Η προσκόλληση στο «μέσο» κάνει κακό στην ανάγνωση, τα γράμματα όπου κι αν είναι «τυπωμένα» (πλάκα, πάπυρο, χαρτί, οθόνη) κρίνονται μόνο από το περιεχόμενο που σχηματίζουν
Της Βάλιας Καϊμάκη
Μια όμορφη πρωτοβουλία τελείωσε σήμερα: η διεθνής εβδομάδα «Διάβασε ένα ebook», μια ιδέα με στόχο να ενημερώσει τους αναγνώστες για τα ebooks, να ενθαρρύνει την ανάγνωσή τους και να προτρέψει εκδοτικούς οίκους, βιβλιοπωλεία, συγγραφείς και κατασκευαστές συσκευών να προσφέρουν για αυτές τις μέρες δωρεάν ή με μεγάλη έκπτωση ebooks και συσκευές.
Η αλήθεια είναι ότι έχω κολλήσει άσχημα με τον ηλεκτρονικό μου αναγνώστη. Κι έχω έναν αδελφικό φίλο βιβλιοπώλη, που ευτυχώς δεν διαβάζει ελληνικά, ο οποίος θα με σκότωνε αν ήξερε τι έχω στην τσάντα μου. Αλλά ειλικρινά, όσο κι αν σοκάρω κάποιους, δεν ξέρω πώς διάβαζα πριν. Το απόλυτο μεγαλείο: να ξαναπιάνεις το διάβασμα από τη σελίδα που άφησες. Να διαβάζεις τρία βιβλία ταυτόχρονα και να είναι και τα τρία στην τσέπη σου. Να αποκτάς το αντικείμενο του πόθου σου σε δευτερόλεπτα. Κι αφήνει και τα ράφια μας άδεια για άλλα πράγματα: κόμικς, βιβλία με φωτογραφίες, πολυτελείς εκδόσεις… Και κράτησα το καλύτερο για το τέλος. Να ξεφυλλίζεις ένα αγαπημένο βιβλίο και να κάνεις αναζήτηση για να βρεις ακριβώς τη φράση που έψαχνες!
Ναι, συμφωνώ, δεν είναι το ίδιο ν’ αγκαλιάζεις, να μυρίζεις, να λερώνεις σε μια κακιά στιγμή ένα σύνολο από φύλλα. Δεν είναι το ίδιο ν’ αποκοιμιέσαι πάνω τους. Δεν είναι το ίδιο να τα λιώνουν ο χρόνος και η χρήση. Κανείς δεν θα μπορέσει να κόψει ένα «Βίπερ» σε τεύχη για να το διαβάζουν ταυτόχρονα δύο αδέλφια, όπως έχω δει να γίνεται.
Αλλά για σταθείτε. Ποιος σας είπε ότι κάθε βιβλιόφιλος είναι κι εκατομμυριούχος; Και φυσικά δεν αναφέρομαι μόνο στην τιμή του βιβλίου, αλλά στον χώρο που χρειάζεται για να έχεις τη βιβλιοθήκη που ποθεί η καρδιά σου. Ποτέ δεν ήμουν πιο ευτυχισμένη στη ζωή μου, παρά στα φοιτητικά μου χρόνια, όταν στο σπίτι είχαμε βία δύο ράφια πανεπιστημιακά βιβλία και ακριβώς στη γωνία τη δημοτική δανειστική βιβλιοθήκη, 2.000 τ.μ.! Αλλά δυστυχώς δεν έχω τη δυνατότητα να μου προσφέρω τα τετραγωνικά που χρειάζεται η βιβλιοθήκη μου, την οποία συνεχώς ανανεώνω προσφέροντας τα διαβασμένα σε βιβλιοθήκες ή σε φίλους. Και δεν έχω και μπάτλερ για να τα ξεσκονίζει και δεν θέλω τα παιδιά μου να ρουφάνε σκόνη. Επειδή μ’ αρέσει να διαβάζω πρέπει και να φτερνίζομαι συνεχώς. Ούτε θέλω να τα έχω σε κούτες στο πατάρι, όπως ακούω συχνά από άλλους. Η κλειδωμένη γνώση είναι χαμένη γνώση.
