26/06/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα φεστιβάλ κατεβαίνει στην πόλη

Της Βένας Γεωργακοπούλου Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης πιστεύει πως σε εποχές κρίσης οι κινηματογραφικοί θεσμοί οφείλουν να αλλάξουν πολλά και κυρίως τη σχέση τους.
      Pin It

3o Athens Open Air Festival (μέχρι 15 Σεπτεμβρίου)

 

Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης πιστεύει πως σε εποχές κρίσης οι κινηματογραφικοί θεσμοί οφείλουν να αλλάξουν πολλά και κυρίως τη σχέση τους με την πόλη. Ετσι για τρίτο συνεχόμενο καλοκαίρι το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου, για τρεις μήνες και με δωρεάν είσοδο, οργανώνει προβολές και εκδηλώσεις σε απρόσμενους χώρους της πρωτεύουσας

 

Της Βένας Γεωργακοπούλου

 

«Το τέλος των φεστιβάλ, η αρχή των πόλεων» ήταν ο τίτλος μιας πολύ ενδιαφέρουσας ομιλίας του Ορέστη Ανδρεαδάκη σε πρόσφατη ημερίδα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ο κριτικός σινεμά που αυτή τη στιγμή διευθύνει δύο από τις πιο πετυχημένες κινηματογραφικές εκδηλώσεις της χώρας, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου, έχει αποδείξει στην πράξη τη θεωρία του. Οτι δηλαδή στην εποχή της κρίσης «πρέπει να δούμε από την αρχή και να ξαναορίσουμε την έννοια κινηματογραφικό φεστιβάλ», όπως λέει. «Πρέπει να μετατρέψουμε τα φεστιβάλ σε ζωντανούς οργανισμούς συνεχούς παρέμβασης».

 

Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης πιστεύει δηλαδή ότι η εποχή μας αφήνει πίσω της το λεγόμενο «φεστιβάλ-έκθεση» και προχωρά στο «φεστιβάλ-παρέμβαση». Οι λόγοι, όπως εξηγεί, είναι και οικονομικοί.«Στις καλές εποχές είχες την πολυτέλεια να πληρώσεις ένα σκασμό λεφτά για μία και μόνο προβολή (περίπου 4.800 ευρώ για μία ταινία που έβλεπαν 500 με 700 άτομα). Τώρα ούτε μπορείς, αλλά ούτε και δικαιούσαι να το κάνεις». Οπως δεν μπορείς να πληρώνεις τα υψηλά έξοδα υψηλών προσκεκλημένων.

 

Είναι μακρά η λίστα των νέων «καθηκόντων» για τα σημερινά φεστιβάλ, σύμφωνα με τον Ορέστη Ανδρεαδάκη:

 

- η βοήθεια προς τους νέους δημιουργούς, που πάει πέρα από την προβολή των ταινιών τους, δηλαδή μια συμπαράσταση στον σχεδιασμό, στο γράψιμο των σεναρίων, στην εύρεση χρηματοδοτών και συνεργατών

 

- η προώθηση των ελληνικών ταινιών σε ξένα φεστιβάλ

 

- και, το κυριότερο, η συνεχής καλλιτεχνική παρουσία τού κάθε φεστιβάλ πέραν του συνήθους δεκαημέρου.

 

«Τις άλλες 355 μέρες του χρόνου όμως τι γίνεται;» βάζει το ερώτημα ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. «Ποια είναι η παρουσία μας στην πόλη; Η συμβολή στη ζωή και στην καθημερινότητά της;» Την απάντηση ήδη την έδωσε. Πριν από δύο καλοκαίρια, το 2011, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας απέκτησε αδελφάκι, το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας – Athens Open Air Festival. Για τρεις μήνες, και με δωρεάν εισιτήριο, οργανώνει κινηματογραφικές, κατά βάση, αλλά και άλλες εκδηλώσεις σε απρόσμενους χώρους της πρωτεύουσας, με φόντο τα πιο χαρακτηριστικά μνημεία της. Δεκαπέντε τέτοιες εκδηλώσεις συνολικά έχουν προγραμματιστεί και φέτος, μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, που θα παραλάβει τη σκυτάλη το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – οι γνωστές μας «Νύχτες Πρεμιέρας».

 

Η πρεμιέρα του φετινού Athens Open Air Festival δεν θα μπορούσε να είναι πιο γκλάμορους, αλλά και συγχρόνως συγκινητική, αφού έγινε στις 11 Ιουνίου με τη γυρισμένη στη Μεσσηνία ταινία του Ριτσαρντ Λινκλέιτερ «Πριν τα μεσάνυχτα», παρουσία του σκηνοθέτη και των δύο πρωταγωνιστών της, του Ιθαν Χοκ και της Ζιλί Ντελπί.

