22/06/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προσοχή, μας παρακολουθούν

      Pin It

Το υποψιαζόμασταν, αλλά δεν είχαμε αποδείξεις. Κι όμως, ο NSA παρακολουθεί όποιον και όπου θέλει, όπως αποκάλυψαν έγκυρες εφημερίδες σε ΗΠΑ και Βρετανία

 

Γράφει η Βάλια Καιμάκη 

 

getFi52lePRISM, πρίσμα στα ελληνικά, μια όμορφη λέξη. Ή ίσως όχι και τόσο, αφού πλέον ταυτίζεται με το πρόγραμμα που χρησιμοποιεί ο Αμερικανικός Εθνικός Οργανισμός Ασφαλείας (NSA), από το 2007, για να συγκεντρώσει μυστικά πληροφορίες για πολίτες εντός και εκτός ΗΠΑ. Πώς; Μέσα από τα δίκτυα εννέα μεγάλων εταιρειών, όπως η Google, το Facebook, η Apple.

 

Το τεραστίων διαστάσεων αυτό σκάνδαλο ήρθε στο φως όταν οι εφημερίδες «The Guardian» και «The Washington Post» δημοσίευσαν πληροφορίες για δύο «top secret» κατασκοπικά προγράμματα, οι οποίες βασίστηκαν σε διαρροή εγγράφων που τους έδωσε ανώνυμη πηγή. Αρχικά η «Guardian» αποκάλυψε μια μυστική δικαστική εντολή που υποχρέωνε την αμερικανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών Verizon να παραδώσει πληροφορίες για εκατομμύρια τηλεφωνήματα πελατών της, όπως για παράδειγμα, ώρα, διάρκεια και τοποθεσία.

 

Μετά από λίγο και οι δύο εφημερίδες αποκάλυψαν την ύπαρξη του PRISM, το οποίο δίνει στον Οργανισμό άμεση πρόσβαση στα δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων emails, chat, βίντεο, φωτογραφιών και αποθηκευμένων δεδομένων. Ο Λευκός Οίκος, από την πλευρά του, δεν το αρνήθηκε αλλά υποστήριξε ότι το πρόγραμμα είναι απαραίτητο για την εθνική ασφάλεια. Και ακόμα και οι βρετανικές μυστικές υπηρεσίες έχουν λάβει δεδομένα που αφορούν Βρετανούς πολίτες από το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

 

Η πηγή των πληροφοριών ήταν ένα πρώην υπάλληλος της CIA, ο Εντουαρντ Σνόουντεν, ο οποίος είπε στην «Guardian» ότι κρύβεται στο Χονγκ Κονγκ. Λίγο μετά εξαφανίστηκε από το ξενοδοχείο του, χωρίς να ξέρουμε εάν έφυγε ή εάν συνελήφθη.

 

Οι εμπλεκόμενες εταιρείες σε ανακοινώσεις τους ανέφεραν ότι ποτέ δεν έχουν ακούσει για το PRISM, ενώ συγκεκριμένα το Twitter αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι διευκολύνει την αμερικανική κυβέρνηση. Απ’ ό,τι φαίνεται μέχρι στιγμής, το PRISM «χώθηκε» στα δίκτυά τους για να υποκλέψει δεδομένα. Νεότερες πληροφορίες αναφέρονται στο άκρως απόρρητο πρόγραμμα Stellar Wind, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία μετά την 11η Σεπτεμβρίου και το οποίο επιτρέπει στις υπηρεσίες ασφαλείας να υποκλέπτουν δεδομένα από δίκτυα της επιλογής τους. Οι εταιρείες Facebook, Microsoft και Google ζήτησαν άδεια από την κυβέρνηση να δώσουν στο φως πληροφορίες για αιτήσεις που τους έγιναν να δώσουν δεδομένα, ώστε να αποδείξουν ότι δεν έχουν καμία σχέση με αυτό.

 

Την περασμένη Τρίτη, ένας συνασπισμός από εταιρείες του Διαδικτύου και οργανώσεις υποστήριξης των δικαιωμάτων του ανθρώπου έστειλαν ανοιχτή επιστολή στην κυβέρνηση Ομπάμα, καλώντας τη να δείξει διαφάνεια και να ελέγξει το σύστημα παρακολούθησης και τους μηχανισμούς κατασκοπίας της. Καλούν επίσης τη Γερουσία να φτιάξει μια επιτροπή ελέγχου της νομιμότητας των ενεργειών της κυβέρνησης.

