27/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Road movie προς τη συγχώρεση

Σε άλλα χέρια από του Στίβεν Φρίαρς, η αληθινή ιστορία μιας ηλικιωμένης γυναίκας που ψάχνει το παιδί της που το είχαν πουλήσει καθολικές καλόγριες θα είχε μετατραπεί σε μελόδραμα για χαρτομάντιλα. Το «Φιλομένα» όμως, χάρη σε σενάριο, σκηνοθεσία και ερμηνείες (Τζούντι Ντεντς, Στιβ Κούγκαν) είναι μια πολυσύνθετη, καίρια, κομψή και.
      Pin It

Σε άλλα χέρια από του Στίβεν Φρίαρς, η αληθινή ιστορία μιας ηλικιωμένης γυναίκας που ψάχνει το παιδί της που το είχαν πουλήσει καθολικές καλόγριες θα είχε μετατραπεί σε μελόδραμα για χαρτομάντιλα. Το «Φιλομένα» όμως, χάρη σε σενάριο, σκηνοθεσία και ερμηνείες (Τζούντι Ντεντς, Στιβ Κούγκαν) είναι μια πολυσύνθετη, καίρια, κομψή και πνευματώδης ταινία. Με συγκίνηση αλλά και βρετανικό χιούμορ

 

Της Λήδας Γαλανού

 

Φιλομένα

(Philomena)

Σκηνοθεσία: Στίβεν Φρίαρς

Ηθοποιοί: Τζούντι Ντεντς, Στιβ Κούγκαν

 

 

Στην Ιρλανδία του 1952, η έφηβη Φιλομένα ζει τον πρώτο της έρωτα και μένει έγκυος. Η οικογένειά της την κλείνει στο τοπικό καθολικό μοναστήρι, όπου θα γεννήσει το μωρό και θα μείνει κλεισμένη για 4 χρόνια, υποχρεωμένη σε καταναγκαστική εργασία, ως ανταμοιβή προς τις καλόγριες αλλά και τιμωρία. Οι καλόγριες της μονής, ωστόσο, θα πουλήσουν το μωρό της –όπως και των άλλων «ξετσίπωτων» κοριτσιών που βρίσκονται στην ίδια μοίρα– σε πρόθυμους θετούς γονείς. Πενήντα χρόνια αργότερα, η Φιλομένα θα προσπαθήσει να βρει τα ίχνη του γιου της, με τη βοήθεια ενός υπό δυσμένεια δημοσιογράφου, τόσο κυνικού όσο εκείνη είναι καλοπροαίρετη.

 

Η ταινία (υποψήφια για 4 Οσκαρ, Καλύτερης Ταινίας, Α΄ Γυναικείου Ρόλου, Διασκευασμένου Σεναρίου και Μουσικής για τον Αλεξάντρ Ντεσπλά) βασίζεται στην πραγματική ιστορία της Φιλομένα Λι, όπως την περιέγραψε στο βιβλίο του «The Lost Child of Philomena Lee» ο Μάρτιν Σίξσμιθ – αλλά και σε εκατοντάδες παρόμοια περιστατικά κοριτσιών που στο σύνολό τους ονομάστηκαν «the Magdalene Sisters» ή… οι κόρες της ντροπής.

 

Το πρωτότυπο υλικό διασκευάστηκε σε σενάριο από τους Τζεφ Πόουπ και Στιβ Κούγκαν και, πραγματικά, δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερη τύχη. Οι δυο τους γράφουν ένα σενάριο–κέντημα, με τις ιδανικές δόσεις κωμωδίας και συγκίνησης. Μ’ έναν τρόπο που μοιάζει απλός και φυσικός αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολος, παρουσιάζουν σφαιρικά και συνοπτικά σύνθετους και πειστικούς ήρωες. Στην ιστορία τους χωρά και το κατηγορώ κατά της Καθολικής Εκκλησίας και μια μελέτη της πίστης και της ανοχής, ενώ ταυτόχρονα της δίνουν τη μορφή μιας ταινίας αναζήτησης, με σασπένς και ανατροπές, αλλά κι ενός road movie με συνοδοιπόρους τους δύο πιο αταίριαστους ανθρώπους. Κι όλα αυτά με χαμηλούς τόνους, εκπληκτική οξυδέρκεια κι ένα διαρκές λεπτό, φλεγματικό, αποκλειστικά βρετανικό χιούμορ, που δίνει μια αίσθηση ελαφρότητας στις πιο δραματικές στιγμές και σ’ ολόκληρη την ταινία.

