11/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια σημαντική έκθεση στην Κουμαντάρειο Πινακοθήκη

Οι ζωγράφοι τού ’80 καταφτάνουν στη Σπάρτη

Πίνακες δεκαεφτά σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου θα εκτεθούν για περίπου τέσσερις μήνες στο λακωνικό παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης.
      Pin It

Πίνακες δεκαεφτά σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου θα εκτεθούν για περίπου τέσσερις μήνες στο λακωνικό παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης

 

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

 

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΙΟΚΟΡΟΣ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΙΟΚΟΡΟΣ

Η νεότερη γενιά των Ελλήνων ζωγράφων πειραματίστηκε, έκανε τομές στον καμβά, ανέπτυξε προσωπικό ύφος και ζωγραφικό ιδίωμα, διδάχτηκε τις αρχές της ζωγραφικής από μεγάλους δασκάλους.

 

Οι ζωγράφοι της Γενιάς του ’80 εμπλούτισαν τη σύγχρονη ελληνική τέχνη και προήγαγαν τη ζωγραφική παράδοση μέσα από τον μοντερνισμό και τη νεωτερικότητα. Πολλοί από αυτούς αναγνωρίστηκαν από τα διεθνή κέντρα. Συμμετέχουν πλέον σε ομαδικές διεθνείς εκθέσεις, Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, αλλά παρουσιάζουν και δουλειές τους σε ατομικές εκθέσεις σε γκαλερί του εξωτερικού.

 

Μπορεί η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου να μετακομίζει αυτό τον καιρό για την πολυπόθητη επέκταση του κτιρίου της, ωστόσο συμμετέχει στην ενδιαφέρουσα έκθεση «Η Γενιά του ’80. Σύγχρονη Ελληνική Ζωγραφική από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου». Διοργανώνεται σε συνεργασία με το Ιδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» και παρουσιάζεται από τις 19 Ιουλίου στο παράρτημα της Σπάρτης, στην Κουμαντάρειο Πινακοθήκη.

 

ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ

ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ

Κοινό σημείο των 17 καλλιτεχνών της έκθεσης, η παραστατική ζωγραφική και η αποτύπωση της ανθρώπινης φιγούρας. «Θα μπορούσαμε να πούμε πως η Συλλογή Φέλιου φιλοξενεί δασκάλους και μαθητές που μοιράζονται την ίδια προσήλωση στη ζωγραφική του καβαλέτου, με προεξάρχοντα τον Γιάννη Μόραλη. Ανάμεσα στους μαθητές ξεχωρίζει η ομάδα που φοιτά ακόμη ή ολοκληρώνει τις σπουδές της τη δεκαετία του ’80. Στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας κυριαρχούν οι δάσκαλοι-ζωγράφοι: Μόραλης, Νικολάου, Μαυροΐδης, Τέτσης, Μυταράς, Κοκκινίδης, Δεκουλάκος, Κεσσανλής. Λίγο αργότερα θα προστεθούν στην ομάδα και οι μαθητές τους Πατρασκίδης, Μπότσογλου, Ψυχοπαίδης, Βαλαβανίδης κ.ά. Ετσι, οι ζωγράφοι της Γενιάς του ’80 είχαν την ευκαιρία να διδαχθούν τις αρχές της τέχνης τους από πολύ καλούς δασκάλους», αναφέρει το εισαγωγικό σημείωμα της έκθεσης. «Οσοι από αυτούς συνέχισαν τις σπουδές τους στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι -και δεν ήταν λίγοι- επέλεξαν το εργαστήριο του Λεονάρντο Κρεμονίνι. Ο επιφανής Ιταλός ζωγράφος, που ήταν και λαμπρός δάσκαλος, πρόσθεσε στην εικαστική παιδεία των Ελλήνων μαθητών του μια πνευματική διάσταση και παράλληλα άσκησε το βλέμμα τους σ' αυτό που ονόμαζε «ο ίλιγγος του ορατού»: τους δίδαξε να αναζητούν την αποκάλυψη μέσα στο ασήμαντο».

 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ

Τη δεκαετία του ’70 οι διεθνείς τάσεις φέρνουν στο προσκήνιο την παραστατική ζωγραφική στα μεγάλα ευρωπαϊκά κέντρα και στην Αμερική, ενώ το σχέδιο ως αυτόνομη μορφή τέχνης γνωρίζει πρωτοφανή αναγέννηση.

 

Η έκθεση παρουσιάζει 17 ζωγράφους και χωρίζεται στις πέντε ενότητες: «Το επιούσιον φως»: Χρήστος Μποκόρος, «Ο οίκος του σώματος»: Στέφανος Δασκαλάκης, Θανάσης Μακρής, Γιώργος Ρόρρης. «Η ανθρώπινη κωμωδία»: Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Μιχάλης Μανουσάκης, Τάσος Μαντζαβίνος, Τάσος Μισούρας, Ξενοφών Μπήτσικας, Αχιλλέας Παπακώστας, Εδουάρδος Σακαγιάν. «Το μεσογειακό φως – Αρωμα Γενιάς του ’30»: Κώστας Αργύρης, Κώστας Παπανικολάου, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος. «Επιστροφή στη Φύση – Natura naturans»: Μαριλίτσα Βλαχάκη, Αννα-Μαρία Τσακάλη, Μαρία Φιλοπούλου.

 

ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ

«Οι ζωγράφοι της Γενιάς του ’80 ευτύχησαν να βρουν έναν ενθουσιώδη ορίζοντα υποδοχής ανάμεσα σε νέους συλλέκτες. Ο Σωτήρης Φέλιος αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση: κριτήριο των επιλογών του είναι οι προσωπικές του προτιμήσεις και όχι η επένδυση. «Ερωτεύεται» τα έργα που αγοράζει, και τα απολαμβάνει ζώντας ανάμεσά τους. Οταν η συλλογή πήρε διαστάσεις μουσειακές, ο Σωτήρης Φέλιος αποφάσισε να μοιραστεί τις χαρές που του προσέφερε με το ευρύ κοινό. Ετσι οργανώθηκαν οι εκθέσεις του Μουσείου Μπενάκη ή του Vittoriano στη Ρώμη, που έτυχε εντυπωσιακής υποδοχής από τον ιταλικό Τύπο και το κοινό, για να περιοριστούμε στις πιο σημαντικές παρουσιάσεις».

 

Την επιμέλεια της έκθεσης πραγματοποίησαν η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη- Πλάκα και η Γεωργία Κακούρου-Χρόνη, επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης στο παράρτημα της Σπάρτης.

 

[email protected]

Scroll to top