 

Η συνέχεια αναμένεται εξίσου ενδιαφέρουσα. Ευφάνταστη και εκτός συμβάσεων. Για παράδειγμα οι χώροι που θα φιλοξενήσουν τις εκδηλώσεις είναι ο πεζόδρομος της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, μουσεία, το Πάρκο Ακαδημίας Πλάτωνος, οι πλατείες Αγίας Ειρήνης και Αυδή-Μεταξουργείου κ.ά. Εκτός από ταινίες, μερικές από τις οποίες είναι σπάνιες ή κλασικές και άλλες αβάν πρεμιέρες νέων παραγωγών, η φετινή διοργάνωση περιλαμβάνει συναυλίες, διαδραστικές παράλληλες εκδηλώσεις, συμμετοχή καλλιτεχνών δρόμου και εικαστικές παρεμβάσεις από νέους δημιουργούς.

 

Μερικές από τις ταινίες που έχουν προγραμματιστεί είναι οι:

 

- Πέμπτη, 27 Ιουνίου: «Η μεγάλη ανατριχίλα» («The Big Chill») του Λόρενς Κάσνταν (1983), ένα αριστουργηματικό φιλμ που τριάντα χρόνια μετά εξακολουθεί να είναι επίκαιρο, διασκεδαστικό και συγκινητικό. Οι Γκλεν Κλόουζ, Κέβιν Κλάιν, Γουίλιαμ Χαρτ, Μέρι Μπεθ Χερτ, Τομ Μπέρεντζερ, Τζεφ Γκόλντμπλαμ και Μεγκ Τίλι θα ξανασυναντηθούν στην κηδεία ενός φίλου τους και μέσα σε ένα αποκαλυπτικό διήμερο θα επιβεβαιώσουν ότι ο χρόνος κυλά, αλλά η αγάπη και οι σχέσεις των ανθρώπων μπορούν να αντισταθούν. Η ταινία θα προβληθεί (9 μ.μ.) στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, μόλις 20 λεπτά από την Ομόνοια, μια περιοχή γεμάτη κυπαρίσσια, χαρουπιές, δάφνες, ελιές, ροδιές, μουριές σε μια έκταση περίπου 150 στρεμμάτων.

 

- Τετάρτη, 10 Ιουλίου: «Οι απέναντι» του Γιώργου Πανουσόπουλου (1981), στην πλατεία Αβησσυνίας. Ο Χάρης, ένας περιθωριακός μοναχικός φοιτητής (Αρης Ρέτσος) αναπτύσσει μια ερωτική εμμονή με παντρεμένη γυναίκα, που ζει στην απέναντι πολυκατοικία (Μπέτυ Λιβανού). Η ταινία αποδεικνύεται μια προφητική ματιά στην Ελλάδα τού σήμερα.

 

- Παρασκευή, 12 Ιουλίου: «Ενα τρελό θηριοτροφείο» («Animal House») του Τζον Λάντις (1978) με τον Τζον Μπελούσι, στο Αλσος Πετραλώνων. Εξακολουθεί να θεωρείται ένα american classic, που με κυνισμό, αναίδεια, αθυροστομία και αναρχική διάθεση παρωδεί τους πιο συντητητικούς θεσμούς κι ας ξεπήδησε από αμερικανικό στούντιο.

 

- Κυριακή,14 Ιουλίου: «Η Ζαζί στο μετρό» («Zazie dans le metro») του Λουί Μάλ (1960) με την υποστήριξη της γαλλικής πρεσβείας και του Γαλλικού Ινστιτούτου. Ανήμερα της εθνικής γιορτής των Γάλλων το φεστιβάλ προγραμμάτισε να προβάλει στον ειδυλλιακό κήπο του Νομισματικού Μουσείου την ιστορία της Ζαζί, που πηγαίνει στο Παρίσι για να περάσει ένα Σαββατοκύριακο στο σπίτι του εκκεντρικού θείου της και να αφήσει τη μαμά της ελεύθερη με τον εραστή της. Η μικρή φυσικά δεν κάθεται φρόνιμα και το σκάει για μια περιπέτεια στο μετρό, άσχετα αν εκείνη τη μέρα είναι κλειστό. Βασισμένη σε μυθιστόρημα του Ρεϊμόν Κενό, η ταινία τού Μάλ έγραψε ιστορία.

 

Εχουν προγραμματιστεί ακόμα η ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου «Ονειρεύομαι τους φίλους μου» (μικρό αφιέρωμα στη μνήμη του Λευτέρη Βογιατζή), η «Φωτογραφία» του Νίκου Παπατάκη και «Ο Ιάσονας και οι Αργοναύτες» (1963) του Ντον Τσάφι. Η τελευταία φυσικά προβάλλεται για να τιμηθεί ο πρωτοπόρος των ειδικών εφέ Ρέι Χαριχάουζεν, που έφυγε πρόσφατα σε ηλικία 92 χρόνων, αφού επηρέασε κάθε μεγάλο σκηνοθέτη δράσης, τον Σπίλμπεργκ, τον Λούκας, τον Πίτερ Τζάκσον, τον Τζέιμς Κάμερον.

 

[email protected]

 

 

INFO: Το φεστιβάλ γίνεται με την ευγενική υποστήριξη του ΕΟΤ και τη στήριξη του Δήμου Αθηναίων, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, των πρεσβειών των ΗΠΑ και της Γαλλίας και του Γαλλικού Ινστιτούτου. Για ανανεώσεις και έξτρα πληροφορίες στο www.aoaff.gr και στις σελίδες facebook/twitter.

Scroll to top