Pin It

«Για την αντιμετώπιση της ανεργίας σε θεσμικό επίπεδο κάναμε μια πρόταση με το γνωστό άρθρο 19, το οποίο θα επαναφέρουμε σύντομα σε άλλο νομοσχέδιο

 

getFaedile

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Η αλήθεια είναι η δύναμη για να βγούμε από την κρίση» δηλώνει ο υπουργός Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλης μιλώντας στην «Εφ.Συν.», ο οποίος εμφανίζεται αισιόδοξος για το αύριο της χώρας και χαρακτηρίζει «πολιτική παρρησία» τη στάση του πρωθυπουργού στην υπόθεση της ΕΡΤ. Υποστηρίζει ότι η απλήρωτη ναυτική εργασία είναι «απαράδεκτο φαινόμενο» που πρέπει να τελειώσει και ταυτόχρονα αγωνιά για τον κλάδο της ακτοπλοΐας, που, όπως λέει, επιβάλλεται να κρατηθεί όρθιος. Ετοιμάζεται να επαναφέρει σε νομοσχέδιο το άρθρο 19 (ατομικές συμβάσεις εργασίας στα κατώτερα πληρώματα σε ποντοπόρο και σκάφη αναψυχής) και δηλώνει ότι το μέλημά του είναι τριπλό: «πλοίο, επιχειρηματικότητα, ναυτικός».

 

Στη Χριστίνα Παπασταθοπούλου 

 

- Οι δύο μικρότεροι εταίροι της κυβέρνησης καταγγέλλουν τον πρωθυπουργό για πραξικόπημα στο θέμα της ΕΡΤ. Η προσωρινή απόφαση του ΣτΕ αποδοκιμάζει το «μαύρο» στις οθόνες μας. Αυτή η στιγμή δεν ήταν από τις ευτυχέστερες στη διαδρομή του Αντ. Σαμαρά. Ετσι δεν είναι;

 

Η απόφαση για τη δημιουργία της νέας δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, ενός εξορθολογισμένου, νοικοκυρεμένου, σύγχρονου και εξωστρεφούς οργανισμού, είναι περισσότερο από ποτέ επιβεβλημένη. Σήμερα που όλοι οι Ελληνες σηκώνουμε το βάρος για την υπέρβαση της χειρότερης μεταπολεμικής κρίσης και απαιτούνται ριζικές τομές στη λειτουργία του δημόσιου τομέα, δεν μπορεί να παραμένουν αναχρονιστικά πρότυπα διαχείρισης. Και η ΕΡΤ ταυτίστηκε διαχρονικά με αναξιοκρατία και κακοδιαχείριση, την οποία πλήρωναν οι πολίτες της χώρας μας κάθε μήνα. Ενας πρωθυπουργός, σε μια χώρα μάλιστα που πλήττεται από βαθιά ύφεση, δεν έχει στιγμές ευτυχίας, έχει όμως στιγμές πολιτικής παρρησίας, όπως αυτή που επέδειξε ο κ. Σαμαράς.

 

- Το πολυδιαφημισμένο μοντέλο της συνεργασίας των τριών «ρετάρει» το τελευταίο διάστημα. Πιστεύετε ότι μπορεί να μακροημερεύσει;

 

Το «μοντέλο», όπως το χαρακτηρίζετε, όχι μόνο δεν διαφημίστηκε, αλλά αντίθετα πολεμήθηκε όσο τίποτε άλλο από πολλές πλευρές. Πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο εγχείρημα διακυβέρνησης στη μεταπολιτευτική Ελλάδα, το οποίο επιδεικνύει αξιοθαύμαστη -για την πολιτική κουλτούρα του τόπου- αντοχή, και μάλιστα παρουσιάζει πολύ λιγότερες εσωτερικές τριβές απ' ο,τι παρουσίαζαν μονοκομματικές κυβερνήσεις στο πρόσφατο και απώτερο παρελθόν.

