19/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «Guardian» προτείνει κλασικά, αλλά και σύγχρονα

Τα 100 καλύτερα βιβλία για τις διακοπές

      Pin It

Eτοιμάζουμε τις βαλίτσες για τις διακοπές και τώρα που επιτέλους έχουμε ελεύθερο χρόνο για διάβασμα προβληματιζόμαστε ποια βιβλία θα πάρουμε μαζί μας. Να επιλέξουμε από τα μπεστ σέλερ της χρονιάς ή να στραφούμε στις κλασικές αξίες; Η «Guardian», πάντως, φρόντισε να αναρτήσει μια λίστα με τα 100 κορυφαία μυθιστορήματα όλων των εποχών, τα οποία προτείνουν οι κριτικοί της.

 

Πρώτος και καλύτερος στον μακρύ κατάλογο που αρθρώνεται χρονολογικά είναι ο Θερβάντες και ο ρομαντικός ήρωας που κυνηγάει ανεμόμυλους, ο «Δον Κιχώτης», και ακολουθούν στην αρχική δεκάδα: «Το μεγάλο ταξίδι» του Τζον Μπάνιαν, «Ροβινσώνας Κρούσος» του Ντάνιελ Ντεφόε, «Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ» του Τζόναθαν Σουίφτ, «Η ιστορία του Τομ Τζόουνς, ενός έκθετου» του Χένρι Φίλντινγκ, «Κλαρίσα» του Σάμουελ Ρίτσαρντσον, «Η ζωή και οι απόψεις του Τρίστραμ Σάντι, κυρίου από σόι» του Λόρενς Στερν, «Επικίνδυνες σχέσεις» του Πιερ Σοντερλό ντε Λακλό, «Εμμα» της Τζέιν Οστιν και «Φράνκενσταϊν» από τη Μαίρη Σέλεϊ.

 

Αναπόφευκτα, η αγγλοσαξονική λογοτεχνία κυριαρχεί στη λίστα της βρετανικής εφημερίδας. Στα 50 πρώτα βρίσκουμε από τον «Δαβίδ Κόπερφιλντ» του Ντίκενς, την «Τζέιν Εϊρ» της Σαρλότ Μπροντέ, τον «Μόμπι Ντικ» του Χέρμαν Μέλβιλ μέχρι την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Λιούις Κάρολ. Κι από τις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» του Μαρκ Τουέιν, το «Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι» του Οσκαρ Ουάιλντ, τον «Οδυσσέα» του Τζέιμς Τζόις έως την «Κυρία Νταλογουέι» της Βιρτζίνια Γουλφ, το «Πέρασμα στην Ινδία» του Ε. Μ. Φόρστερ, τον «Μεγάλο Γκάτσμπι» του Σκοτ Φιτζέραλντ και τους «Αντρες χωρίς γυναίκες» του Χέμινγουεϊ.

 

Σποραδικά, όμως, θα συναντήσουμε κι άλλες κορυφαίες πένες, εκτός αγγλοσαξονικού εδάφους: Σταντάλ και «Το μοναστήρι της Πάρμας» (στη θέση 13), Αλέξανδρος Δουμάς και «Ο Κόμης Μοντεκρίστο» (14), Φλομπέρ και «Μαντάμ Μποβαρί» (22), Τολστόι και «Αννα Καρένινα» (27), Ντοστογιέφσκι και «Αδελφοί Καραμαζόφ» (29), Προυστ και «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο» (41). Κι ακόμα τη «Λολίτα» του Ναμπόκοφ (69), «Τα πάντα γίνονται κομμάτια» του Τσινούα Ατσέμπε (71), «100 χρόνια μοναξιά» του Μάρκες (76), «Αν μια νύχτα του χειμώνα ένας ταξιδιώτης» του Ιταλο Καλβίνο (82), «Ενας καλλιτέχνης του ρευστού κόσμου» του Καζούο Ισιγκούρο (91), «Το βιβλίο του γέλιου και της λήθης» του Κούντερα (93).

 

Από σύγχρονα μυθιστορήματα θα συναντήσουμε το «1984» του Οργουελ (59), τον «Φύλακα στη σίκαλη» του Σάλιντζερ (61), τον «Ησυχο Αμερικανό» του Γκράχαμ Γκριν (67), «Το τραγούδι του Σόλομον» της Τόνι Μόρισον (79), «Περιμένοντας τους Βαρβάρους» του Τζ. Μ. Κουτσί (84), «Η τριλογία της Νέας Υόρκης» του Πολ Οστερ (87), «Ο Χαρούν και η θάλασσα των παραμυθιών» του Ρούσντι (93), «Εξιλέωση» του Ιαν Μακ Γιούαν (97), «Αμερικανικό ειδύλλιο» του Φιλιπ Ροθ (99).

 

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τις επιλογές της «Guardian»; Αναρωτιέστε γιατί λείπουν μεγάλα σύγχρονα ονόματα (Τζόναθαν Φράνζεν, Ντόρις Λέσινγκ, Τζούλιαν Μπαρνς, Νικ Χόρνμπι κ.ά.) αλλά και κλασικά όπως ο Εμίλ Ζολά; Οι παρατηρήσεις σας είναι ευπρόσδεκτες στο the Observer blog.

 

Eπιμ.: Π. Σπίνου

 

 

 

Scroll to top