 

Ο ίδιος ο Στιβ Κούγκαν πρωταγωνιστεί με μια απολαυστική ερμηνεία στον ρόλο του μηδενιστή δημοσιογράφου Μάρτιν, αλλά το καπέλο μας σηκώνεται για την Τζούντι Ντεντς, που με εκπληκτική συναισθηματική νοημοσύνη κι αυτοσυγκράτηση συνθέτει την εικόνα μιας πονηρούτσικης, χαριτωμένης ηλικιωμένης κυρίας, με λατρεία στα φτηνά ρομάντζα, αλλά και με μια ανωτερότητα ψυχής και το ανοιχτό μυαλό τού αληθινά καλού ανθρώπου.

 

Εάν, φυσικά, το «Φιλομένα» δεν είχε σκηνοθετηθεί από τον Στίβεν Φρίαρς, εύκολα θα μπορούσε να μετατραπεί σ’ ένα μελόδραμα για κατανάλωση χαρτομάντιλων. Στα δικά του, όμως, έμπειρα κι ευαίσθητα χέρια, έρχεται στις αίθουσες ως μια ταινία για τη συγχώρεση, με τη θρησκευτική και κυρίως την ανθρώπινη έννοια, καίρια, κομψή και πνευματώδης.

 

………………………………………………………………………………………………..

 

Ο κ. Πίμποντι και ο Σέρμαν

(Mr. Peabody and Sherman)

Σκηνοθεσία: Ρομπ Μίνκοφ

Μεταγλωττισμένο, με τις φωνές των: Θανάση Κουρλάμπα, Μαρίας Ζερβού, Χριστόδουλου Στυλιανού, Αρσένιου Χαλκιόπουλου, Στεφανίας Χούγια, Νατάσας Ασίκη

 

Ο κύριος Πίμποντι είναι πολυεκατομμυριούχος, εφευρέτης, επιστήμονας, βραβευμένος με Νόμπελ, γευσιγνώστης, δύο φορές ολυμπιονίκης και γενικώς μια σπάνια ιδιοφυΐα. Επίσης είναι… σκύλος! Και θετός πατέρας του μικρού (ανθρώπου) Σέρμαν, τον οποίο ανατρέφει με τον καλύτερο τρόπο. Οι δυο τους συχνά περιηγούνται στην ιστορία με τη χρονομηχανή που έχει κατασκευάσει ο κύριος Πίμποντι: παρακολουθούν τις εξελίξεις στη Γαλλική Επανάσταση, παίζουν με τον Δούρειο Ιππο στον Τρωικό Πόλεμο, πίνουν τον καφέ τους παρέα με τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Μόνο που γρήγορα θα φτάσει η στιγμή που ο κύριος Πίμποντι θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει τα σπουδαία ταλέντα του, όχι μόνο για να διασώσει το μέλλον της ανθρωπότητας, αλλά και, κυρίως, για να φανεί σωστός μπαμπάς για τον Σέρμαν!

 

Η Dreamworks φέρνει στη μεγάλη οθόνη, σε 3D, τους ήρωες της κλασικής αμερικανικής τηλεοπτικής σειράς του ’60. Οι ήρωες είναι αξιολάτρευτοι, το animation θεαματικό και με χαριτωμένες εμπνεύσεις. Μπορεί η ιστορία να μην έχει την τρυφερή πρωτοτυπία ενός «Up» ή ενός «Toy Story», αλλά η κεντρική ιδέα της «διαφορετικής οικογένειας» είναι και επίκαιρη και όμορφα διατυπωμένη, παρά μια τάση για αμερικανικού τύπου απλούστευση. Το ταξίδι του κυρίου Πίμποντι και του μικρού Σέρμαν σε επεισόδια της ιστορίας του ανθρώπου είναι συναρπαστικό, εκπαιδευτικό για τα παιδιά και διασκεδαστικό για τους μεγάλους που θα τα συνοδεύουν.

