21/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εικονικά καλάθια αγορών

      Pin It

Το ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Ο γίγαντας του Δικτύου, η Google, δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός του παιχνιδιού

 

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη

 

Εχω μείνει με τα μάτια γουρλωμένα, το σαγόνι πεσμένο και όλες εκείνες τις κοινοτοπίες που περιγράφουν την έκπληξη. Αλλά είναι αλήθεια. Η Google προσφέρει και οδηγό για ψώνια. Στα ελληνικά παρακαλώ. Βρίσκει προϊόντα με βάση θεματολόγιο (shortlist) και μετά συγκρίνει τιμές (και λεπτομέρειες όπως έξοδα αποστολής και φόρους) και σου δίνει την τελική τιμή. Μόλις βρήκα μια φουσκωτή τσουλήθρα για πισίνα (αν είχαμε), της οποίας οι τιμές κυμαίνονται από 60 έως 120 δολάρια! Σε στέλνει και στην αντίστοιχη σελίδα, ψωνίζεις και τέλος. Απ’ ό,τι μπορώ να δω με μια ματιά, τα καταστήματα είναι γνωστά (amazon, e-bay κ.λπ.) αλλά και άγνωστα στο δικό μας κοινό. Αυτό που βρήκα καταπληκτικό είναι ότι μπορείς να ζητήσεις να δεις προϊόντα που να έχουν μόνο δωρεάν αποστολή. Πόσες και πόσες φορές δεν αγόρασα τελικά κάτι γιατί τα έξοδα αποστολής υπερέβαιναν την αξία του προϊόντος.

 

Η μία πλευρά του νομίσματος είναι ότι ο γίγαντας του Δικτύου επεκτάθηκε και στις ηλεκτρονικές αγορές. Προσπαθώ να σκεφτώ κάποια γενικής φύσης δραστηριότητα που να υπάρχει και να μην ασχολείται με αυτή… και δεν βρίσκω. Το έχω πει πολλές φορές και δεν με πειράζει να επαναλαμβάνομαι. Με τρομάζει όλη αυτή η «δωρεάν» κατάσταση, την οποία δεν ελέγχω. Κι απ’ ό,τι φαίνεται, ελέγχουν μια χαρά άλλοι. Μας τα έμαθε το prism αυτά. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά δεν ξέρω πότε μπορούν να μου την αφαιρέσουν για «κακή χρήση». Κατά τη γνώμη τους.

 

Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει απογειωθεί σε τέτοιο βαθμό που ακόμα και η Google δεν έμεινε ασυγκίνητη. Και μια σειρά παράπλευρες υπηρεσίες, πολλές από αυτές ιδιαίτερα χρήσιμες, έχουν αναπτυχθεί. Οι μηχανές αναζήτησης του πιο φτηνού είναι μόνο μία από αυτές. Και όπως φαίνεται, δίπλα στις «τοπικές» χωράνε και οι διεθνείς.

 

Το εύρος και η ευρηματικότητα αυτών των υπηρεσιών είναι ανεξάντλητα. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ υπάρχει μια εφαρμογή για κινητό (http://shopsavvy.mobi) με τη βοήθεια της οποίας ο χρήστης σκανάρει τον barcode του προϊόντος και βλέπει εκείνη την ώρα εάν υπάρχει κάπου αλλού –σε μαγαζί ή στο Δίκτυο- φτηνότερα. Σούπερ, θα αναφωνούσε κανείς, αλλά παρ’ όλο που γλιτώνουμε χρόνο και μεταφορές για να βρούμε το φτηνότερο προϊόν, κάτι μου λέει ότι θα μας σπρώχνουν όλο και περισσότερο προς τα δικτυακά καταστήματα. Καλό; Κακό; Εξαρτάται. Γιατί αν και το ηλεκτρονικό εμπόριο δίνει την ευκαιρία σε όλους να προωθήσουν τα προϊόντα τους στο Δίκτυο -ακόμα και η θεία Μαργαρίτα τις μαρμελάδες της-, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι δεν θα επιβιώσουν μόνο οι γίγαντες της ηλεκτρονικής λιανικής.

 

Αλλες υπηρεσίες προσφέρουν κουπόνια προσφορών – ρίξτε μια ματιά στο retailmenot.com για να καταλάβετε τι σας λέω. Από την πλευρά του, το http://www.getinvisiblehand.com είναι ένα πρόσθετο για browsers (firefox, chrome, safari) που ψάχνει το Δίκτυο και σου δίνει αυτόματα τη φτηνότερη τιμή για αυτό που κοιτάς: προϊόν, πτήση, ξενοδοχείο.