 

Είναι προφανές ότι βρισκόμαστε μπροστά σ’ ένα σκάνδαλο τεραστίων διαστάσεων, που ξεπερνά και τα πιο εφιαλτικά οργουελιανά σενάρια. Και αν η κυβέρνηση των ΗΠΑ θέλει να παρακολουθεί τους πολίτες της, ας το αντιμετωπίσουν οι ίδιοι, με όση βοήθεια χρειάζονται από τους υπόλοιπους. Οι άλλοι πολίτες του κόσμου, όμως, θα πρέπει να αντιδράσουμε –και μέσω διαμαρτυριών των κυβερνήσεών μας- στην παρακολούθηση της καθημερινής μας ζωής. Μετά από τέτοιου είδους αποκαλύψεις, γίνεται φανερό ότι δεν αρκεί να είμαστε προσεκτικοί για να προστατευτούμε από τον τυχαίο χάκερ, πρέπει ν’ αντιδράσουμε γιατί κάθε κίνησή μας στο Δίκτυο παρακολουθείται.

 

Η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα αποστείλει στην αμερικανική κυβέρνηση κατάλογο με ερωτήματα που αφορούν το πρόγραμμα. Το ίδιο έκανε και η Ευρωπαία επίτροπος Βίβιαν Ρέντινγκ, η οποία με επιστολή της ζήτησε από τον Αμερικανό υπουργό Δικαιοσύνης να δοθούν απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα.

 

Τα βήματα αυτά είναι θετικά αλλά, εάν δεν βάλουν το χεράκι τους και οι πολίτες, δεν είναι σίγουρο ότι θα αποτρέψουμε μια για πάντα τέτοιες δράσεις.

 

…………………………………………………………………………..

 

ΑΣΦΑΛΕΙΑ

 

get12FileΗ εκπαίδευση των ανηλίκων σε σχέση με το Διαδίκτυο πρέπει να αρχίζει από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, όπως σημειώνεται στα αποτελέσματα διαδικτυακού ερωτηματολογίου της Δράσης Ενημέρωσης Saferinternet.gr, που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 23/10/2012 έως 15/01/2013 με αποδέκτες εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Μέσα από το ερωτηματολόγιο, οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να δώσουν την άποψή τους αναφορικά με σημαντικά ζητήματα ορθής και ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου που αφορούν τους μαθητές τους. Τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά:

 

*Η εκπαίδευση των ανήλικων χρηστών γύρω από την υπεύθυνη και ασφαλή χρήση της τεχνολογίας πρέπει να ξεκινάει σίγουρα από το Δημοτικό, σύμφωνα με το 69,8% των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν, ενώ το 23,4% πιστεύει πως κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο ήδη από το Νηπιαγωγείο. Μόλις 6,5% των ερωτηθέντων εκπαιδευτικών απαντά πως η εκπαίδευση για τα θέματα ασφάλειας του Διαδικτύου θα πρέπει να ξεκινά στο Γυμνάσιο και μόνο 0,2% στο Λύκειο.

 

*Σύμφωνα με σχεδόν το σύνολο των εκπαιδευτικών (95,4%), η εκπαίδευση των ανήλικων χρηστών γύρω από την υπεύθυνη και ασφαλή χρήση της τεχνολογίας είναι ευθύνη και των γονέων και των εκπαιδευτικών.

 

*Σύμφωνα με την εμπειρία των μισών εκπαιδευτικών, οι ανήλικοι δεν απευθύνονται στους γονείς ή/και στους δασκάλους τους όταν έχουν κάποιο πρόβλημα, γεγονός που τονίζει την ανάγκη προσέγγισης των ανηλίκων για τα θέματα που τους απασχολούν στο Διαδίκτυο από μικρή ηλικία, ώστε να εξοικειώνονται με τον επιβοηθητικό ρόλο των γονέων και των δασκάλων σε ό,τι μπορεί να τους προβληματίσει online.

 

*Αναφορικά με τον τρόπο της εκπαίδευσης αυτής, 86,6% των εκπαιδευτικών πιστεύει ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί -και όχι μόνο οι καθηγητές πληροφορικής- μπορούν να διδάξουν (σε όποιο βαθμό μπορούν και ανάλογα με το μάθημά τους) την υπεύθυνη και ασφαλή χρήση του Διαδικτύου, υποδεικνύοντας έτσι τη διαθεματική προσέγγιση του ζητήματος.