 

……………………………………………………………………………………………….

 

Πατέρας και γιος

(Like Father, Like Son / Soshite chichi ni naru)

Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-Εντα

Ηθοποιοί: Μασαχάρου Γουκουγιάμα, Ματσίκο Ονο, Γιόκο Μάκι

 

 

Ο Ριότα είναι ένας επιτυχημένος σαραντάρης, αυτοδημιούργητος εύπορος επαγγελματίας, πειθαρχημένος, με ζωογόνο δύναμη τη φιλοδοξία του. Ως αυθεντικό control freak, επιβάλλεται αυστηρά στον 6χρονο γιο του, ο οποίος όμως μοιάζει να έχει εντελώς διαφορετική προσωπικότητα από τη δική του, πιο χαλαρή και γενναιόδωρη. Η εξήγηση, στη σκέψη του πατέρα, έρχεται αδιάσειστη, με την αποκάλυψη ότι στο μαιευτήριο, από εγκληματικό λάθος μιας νοσοκόμας, το παιδί του Ριότα και της Μιντόρι άλλαξε θέση μ’ ένα άλλο αγοράκι. Τώρα οι δυο οικογένειες θα δοκιμάσουν ένα πείραμα: να ξανανταλλάξουν παιδιά και να δουν αν οι νέες συνθήκες είναι βιώσιμες.

 

Ο Κόρε-Εντα είναι ένας από τους σπουδαιότερους Ιάπωνες σκηνοθέτες και ιδιαίτερα αγαπητός στην Ελλάδα. Η νέα του ταινία, βραβευμένη με το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Κανών, είναι μια τρυφερή οικογενειακή ιστορία που θέτει το γνώριμο ερώτημα: η οικογένεια συντίθεται από δεσμούς αίματος ή δεσμούς αγάπης; Επειδή η αυτονόητη απάντηση είναι η δεύτερη, το φιλμ βιώνεται ως ένα κοινωνικό δράμα με εξαντλητικές επαναλήψεις στο σενάριο και με μια κεντρική πλοκή που εύκολα θα ολοκληρωνόταν στη μισή διάρκεια της δίωρης ταινίας. Ωστόσο, επειδή ο Κόρε-Εντα είναι ένας βαθιά εγκεφαλικός σκηνοθέτης, με έμφυτη την ιαπωνική πολυεπίπεδη κοσμοθεωρία και με διακριτικές εναλλαγές χιούμορ και μελαγχολίας, καταλήγει μ’ ένα συγκινητικό κι ευαίσθητο δράμα, παρότι ακολουθεί τον μακρύτερο δρόμο για να φτάσει εκεί.

 

…………………………………………………………………………………………………

 

Non-Stop

Σκηνοθεσία: Ζομ Κολέ-Σερά

Ηθοποιοί: Λίαμ Νίσον, Τζούλιαν Μουρ, Μισέλ Ντόκερι, Λουπίτα Νιόνγκ’ο, Λάινους Ρόουτς

 

Ο Μπιλ Μαρκς είναι ένας αξιωματικός της αεροπορίας, σε κακά χάλια λόγω προσωπικής τραγωδίας. Η δουλειά του τον τοποθετεί φύλακα σε μια υπερατλαντική πτήση: γρήγορα ο Μπιλ, στα 40.000 πόδια από το έδαφος, θα συνειδητοποιήσει ότι το αεροπλάνο πρόκειται να πέσει θύμα αεροπειρατείας, αλλά κανείς δεν τον πιστεύει! Στο κινητό του λαμβάνει μηνύματα από τους πειρατές, που τον ενημερώνουν ότι αν δεν καταβληθούν λύτρα, ένας επιβάτης θα πεθαίνει κάθε 20 λεπτά. Ο Μπιλ πρέπει να τα βάλει με τον χρόνο, με τους τρομοκράτες, με το δικό του δράμα και με την έλλειψη εμπιστοσύνης και βοήθειας από τους συναδέλφους του.

