theatro-amazona-axilleas-thema

13/08/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η παράσταση «Πενθεσίλεια Group» στο Αρχαίο Θέατρο Πυθαγορείου της Σάμου

Η αμαζόνα και ο ερωτευμένος Αχιλλέας

Ο Ακύλλας Καραζήσης δίδαξε τον χειμώνα το έργο του Κλάιστ στους τελειόφοιτους της Δραματικής Σχολής του Εθνικού και το έπαιξαν με μεγάλη επιτυχία στο θεατράκι της επί ενάμιση μήνα. Εχει, όμως, τόσο μεγάλη ζήτηση που θα συνεχίσει και τον χειμώνα στο Bios. Δεκατέσσερις ηθοποιοί, 22 έως 26 χρόνων, μοιράζονται τους ρόλους. Ολα τα κορίτσια είναι.
      Pin It

Ο Ακύλλας Καραζήσης δίδαξε τον χειμώνα το έργο του Κλάιστ στους τελειόφοιτους της Δραματικής Σχολής του Εθνικού και το έπαιξαν με μεγάλη επιτυχία στο θεατράκι της επί ενάμιση μήνα. Εχει, όμως, τόσο μεγάλη ζήτηση που θα συνεχίσει και τον χειμώνα στο Bios. Δεκατέσσερις ηθοποιοί, 22 έως 26 χρόνων, μοιράζονται τους ρόλους. Ολα τα κορίτσια είναι Αμαζόνες και Πενθεσίλεια. Ολα τα αγόρια Ελληνες και Αχιλλέας 

 

Εκτός Εθνικού, αλλά αισιόδοξος

 

Ο Ακύλλας Καραζήσης τον χειμώνα θα είναι στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στον «Φάουστ» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού και την άνοιξη στο θέατρο Πορεία στο «Blasted» της Σάρα Κέιν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου. Νέα εποχή για τον ηθοποιό ύστερα από χρόνια συνεργασίας με το Εθνικό Θέατρο και τον Γιάννη Χουβαρδά; 

«Ναι, είναι πράγματι νέα εποχή. Το κακό είναι ότι δεν υπάρχει πια το επιχορηγούμενο θέατρο. Και το Εθνικό λειτούργησε ως τέτοιο τα τελευταία χρόνια. Τώρα τα δεδομένα άλλαξαν. Νέοι παραγωγοί εμφανίζονται, ενώ τα τελευταία δέκα χρόνια διακρίνουμε ένα σοβαρό δυναμικό ηθοποιών. Επίσης τα νέα παιδιά έχουν σηκώσει κεφάλι. Και οι χώροι αυξάνονται. Τελικά, ναι, είμαι αισιόδοξος».

 

Της Εφης Μαρίνου

 

Ποιος δεν ξέρει την Πενθεσίλεια, βασίλισσα των Αμαζόνων, και ποιος δεν ξέρει τον γενναίο ήρωα του Τρωικού Πολέμου Αχιλλέα; Αυτά τα μυθικά πρόσωπα είναι οι ήρωες στο έργο του Γερμανού συγγραφέα Χάινριχ φον Κλάιστ «Πενθεσίλεια». Μια φανταστική ιστορία που εκτυλίσσεται στη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου και αφορά τη σύγκρουση ανάμεσα στις Αμαζόνες και τους Ελληνες που έχουν στρατοπεδεύσει στις πεδιάδες μπροστά από την Τροία.

 

Μια ιδιαίτερης προέλευσης παράσταση, η «Πενθεσίλεια Group», ταξιδεύει στις 30 και 31 Αυγούστου στη Σάμο. Θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο Πυθαγορείου υπό την αιγίδα του Schwarz Foundation ολοκληρώνοντας τον φετινό καλοκαιρινό κύκλο δραστηριοτήτων του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος. Να θυμίσουμε ότι έχουν προηγηθεί οι εκδηλώσεις: Samos Young Artists Festival (7-13 Αυγούστου) και η έκθεση Long Legged Linguistics της διεθνούς καλλιτεχνικής κολεκτίβας Slavs και Tatars ( 20/7-10/10/13) στο Art Space Pythagorion.

 

Το έργο το είδαμε τελευταία φορά στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Πέτερ Στάιν με τη γυναίκα του Μανταλένα Κρίπα στον ρόλο της Πενθεσίλειας (2002), αλλά είχε παιχτεί και πριν από πολλά χρόνια στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (1986) σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά και με πρωταγωνίστρια τη Φιλαρέτη Κομνηνού.

 

Η τωρινή παράσταση ξεκίνησε από το Εθνικό Θέατρο. Εκανε τα πρώτα της βήματα στη Δραματική Σχολή του ως διπλωματική εργασία των τελειοφοίτων σε διδασκαλία Ακύλλα Καραζήση. Παίχτηκε στο θεατράκι της Σχολής ενάμιση μήνα, χωρίς εισιτήριο, αλλά γεμάτο κάθε βράδυ. Αλλά να που η παράσταση είχε κι άλλη ζήτηση. Γι' αυτό και δοκιμάζεται εκτός Σχολής. Η Πενθεσίλεια, μετά την καλοκαιρινή της εμφάνιση στη Σάμο, αρχές Οκτωβρίου θα παρουσιαστεί στο Bios.