 

*Δυστυχώς, μόνο το 22,2% των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι η ασφαλής και υπεύθυνη χρήση του Διαδικτύου και γενικώς των online τεχνολογιών διδάσκεται επαρκώς στο σχολείο τους.

 

*Αντίθετα το 61,9% των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν έχει κάνει πρόοδο για την ενσωμάτωση της εκπαίδευσης αυτής στο σχολικό πρόγραμμα.

 

*Το 86% των εκπαιδευτικών πιστεύει ότι έχει έρθει η ώρα η ασφαλής χρήση του Διαδικτύου να μπει στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

 

*Ως προς τον καλύτερο τρόπο εκπαίδευσης/αφύπνισης των μαθητών γύρω από τα ζητήματα αυτά, στις τρεις πρώτες θέσεις τίθενται η ενημέρωση που βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά (67,3%), η συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων με τη βοήθεια διασκεδαστικού υλικού, όπως π.χ. προβολή βίντεο ή χρήση κουίζ/παιχνιδιών (65,2%) και η χρήση κατάλληλου online και έντυπου εκπαιδευτικού υλικού, όπως π.χ. του εγχειριδίου «Μαθαίνω να σερφάρω δημιουργικά και με ασφάλεια» της δράσης Saferinternet.gr.

 

…………………………………………………………………………………..

 

e-ΒΙΒΛΙΟ

 

getF85ileΑρχισε την περασμένη εβδομάδα και ολοκληρώνεται στις15 Σεπτεμβρίου η περίοδος υποβολής προτάσεων για ηλεκτρονικά βιβλία στη θεματική περιοχή «Επιστήμες Μηχανικών και Πληροφορική», στο πλαίσιο της πρώτης πρόσκλησης της δράσης «Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα» (ΕΑΗΣΒ) του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ΣΕΑΒ) και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Κύριοι δικαιούχοι της πρόσκλησης είναι οι καθηγητές των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, καθώς και άλλες ειδικές κατηγορίες διδασκόντων.

 

Στόχος της δράσης είναι η δημιουργία ηλεκτρονικών βιβλίων, ελεύθερης πρόσβασης, με υλικό προς αξιοποίηση στη διδασκαλία μαθημάτων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ), οπότε, στο άμεσο μέλλον, θα δημοσιευτούν και νέες προσκλήσεις στα υπόλοιπα θεματικά πεδία, ώστε να καλυφθεί όλο το φάσμα των μαθημάτων που προσφέρονται από τα ΑΕΙ.

 

Το έργο συνολικά στοχεύει:

 

*Στην ενσωμάτωση του ηλεκτρονικού βιβλίου ως σημαντικού εργαλείου μάθησης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, τόσο για τους φοιτητές όσο και για τους διδάσκοντες.

 

*Στη διευκόλυνση της πρόσβασης σε ηλεκτρονικό ακαδημαϊκό περιεχόμενο ειδικών κατηγοριών πληθυσμού, όπως άτομα από απομακρυσμένες περιοχές ή με προβλήματα κινητικότητας, όρασης, ακοής κ.λπ.

 

*Στη διάθεση ελληνικού ακαδημαϊκού περιεχομένου ιδιαίτερης επιστημονικής αξίας στο Δίκτυο.

 

*Στον εμπλουτισμό και τη βελτίωση του περιεχομένου των συγγραμμάτων.

 

*Στην ενίσχυση της δυνατότητας πρόσβασης σε ελληνικό ακαδημαϊκό περιεχόμενο μέσω του Διαδικτύου.

 

*Στην εδραίωση της παρουσίας ελληνικού ακαδημαϊκού περιεχομένου, τόσο στο Διαδίκτυο όσο και στην επιστημονική και φοιτητική κοινότητα διεθνώς.

 

*Στην ψηφιοποίηση και διατήρηση του ελληνικού περιεχομένου ακαδημαϊκής φύσης.

 

Για πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο Γραφείο Αρωγής Χρηστών στο τηλέφωνο 210-772 4489 ή να εξυπηρετούνται μέσω online επικοινωνίας [email protected].

 

Ολόκληρη η πρόσκληση βρίσκεται στη σελίδα http://www.kallipos.gr/documents/proskliseis/1h_prosklhsh/00_Prosklisi_gia_ypoboli_protaseon.pdf

Scroll to top