 

Το να χαζεύεις στα ηλεκτρονικά μαγαζιά, για μένα τουλάχιστον, είναι εξίσου θεραπευτικό με το window shopping (πάμε να χαζέψουμε βιτρίνες;). Χρειάζεται όμως και μεγάλη προσοχή. Είναι εύκολο να «φεσωθείς» χωρίς να το πάρεις χαμπάρι.

 

Ολα τα παραπάνω είναι, πράγματι, ενδιαφέροντα αλλά στις μέρες που ζούμε, αναρωτιέσαι αν μπορείς να αγοράσεις κάτι παραπάνω από τα είδη πρώτης ανάγκης και αν. Ηλεκτρονικό ή κανονικό, το εμπόριο έχει κηρύξει στάση.

 

…………………………………………………………………………………………………………….

 

e-EUROPE

 

Και φέτος το καλοκαίρι, τα πιο δημοφιλή μουσεία και ιστορικά μνημεία της Ευρώπης θα υποδεχθούν εκατομμύρια τουρίστες. Υπάρχει επίσης μια αυξανόμενη τάση προτίμησης υπόγειων, ασυνήθιστων αξιοθέατων, όπως σπήλαια και κατακόμβες. Τεχνολογικές εξελίξεις που υποστηρίζονται από χρηματοδότηση της Ε.Ε. μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση αυτών των μοναδικών θησαυρών καθώς και να προστατεύσουν τους επισκέπτες και το περιβάλλον. Το project 3ENCULT στοχεύει στην ενσωμάτωση του σημαντικού θέματος της ενεργειακής επάρκειας στην ανακαίνιση ιστορικών κτιρίων, προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και να βελτιωθεί η προστασία των δομών, η άνεση των επισκεπτών και η διατήρηση των ιστορικών συλλογών. Η λύση που αναπτύσσεται από το project UNDERSAFE επιτρέπει διαρκή, 24ωρη ανίχνευση και έγκαιρη προειδοποίηση για καταστάσεις που θα μπορούσαν να αποτελέσουν απειλή για τουρίστες και εργάτες σε υπόγεια εργοτάξια (εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, τάσεις κατολισθήσεων…). Μπορεί επίσης να υπολογίσει τον μέγιστο αριθμό επισκεπτών που μπορεί να φιλοξενήσει ένα αξιοθέατο χωρίς να καταστρέφονται η χλωρίδα και η πανίδα ή αρχαία εκθέματα.

 

Η καλοκαιρινή περίοδος μπορεί να φέρει επίσης ακραίες καιρικές συνθήκες όπως οι πρόσφατες πλημμύρες στην κεντρική Ευρώπη και οι φωτιές στα δάση, οι οποίες καταστρέφουν 500.000 εκτάρια κατά μέσο όρο στην Ευρώπη κάθε χρόνο. Το project FIRELI έχει πετύχει τη δημιουργία μιας μάνικας που αντέχει σε θερμοκρασίες έως 400°C για περισσότερα από 15 λεπτά, μια σημαντική και πιθανώς σωτήρια βελτίωση στις υπάρχουσες μάνικες (που μπορούν να αντέξουν σε 350°C για όχι περισσότερο από 1 λεπτό). Η μάνικα θα απευθύνεται στην παγκόσμια αγορά πυροσβεστικών υπηρεσιών, καθώς και στην πολιτική προστασία, σε στρατιωτικούς οργανισμούς και σε ΜΚΟ. Το project περιλαμβάνει 9 εταίρους, από 6 χώρες, με επικεφαλής την Ισπανία και συμμετοχές από τη Γαλλία, τη Φινλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ελλάδα και την Ιταλία. Το project FIRESENSE έχει ως στόχο την αξιοποίηση των τελευταίων τεχνολογιών ελέγχου και παρακολούθησης για την ανάπτυξη ενός συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης που θα θέτει σε συναγερμό τις τοπικές αρχές, όταν μέρη αρχαιολογικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος βρίσκονται σε κίνδυνο πυρκαγιάς και επικίνδυνων καιρικών συνθηκών. Η κοινοπραξία, της οποίας ηγείται η Ελλάδα, περιλαμβάνει εταίρους από την Τουρκία, την Τυνησία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και την Ιταλία.