Υπερβολές, σαν να σας ακούω να το λέτε. Αλλά σας καλώ να δοκιμάσετε για μια μέρα μόνο. Κι αν ξαναγυρίσετε πίσω…
Οσο για τους βιβλιοπώλες κανονικά δεν θα έπρεπε ν’ ανησυχούν. Η δουλειά τους είναι ίδια. Σωστό, τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα κλείσουν τα μεγάλα μαγαζιά, τα σουπερμάρκετ του βιβλίου, αλλά μη μου πείτε ότι χολοσκάτε γι’ αυτά.
Εμάς μας νοιάζει ο βιβλιοπώλης της γειτονιάς, αυτός που θα μας προτείνει το βιβλίο που θα μας αρέσει, αυτός που μας βγάζει από τον πάγκο κάτι που φύλαξε για μας, αυτός που θα διαλέξει για τη θεία, τον ανιψιό, την ξαδέλφη που γιορτάζει. Αυτός που έχει διαβάσει πριν από μας για μας, όχι μαζικά όπως γίνεται μέσα από τα ΜΜΕ αλλά ατομικά. Και αυτός δεν αντικαθίσταται γιατί είναι το ίδιο πολύτιμος με τα τυπωμένα γράμματα. Και δεν έχει σημασία αν ο πρώτος πουλάει ηλεκτρόνια και τα γράμματα είναι τυπωμένα σε οθόνη αντί για χαρτί.
Για να πάμε τον κόσμο μπροστά, ας πάρουμε τα καλά στοιχεία του παλιού μαζί μας, τα κολλήματά του μπορεί και να μείνουν πίσω.
…………………………………………………………………………………………………………
ΕΦΑΡΜΟΓΗ eTwinning
Το δίκτυο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «eTwinning» («ηλεκτρονική αδελφοποίηση»), το οποίο ενθάρρυνε 100.000 σχολεία σε 33 ευρωπαϊκές χώρες να επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω του Διαδικτύου, επεκτείνεται σε σχολεία στην Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία. Η έναρξη του δικτύου «eTwinning Plus» θα επιτρέψει σε αυτές τις χώρες να συμμετάσχουν σε μια μαζική εικονική αίθουσα διδασκαλίας στην οποία μαθητές και δάσκαλοι μπορούν να μάθουν περισσότερα σχετικά με τους ομολόγους τους και να λάβουν μέρος σε διαλογικά σχέδια που επικεντρώνονται, π.χ., στην εκμάθηση γλωσσών ή μαθηματικών. Είναι, επίσης, μια ευκαιρία για τους νέους να ανακαλύψουν διαφορετικούς πολιτισμούς και παραδόσεις, καθώς και να μάθουν ποια είναι τα κοινά τους στοιχεία.
«Το «eTwinning» είναι ένα καταπληκτικό εκπαιδευτικό σχέδιο με τεράστιο δυναμικό για την κατάργηση των εμποδίων. Οι επαφές που διευκολύναμε μεταξύ των σχολείων είναι άκρως επωφελείς για όλους τους εμπλεκομένους· το «eTwinning» παρέχει στα σχολεία την ελευθερία να αναπτύξουν δημιουργικά και διαπολιτισμικά εκπαιδευτικά σχέδια, ενώ ενθαρρύνει επίσης τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους στον τομέα των ΤΠΕ. Με το «eTwinning Plus» δίνουμε στο δίκτυο αυτό νέα διάσταση», δήλωσε η Ανδρούλλα Βασιλείου, επίτροπος αρμόδια για την εκπαίδευση, τον πολιτισμό, την πολυγλωσσία και τη νεολαία.
Το «eTwinning plus» είναι ένα πιλοτικό σχέδιο που ξεκίνησε ως μέρος της πολιτικής γειτονίας της Ε.Ε., στο πλαίσιο των «Διαπροσωπικών επαφών» της πλατφόρμας «Ανατολική εταιρική σχέση», που αποσκοπεί στην ενίσχυση του διαλόγου με τους ανατολικούς εταίρους. Η Επιτροπή σχεδιάζει τη σταδιακή εφαρμογή του προγράμματος στις γειτονικές χώρες του Νότου, αρχής γενομένης με την Τυνησία. Κατ’ αρχάς, η πλατφόρμα «eTwinning Plus» θα χρησιμοποιεί την αγγλική και τη ρωσική ως τις κύριες γλώσσες της, ενώ η γαλλική και η αραβική θα ακολουθήσουν σε μεταγενέστερο στάδιο. Εκτός από τη χρησιμότητά του ως σημείου συνάντησης για μαθητές και εκπαιδευτικούς, στο οποίο ανταλλάσσουν ιδέες, το πρόγραμμα θα δώσει, επίσης, τη δυνατότητα στα σχολεία να βρουν εταίρους για κοινά σχέδια.
