30/06/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

O αγωγός φυσικού αερίου και ο γεωστρατηγικός ρόλος

Αν και τα άμεσα οικονομικά οφέλη του Δημοσίου από τον αγωγό που θα μεταφέρει το αέριο στη Δ. Ευρώπη δεν αναμένονται σημαντικά, είναι εντούτοις γεγονός ότι είναι έργο πνοής.
      Pin It

Αν και τα άμεσα οικονομικά οφέλη του Δημοσίου από τον αγωγό που θα μεταφέρει το αέριο στη Δ. Ευρώπη δεν αναμένονται σημαντικά, είναι εντούτοις γεγονός ότι είναι έργο πνοής που θα δώσει καίριο ρόλο και θα αναβαθμίσει γεωστρατηγικά τη χώρα, πολλώ μάλλον εάν γίνουν οι διακλαδώσεις του αγωγού.

 

Πέρα από τις μεγαληγορίες του πρωθυπουργού («η πιο σημαντική θετική οικονομική εξέλιξη που αφορά τη χώρα μας τα τελευταία δέκα χρόνια»), όσο και του αντιπροέδρου («ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία»), το έργο αναμένεται να γίνει στο θεσμικό πλαίσιο του fast track και, άρα, πρέπει να χαρακτηριστεί «εθνικής σημασίας» από τη Βουλή. Θα αρθούν έτσι τα εμπόδια (διαδικασία απαλλοτριώσεων, έκδοση περιβαλλοντικών και αρχαιολογικών αδειών κ.ά.), θα παραμείνουν, όμως, ως φλέγοντα οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, ζητήματα που σχετίζονται με την αρχαιολογία, αλλά και με τις εργασίες που θα γίνουν σε μήκος 546 χιλιομέτρων, από την Αλεξανδρούπολη έως την Καστοριά.

 

Η διέλευση του αγωγού από την Κασπία ώς το Ιόνιο είναι πιθανόν να εξομαλύνει τις διακρατικές σχέσεις στην ευρύτερη περιοχή (ελληνοτουρκικά, ελληνοαλβανικά, ελληνοβαλκανικά γενικότερα). Αυτό δεν σημαίνει ότι ο αγωγός μπορεί να χαρακτηριστεί ως παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή. Εχει ιστορικά αποδειχτεί ότι το εμπόριο και οι οικονομικές συναλλαγές δεν στάθηκαν ικανά να αποτρέψουν πολέμους την ώρα που οι οικονομικές δραστηριότητες έβαιναν καλώς. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση οφείλει να διασφαλίσει και πολιτικά τις συνέπειες από το εν λόγω έργο και να μεριμνήσει για τους γείτονες, που θα προμηθεύονται από τον αγωγό το φυσικό αέριο. Βέβαια είναι εύστοχες οι παρατηρήσεις, εκ μέρους κυρίως της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που εστιάζουν στην έλλειψη ενεργειακού σχεδιασμού. Ελλειψη που ενδυναμώνει τις ορέξεις και τις απαιτήσεις των πολυεθνικών, επιβάλλοντας δικούς τους όρους και καθιστώντας τις συνθήκες ακόμη πιο δυσμενείς σε περίπτωση εξόδου από την οικονομική κρίση.

 

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, τα οφέλη για την Ελλάδα από τον αγωγό θα αρχίσουν ουσιαστικά από το 2019, οπότε αναμένεται να αρχίσει η εμπορική λειτουργία του. Τότε το ελληνικό Δημόσιο, βάσει συμφωνίας, θα μπορέσει να αγοράσει το 5% στην κοινοπραξία, συμμετέχοντας στα κέρδη ή μεταπωλώντας το ποσοστό σε τρίτους έναντι ικανού αντιτίμου. Σημασία έχει να μη γίνονται βεβιασμένες κινήσεις που μοιάζουν τυχοδιωκτικές. Προϋπόθεση όλων είναι αφ΄ενός η ύπαρξη στρατηγικής μακροχρόνιας διάρκειας και αφ' ετέρου η επίδειξη πολιτικής βούλησης και συνέπειας. Από τη στιγμή που δεν επιλέχτηκε, απορρίφτηκε μάλλον, ο εναλλακτικός οδηγός που θα περνούσε από την Ανατολική Ευρώπη, ο γεωστρατηγικός κόμβος της χώρας καθίσταται σημαντικότατος, τόσο για τα Βαλκάνια όσο και για τη Δυτική Ευρώπη. Εκείνο που απαιτείται είναι μια ανεξάρτητη κυβέρνηση, όχι μνημονιακή.

 

Scroll to top