 

Κάθε χρόνο το φεστιβάλ τομάτας αφήνει το ισπανικό χωριό Buñol πλημμυρισμένο με τοματοπολτό, που φυσικά φεύγει απλά με ξέπλυμα. Μπορείς όμως να κάνεις πολλά εκπληκτικά πράγματα με τον τοματοπολτό… Το χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. project BIOCOPAC, που ενώνει μια κοινοπραξία 12 εταίρων από 6 χώρες (Ιταλία, Ελλάδα, Ισπανία, Γαλλία, Τσεχία, Λιχτενστάιν), ανακάλυψε έναν πρωτοποριακό τρόπο να ανακυκλώνει απορρίμματα από τη βιομηχανία επεξεργασίας τροφίμων. Η κοινοπραξία έχει αναπτύξει ένα βιολογικό βερνίκι που προέρχεται από τη βιομηχανική παραγωγή της ντομάτας και εφαρμόζεται στην εσωτερική και εξωτερική επιφάνεια των μεταλλικών κονσερβών. Αυτή η φιλική προς το περιβάλλον συσκευασία είναι λιγότερο επικίνδυνη για την υγεία του καταναλωτή, καλύτερη για το περιβάλλον και μπορεί να συναγωνιστεί άλλα υλικά συσκευασίας.

 

………………………………………………………………………………………………………..

 

e-ΤΑΞΙΔΙΑ

 

Πόσοι κλείνουμε αεροπορικά εισιτήρια μέσω διαδικτύου στην Ελλάδα. Ενας στους δύο, σύμφωνα με την έρευνα της εταιρείας Travelplanet24.

 

Σε δείγμα 1.005 ατόμων από τις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας που διαθέτουν αεροδρόμιο, την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο, εμφανίζεται ότι ένας στους δύο Ελληνες (57%) πραγματοποιούν την κράτηση των αεροπορικών τους εισιτηρίων μέσω του ίντερνετ. Από το σύνολο των ατόμων που κάνουν κράτηση μέσω διαδικτύου (57%), το 31% επιλέγει να την πραγματοποιήσει μέσω ενός διαδικτυακού ταξιδιωτικού γραφείου, ενώ το υπόλοιπο 26% επιλέγει τις σελίδες αεροπορικών εταιρειών.

 

Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα των χρηστών (86%) αναζητά και συγκρίνει τιμές σε παραπάνω από 2 ιστοσελίδες για να κάνει κράτηση αεροπορικών εισιτηρίων. Οι συγκρίσεις τιμών πραγματοποιούνται είτε σε σελίδες διαδικτυακών ταξιδιωτικών γραφείων (online travel agencies) είτε αεροπορικών εταιρειών. Πρωταρχικό κριτήριο επιλογής της ιστοσελίδας, μέσα από την οποία θα πραγματοποιήσουν τελικά την κράτηση των εισιτηρίων τους, είναι οι οικονομικές τιμές των εισιτηρίων που προσφέρει, το επίπεδο δυσκολίας της διαδικασίας (usability), ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνουν και στην αξιοπιστία που τους εμπνέει η εκάστοτε ιστοσελίδα/εταιρεία (brand).

 

Ενα ακόμη σημαντικό στοιχείο αποτελεί ο δείκτης του αριθμού των ταξιδιών που πραγματοποιούν οι Ελληνες ταξιδιώτες, αφού το 2012 μειώθηκε κατά 2,4 μονάδες. Από τον μέσο όρο των 4,3 ταξιδιών που πραγματοποιούσαν το 2009 οι Ελληνες, το 2012 φαίνεται να πραγματοποιούν μόλις 2 ταξίδια τον χρόνο (1,9), ένα δυνατό στοιχείο που εκφράζει την επίπτωση της οικονομικής κρίσης. Σήμερα, από το συνολικό δείγμα των ερωτηθέντων που κάνουν ένα ταξίδι τον χρόνο (46%), φαίνεται ότι η αφορμή είναι για προσωπικούς λόγους (94%), με το 6%, μόνο, να ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους.

 

Από το σύνολο του δείγματος που πραγματοποιεί κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων μέσω του ίντερνετ, το 90% έχει καθημερινή επαφή με το internet, το 8% μία με δύο φορές την εβδομάδα και το 2% ακόμη πιο αραιά.

 

 

Scroll to top