Ο προϋπολογισμός για το «eTwinning plus» ανέρχεται σε 834.000 ευρώ. Περίπου το μισό από αυτό το ποσό θα επενδυθεί στην ανάπτυξη της νέας διαδικτυακής πλατφόρμας και του έργου συντονισμού, ενώ το υπόλοιπο θα διατεθεί για τη συγχρηματοδότηση των υπηρεσιών υποστήριξης εταίρων.
………………………………………………………………………………………………..
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Την ψηφιακή εποχή κυνηγά να προλάβει ακόμα η Ε.Ε. εν μέσω γενικευμένης κρίσης, κι έτσι ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζοζέ Μπαρόζο, ζήτησε την περασμένη εβδομάδα από τις ψηφιακές επιχειρήσεις, τις κυβερνήσεις, καθώς και από τα ιδρύματα κατάρτισης και εκπαίδευσης της Ευρώπης να δημιουργήσουν έναν μεγάλο συνασπισμό για την ψηφιακή απασχόληση. Στόχος είναι η πλήρωση έως και 900.000 κενών θέσεων εργασίας που προβλέπεται ότι θα δημιουργηθούν, έως το 2015, στην Ευρώπη, στον τομέα των τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ). Παρά τα τρέχοντα επίπεδα ανεργίας, η αύξηση του αριθμού των ψηφιακών θέσεων απασχόλησης υπερβαίνει κάθε χρόνο τις 100.000. Ωστόσο, ο αριθμός των νέων πτυχιούχων και των εξειδικευμένων εργαζομένων στις ΤΠΕ δεν παρακολουθεί τους ρυθμούς αυτής της αύξησης. Οι αντιπρόεδροι της Επιτροπής, Νέλι Κρος (ψηφιακό θεματολόγιο) και Αντόνιο Ταγιάνι (βιομηχανία και επιχειρηματικότητα), καθώς και οι επίτροποι Λάζλο Αντορ (απασχόληση, κοινωνικές υποθέσεις και κοινωνική ένταξη) και Ανδρούλλα Βασιλείου (εκπαίδευση, πολιτισμός, πολυγλωσσία και νεολαία) συμμετείχαν επίσης στη δρομολόγηση του μεγάλου συνασπισμού, που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες και που συνιστά μέρος των ενεργειών της Επιτροπής για να καταστεί η Ευρώπη ανταγωνιστικότερη. Πάνω από 15 εταιρείες και οργανισμοί δεσμεύτηκαν να συμμετάσχουν στον μεγάλο συνασπισμό, με βάση τις αρχικές αναλήψεις υποχρεώσεων εκ μέρους των ενδιαφερομένων.
Η Επιτροπή επιδίωξε να εξασφαλίσει δεσμεύσεις στα ακόλουθα βασικά πεδία:
Κατάρτιση και προσαρμογή για ψηφιακές θέσεις εργασίας – ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι δεξιότητες που αποκτώνται είναι αυτές που έχουν ανάγκη οι επιχειρήσεις.
Κινητικότητα – ώστε οι κάτοχοι δεξιοτήτων να καταλάβουν θέσεις εκεί που χρειάζονται, με σκοπό να αποφευχθούν ελλείμματα και πλεονάσματα σε διάφορες πόλεις και αστικά κέντρα.
Πιστοποίηση – για να καταστεί ευκολότερη η επίδειξη στον εργοδότη των εκάστοτε κεκτημένων δεξιοτήτων, ανεξάρτητα από τη χώρα.
Ευαισθητοποίηση – έτσι ώστε να διαδοθεί ότι ο ψηφιακός τομέας προσφέρει προσοδοφόρες και ευχάριστες σταδιοδρομίες σε γυναίκες και άνδρες·
Καινοτομική μάθηση και διδασκαλία – ώστε τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης που διαθέτουμε να διευρυνθούν και να βελτιωθούν προσφέροντας σε περισσότερα άτομα τις δεξιότητες για την επιτυχία τους.
Πληροφορίες: http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/grand-coalition-digital-jobs-0