 

- Εάν γίνει τελικά ανασχηματισμός και εσείς δεν είστε πλέον σ’ αυτή τη θέση, ποια θα είναι η σημαντική εκκρεμότητα που θα έχετε αφήσει πίσω σας;

 

Ουδέποτε σκέφτηκα εάν θα φύγω ή εάν θα μείνω. Αλλος κρίνει και αξιολογεί. Δουλεύω βάσει προγράμματος. Μέσα σ’ αυτό τον χρόνο έγιναν πολλά (αναδιοργάνωση του υπουργείου, οργανωτικές μεταρρυθμίσεις, νηολόγιο, κατατέθηκαν δύο νομοσχέδια, το τρίτο «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» θα κατατεθεί άμεσα, ενώ ετοιμάζουμε και ένα τέταρτο που αφορά τη ναυτική εκπαίδευση), αλλά και αρκετά θέματα είναι ανοιχτά. Οι μεταρρυθμίσεις που έχουν ξεκινήσει πρέπει να τελειώσουν, όπως για παράδειγμα η μεταρρύθμιση στα λιμάνια.

 

- Δηλώσατε πρόσφατα ότι με «απογοητευμένους ναυτικούς πάνω στο πλοίο η ναυτιλία δεν θα μπορούσε να είναι η κινητήρια δύναμη του κόσμου μας». Πιστεύετε ότι σήμερα οι Ελληνες ναυτικοί έχουν λόγους να μην είναι απογοητευμένοι;

 

Βιώσαμε και βιώνουμε μια απίστευτη κρίση, στη διάρκεια της οποίας δεν υπάρχει κλάδος, δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έζησε στην οικογένειά του, στον περίγυρό του τον κοινωνικό και τον επαγγελματικό ανθρώπινα δράματα. Είναι αλήθεια ότι απογοητευμένοι ναυτικοί δεν είναι κάτι παραδεκτό για το υπουργείο Ναυτιλίας. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματά τους στο μέτρο των δυνατοτήτων. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί είτε με την εφαρμογή της MLC (σ.σ. Διεθνής Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας) έτσι ώστε να παρέχεται ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης και εργασίας επί του πλοίου, είτε με την προσπάθεια που κάνουμε να κρατήσουμε τον Οίκο Ναύτου και το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), δομές που παραλίγο να χαθούν.

 

- Οι ναυτικοί γιατί να κοιτάζουν το μέλλον με αισιοδοξία; Τι θετικό έχει συμβεί γι' αυτούς το τελευταίο χρονικό διάστημα;

 

Κατ' αρχήν πριν από λίγες ημέρες υπεγράφησαν οι ΣΣΕ. Από 'κεί και μετά τον Φεβρουάριο ξεκίνησε μια προσπάθεια να καταβληθούν τα δεδουλευμένα που τους όφειλαν κάποιες εταιρείες και αυτό αποτυπώθηκε και στην ψηφοφορία της ΠΝΟ για τις απεργιακές κινητοποιήσεις που είχαν εκείνη την εποχή, που σημαίνει ότι κάποιες προσπάθειές μας αναγνωρίστηκαν από ορισμένους.

 

- Οι εταιρείες όμως δεν κράτησαν τον λόγο που έδωσαν και κάποιες ακόμα και σήμερα δεν πληρώνουν.

 

Εχουμε διαρκείς επαφές με τους ακτοπλόους και παράλληλα κάνουμε κι άλλες ενέργειες έτσι ώστε οι δεσμεύσεις τους απέναντι στους ναυτικούς να τηρηθούν. Από την επανασύσταση του υπουργείου μέχρι και σήμερα έχουν γίνει 280 διοικητικές ενέργειες, έχουν σχηματισθεί 30 δικογραφίες και στο λιμάνι της Ραφήνας εφαρμόστηκε ο νόμος και συνελήφθη ο νόμιμος εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Θα συνεχίσουμε με τον ίδιο τρόπο. Η λύση του προβλήματος δεν είναι μόνο θέμα πιέσεων. Πρέπει να κρατηθεί ο κλάδος της ακτοπλοΐας όρθιος, να επωφεληθεί από την αύξηση κίνησης μέσα στο καλοκαίρι και να τελειώσει το απαράδεκτο αυτό ζήτημα της απλήρωτης ναυτικής εργασίας.