 

«Θέλω να τονίσω πόσο καλά εκπαιδευμένες γενιές ηθοποιών έχουν τελειώσει τα τελευταία έξι χρόνια τη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου» λέει ο Ακύλλας Καραζήσης. «Επί διεύθυνσης του Βίκτορα Αρδίττη αποφοίτησαν παιδιά με ουσιαστικά εφόδια, πέραν του όποιου ταλέντου τους, και μάλιστα σε ομαδικό επίπεδο. Δεν ξέρω τι γίνεται στις άλλες σχολές, αλλά όσο υπάρχουν νέοι που θέλουν να γίνουν ηθοποιοί, θα υπάρχουν και σχολές. Το δικό μου, ηθικής τάξης, πρόβλημα σχετικά με το θέμα αυτό είναι ότι κοστίζουν πολλά χρήματα. Δεν είναι λίγα 350 ή 400 ευρώ δίδακτρα τον μήνα. Εκτός του Εθνικού, το Ωδείο Αθηνών είναι επίσης μια πολύ καλή Σχολή, η οποία δεν επιβαρύνει οικονομικά τους μαθητές. Ο δάσκαλος έχει τεράστια ευθύνη. Τα παιδιά αυτά πληρώνουν που πληρώνουν, δεν πρέπει να τους μάθεις κάτι χρήσιμο; Διδάσκω δώδεκα χρόνια και σχεδόν στα τελευταία μπορώ να πω ότι έχω πια την αίσθηση μιας σιγουριάς στη μετάδοση μιας κάποιας γνώσης. Κανείς δεν μπορεί να σε μάθει πώς να διδάσκεις υποκριτική. Χρειάζεται πείρα, αφοσίωση, αίσθηση καθήκοντος».

 

Οι Αμαζόνες, μυθικός λαός κυνηγών και πολεμιστριών, κατάγονταν από τον θεό του πολέμου Αρη. Γυναίκες με ένα στήθος –το έκοβαν για να μην ενοχλούνται στην εξάσκησή τους στο τόξο ή στη χρήση του δόρατος–, οπλισμένες σαν αστακοί, αναζητούν κάθε άνοιξη ταίρι για να γονιμοποιηθούν. Μετά το αποδεσμεύουν και επιστρέφουν σε μια ειρηνική, χίπικη ζωή.

 

Δεκατέσσερις νέοι ηθοποιοί, από 22 έως 26 ετών, μέσα από μια μοντέρνα δραματουργική προσέγγιση, διηγούνται την ιστορία του Αχιλλέα και της Πενθεσίλειας, που καταμεσής του Τρωικού Πολέμου ερωτεύονται και πολεμούν. Οι Ελληνες και οι Αμαζόνες, ο κόσμος των αντρών κι αυτός των γυναικών απέναντι σε όσα τους ενώνουν και σε όσα τους χωρίζουν. Το κείμενο μοιράζεται σε όλους τους ηθοποιούς. Ολα τα κορίτσια είναι Αμαζόνες και Πενθεσίλεια, όλα τα αγόρια Ελληνες και Αχιλλέας.

 

«Πρόκειται για τη γνωστή ιστορία της Πενθεσίλειας, η οποία έξω από τα τείχη των Τρώων, που οι Ελληνες προσπαθούν να ρίξουν, ερωτεύεται τον Αχιλλέα. Ετσι αρχίζει ο πόλεμος αλλά και ο έρωτας μεταξύ τους… Οι Αμαζόνες, όπως ξέρουμε, ζούσαν μόνες και ελεύθερες. Ομως μία φορά τον χρόνο πολεμούσαν με τους άντρες, τους νικούσαν και μετά τη γονιμοποίησή τους τούς ελευθέρωναν. Η παρουσία τους τώρα μπερδεύει τους Ελληνες αλλά και τους Τρώες. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αιχμάλωτοι τρέμουν στα χέρια των Αμαζόνων. Εκείνες τους καθησυχάζουν: μην φοβάστε. Από εδώ και πέρα είναι μόνο γιορτή. Γιατί μετά τη γονιμοποίησή τους ακολουθεί μόνο ειρήνη και γλέντι… Η Πενθεσίλεια και ο Αχιλλέας έχουν συνεχείς μονομαχίες. Εκείνος την καλεί σε μία τελική, αποφασίζοντας να σταματήσει τον πόλεμο και να της παραδοθεί. Η Πενθεσίλεια, ανίκανη να παραδεχτεί τον έρωτά της γι' αυτόν, αφήνει τα σκυλιά της να τον κατασπαράξουν. Μετά αυτοκτονεί. Σ' αυτό το σημείο αναγνωρίζουμε, εν είδει παραβολής, την πράξη του ίδιου του Κλάιστ, όταν αυτοκτόνησε μαζί με την ερωμένη του».

 

[email protected]

 

INFO: Αρχαίο Θέατρο του Πυθαγορείου-Σάμος. «Πενθεσίλεια Group» του Χάινριχ φον Κλάιστ. Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη. Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης. Επιμέλεια κοστουμιών: Ιωάννα Τσάμη. Λαϊκοί χοροί: Χρυσούλα Τζαρδή. Παίζουν: Στέλλα Βογιατζάκη, Μάνος Βαβαδάκης, Ελίζα Γεροντάκη, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Ελλη Ιγγλίζ, Δάφνη Ιωακειμίδου-Πατακιά, Μιχάλης Κίμωνας, Αναστασία Κονίδη, Γιάννης Νιάρρος, Γιώργος Ονησιφόρου, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Κατερίνα Παπανδρέου, Σπύρος Σταμούλης, Αλέξανδρος Φράγκος. 30 και 31 Αυγούστου. Ωρα έναρξης: 20.30. Τιμή εισιτηρίου: 5 ευρώ. Τα έσοδα θα διατεθούν εξ ολοκλήρου για την ενίσχυση του Εξωραϊστικού Πολιτιστικού Συλλόγου Χώρας – Ποτοκακίου «Η Ειρήνη».

 

 

Scroll to top