 

Ο σκηνοθέτης και ο παραγωγός (Τζόελ Σίλβερ) τού «Ο Αγνωστος» έχουν έτοιμη τη νέα, αντίστοιχη περιπέτειά τους, που φέρνει και πάλι τον Λίαμ Νίσον στα χωράφια της δράσης, όπου ξεκίνησε να περιπλανιέται με επιτυχία με το «Taken». Εφετζίδικη σκηνοθεσία, με λεπτομέρειες συχνά-πυκνά σε slow motion και δυνατά μπουνίδια εγγυώνται ένα γρήγορο κι έντονο θρίλερ, που πιθανότατα θα σκίσει και πάλι στο box office. Για το σενάριο μην έχετε καμιά απαίτηση. Για λίγο φοβηθήκαμε ότι η ταινία υπονοεί πως οι αμερικανικές αρχές δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους, αλλά όχι, όλα καλά: τα media είναι εκείνα που υπονομεύουν την τάξη, αλλά ο παραδοσιακός Αμερικανός μπάτσος θα σώσει και τη μέρα και τον κόσμο και τη συνείδησή μας!

 

………………………………………………………………………………………………………………..

 

Το παιδί από τη Γερμανία

(The Hidden Child / Tyskungen)

Σκηνοθεσία: Περ Χάνεφιορντ

Ηθοποιοί: Κλαούντια Γκάλι, Ρίτσαρντ Ούλφσετερ, Γιαν Μάλμσγιο

 

Η Ερικα Φαλκ είναι διάσημη συγγραφέας. Λίγο αφότου γεννιέται το πρώτο της παιδί, οι γονείς της σκοτώνονται σε αυτοκινητικό. Καθώς εγκαθίσταται στο πατρικό της, στη μικρή πόλη Φιελμπάκα της Σουηδίας, ψάχνει τα πράγματα της μητέρας της κι ανακαλύπτει κάποια καλά κρυμμένα, ένοχα μυστικά από την εποχή του Δεύτερου Παγκόσμιου, που θα έχουν άμεση επίδραση στη δική της ζωή, παρότι έχουν περάσει 70 χρόνια.

 

Η ταινία είναι η πρώτη κινηματογραφική διασκευή μυθιστορήματος της Καμίλα Λέκμπεργκ, στη δουλειά της οποίας ωστόσο έχουν ήδη βασιστεί πέντε τηλεταινίες με το ίδιο αυτό καστ. Η ταινία κινείται σε δυο χρόνους. Στο παρόν, που έχει την παγωμένη, ελλειπτική, πάντα ενδιαφέρουσα αίσθηση σιωπής του σκανδιναβικού σινεμά. Και στο παρελθόν, με flash backs στα χρόνια του πολέμου, που κινούνται στο διαμετρικά αντίθετο ύφος της τηλενουβέλας εποχής. Χτισμένη ως θρίλερ, με στιγμές μυστηρίου και έντασης, η ταινία προσφέρεται για απόλαυση στο σπίτι, αλλά ούτε σεναριακά ούτε σκηνοθετικά δεν ξεχωρίζει στη μεγάλη οθόνη.

 

………………………………………………………………………

 

* Ακόμα στις αίθουσες ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ:

 

CBGB του Ράνταλ Μίλερ, με τους Αλαν Ρίκμαν, Μαλίν Ακερμαν, Μίκι Σάμνερ, Τζόελ Ντέιβιντ Μουρ. Το θρυλικό νεοϋορκέζικο punk-rock κλαμπ αναβιώνει στην οθόνη, μαζί με τους διάσημους θαμώνες του. Η εταιρεία διανομής δεν έκανε δημοσιογραφική προβολή της ταινίας, ίσως γιατί φοβήθηκε ότι θα μας οδηγούσε στον δρόμο των καταχρήσεων…

 

Scroll to top