται αιφνιδίως προς Προπύλαια και Βιβλιοθήκη, περνάει απέναντι στο Σύνταγμα παραμένει εκεί εν εξάλλω καταστάσει τρεις με τέσσερις ώρες και διαλύεται τέλος προς Πανεπιστημίου ή Φιλελλήνων. Αυτό τεκμαίρεται από το προεδρικό διάταγμα του Δημοσίας Τάξεως επειδή διαδηλώσεις ή συναθροίσεις πολιτών από τους πρόποδες του Λυκαβηττού έως τις παρυφές της Πατησίων -επί της Καλλιδρομίου- δεν συνηθίζονται. Οι μόνες συγκεντρώσεις -μεγατόνων μάλιστα- που διαπιστώνουμε κάθε Σάββατο, αποτελούνται από λεμόνια, πατάτες, ντομάτες, αφού εδώ εγκαθίσταται η πολύβουη, πολύχρωμη, πατείς με πατώ σε λαϊκή των Εξαρχείων. Αλλά θα κλείσουμε τώρα εδώ, διότι εξαντλήσαμε τα περιθώρια και επειδή το κείμενό μας, αν και ασάλευτη η ζωή, επεκτείνεται στα γειτονικά οικόπεδα του αρμοδιότερού μας Μανταίου.

 

www.gianniskalaitzis.gr

 

Scroll to top