 

- Τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΝΕ δείχνουν αύξηση της ανεργίας στους ναυτικούς τα τελευταία τρία χρόνια 72,6%. Τι κάνετε γι’ αυτό;

 

Η ανεργία αυξήθηκε τα τελευταία τρία χρόνια λόγω της κρίσης και όχι λόγω του πολυνομοσχεδίου του ΥΝΑ όπως υποστήριζαν κάποιοι. Η προσπάθεια αντιμετώπισής της είναι σύνθετη. Σε θεσμικό επίπεδο κάναμε μια πρόταση με το γνωστό άρθρο 19, το οποίο θα επαναφέρουμε σύντομα σε άλλο νομοσχέδιο, προσπαθήσαμε να αξιοποιήσουμε για πρώτη φορά κοινοτικά κονδύλια στο πρόγραμμα «Νέαρχος», αλλά το πιο σημαντικό απ’ όλα που θα δώσει λύση στο πρόβλημα της ναυτικής εργασίας είναι η σημαία, τα πλοία που θα έρθουν στην ελληνική σημαία, όπως επίσης η βελτίωση των οικονομικών του κλάδου της ακτοπλοΐας.

 

- Πιστεύετε ότι αν τελικά περάσει το άρθρο 19, θα δοθεί λύση στο πρόβλημα της ανεργίας; Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών(ΕΕΕ) έχει δηλώσει ότι με την ψήφισή του θα δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Πώς μπορεί αλήθεια να συμβεί αυτό;

 

Μην ξεχνάτε ότι το άρθρο 19 αφορά κατώτερα πληρώματα που στην ποντοπόρο, πλην ελαχίστων ειδικοτήτων, Ελληνες δεν υπάρχουν. Για όσο διάστημα διαρκεί το Μεσοπρόθεσμο, και η ποντοπόρος ναυτιλία και τα πλοία αναψυχής, στα οποία απασχολούνται ως επί το πλείστον αλλοδαποί ναυτικοί ως κατώτερο πλήρωμα, θα μπορέσουν να απορροφήσουν νέους άνεργους συμπολίτες μας.

 

- Πώς γίνεται ο ελληνικός λαός, και ειδικά η μεσαία τάξη, τα τελευταία τρία χρόνια να έχουν υποστεί μια πρωτόγνωρη φορολογική επιδρομή και την ίδια ώρα οι Ελληνες εφοπλιστές να εξακολουθούν να απολαμβάνουν φοροαπαλλαγές;

 

Είναι δύσκολο, το καταλαβαίνω, για κάποιον που έχει υποφέρει και έχει γονατίσει κάτω από το βάρος της φορολόγησης να ακούει ότι για κάποιους κλάδους υπάρχουν τέτοιου είδους απαλλαγές. Εάν όμως δούμε ψύχραιμα το ζήτημα της φορολογικής δικαιοσύνης και των κινήτρων για προσέλκυση, θα καταλάβουμε ότι η προσέλκυση των ναυτιλιακών επενδύσεων είναι κινητήριος δύναμη για να μας βοηθήσει να λύσουμε το πρόβλημα της φορολογίας.

 

- Πιστεύετε δηλαδή ότι οι 58 φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών είναι μέσα στο πλαίσιο της φορολογικής δικαιοσύνης;

 

Δεν ξέρω για τι ακριβώς μιλάμε, εάν είναι 48 ή 58, εγώ ξέρω ότι η συνταγματική κατοχύρωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την ελληνική ναυτιλία οδήγησε σε αυτό το θαύμα. Ενας κλάδος διεθνοποιημένος όπως η ναυτιλία στο εθνικό της κέντρο πρέπει να αισθάνεται απόλυτη σταθερότητα και ασφάλεια. Και γι' αυτό άποψή μου είναι ότι στην επόμενη αντισυνταγματική αναθεώρηση θα πρέπει το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου να κατοχυρώνεται συνταγματικά ως οργανωτική δομή του κράτους.

 

- Σας ενοχλεί αυτό που ακούγεται ότι «γέρνετε» προς το μέρος των εφοπλιστών;

 

Υπάρχουν κάποιοι εκπρόσωποι της ναυτεργασίας, ελάχιστοι βέβαια, που είναι συνηθισμένοι να κολλάνε μια ταμπέλα όταν δεν μπορούν να αντιπαρατεθούν με επιχειρήματα. Το μέλημά μου είναι τριπλό: πλοίο, επιχειρηματικότητα, ναυτικός, και δεν κλείνω τα μάτια σε καμιά από αυτές τις τρεις πτυχές, τις αντιμετωπίζω σαν ενιαία ενότητα και όλα όσα κάνω είναι δίκαια και ισορροπημένα.

 

[email protected]

 

……………………………………………………………………………………

 

ΚΩΣΤΗΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ, υπουργός Ναυτιλίας

 

Scroll to top