Τα δύο βραβεία (Σκηνοθεσίας και Ανδρικής Ερμηνείας) που κέρδισε η ταινία του Αλέξανδρου Αβρανά είναι διπλή τιμή. Για τον δημιουργό, αλλά και για το ελληνικό σινεμά ως σύνολο. Κατά τα άλλα, πρώτη φορά το Χρυσό Λιοντάρι απονεμήθηκε σε ντοκιμαντέρ: στο «Sacro GRA» του Ιταλού Τζιανφράνκο Ρόσι
Της Λήδας Γαλανού
Ολοκληρώθηκε το 70ό, επετειακό, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, φέρνοντας σε μια ελληνική ταινία πρωτοφανείς διακρίσεις και στη διεθνή κινηματογραφική κοινότητα μεγάλο καμάρι για το ταλέντο του Αλέξανδρου Αβρανά, του Θέμη Πάνου και όλων των συντελεστών τού «Miss Violence».
Ο Αβρανάς απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας, το οποίο απονεμήθηκε σε ελληνική παραγωγή πρώτη φορά στην ιστορία του 70ετούς Φεστιβάλ. Τα τελευταία χρόνια δεν είναι λίγες οι βραβεύσεις σε ταινίες Ελλήνων δημιουργών στο Φεστιβάλ Βενετίας: το 2010 το «Attenberg» τιμήθηκε με το βραβείο Lina Mangiacarpe για την Αθηνά Τσαγγάρη και το Γυναικείας Ερμηνείας για την Αριάν Λαμπέντ, το 2011 ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Ευθύμης Φιλίππου κέρδισαν το Βραβείο Σεναρίου για τις «Αλπεις» και πέρσι ο Γιώργος Ζώης πήρε το Βραβείο Καλύτερης Ευρωπαϊκής Ταινίας μικρού μήκους για τους «Τίτλους τέλους». Επιπλέον όμως αυτών, η αναγνώριση του Αλέξανδρου Αβρανά με το Λιοντάρι Καλύτερης Σκηνοθεσίας είναι μια τιμή που όχι απλώς στρέφει το παγκόσμιο ενδιαφέρον στον κινηματογραφικό δημιουργό (και, όπως πάντα, εμμέσως στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά ως σύνολο), αλλά και επιβάλλει το όνομά του πια στην Ιστορία.
Και μην ξεχνάμε και ακόμα δύο βραβεία που κέρδισε το «Miss Violence». Το Arca CinemaGiovani Καλύτερης Ταινίας, που απονέμεται φέτος για δωδέκατη χρονιά από μια επιτροπή 70 νέων, μεταξύ 18 και 26 ετών, από την Ιταλία, τη Γαλλία και την Τυνησία. Το σκεπτικό της βράβευσης έχει ως εξής: «Το «Miss Violence» αποτελεί μια διαφωτιστική ανάλυση σχετικά με τη βία και τη σχέση της με την εξουσία, που επιτυγχάνεται μέσω μιας αυστηρής σκηνοθεσίας και αφήγησης. Μια σχολαστική και απόλυτα ελεγχόμενη σκηνοθεσία μάς οδηγεί μέσα από μια σιωπηλή τραγωδία στη σταδιακή αποκάλυψή της».
Το δεύτερο βραβείο είναι το Fedeora για την Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία του φεστιβάλ. Απονέμεται από την Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου της Ευρώπης και της Μεσογείου, που ιδρύθηκε τον Μάιο του 2010 στις Κάνες και περιλαμβάνει στα μέλη της κριτικούς κινηματογράφου από ευρωπαϊκές και μεσογειακές χώρες. Από την άλλη πλευρά, η απονομή του Χρυσού Λιονταριού Καλύτερης Ταινίας στο «Sacro GRA» του Τζιανφράνκο Ρόσι, χωρίς να υποτιμούμε την ταινία, εξυπηρετεί ταυτόχρονα και τη φετινή πολιτική του φεστιβάλ. Πρώτη φορά στη διοργάνωση αποσπά το μεγαλύτερο βραβείο ένα ντοκιμαντέρ, δίνοντας έμφαση τόσο στην εξέλιξη αυτού του κινηματογραφικού είδους όσο και στην ανάγκη της κινηματογραφικής αποτύπωσης της ζοφερής σύγχρονης πραγματικότητας.
Παράλληλα φέτος, στην 70ή επέτειο του γηραιότερου κινηματογραφικού φεστιβάλ, στην Ιταλία, με Ιταλό πρόεδρο τον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, μοιάζει ταιριαστό να στεφθεί νικητής μια ιταλική ταινία, κάτι που έχει να συμβεί από το 1998 και το «Cosi Ridevano» του Τζιάνι Αμέλιο. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι στο Λίντο έδωσαν και πήραν οι (κακόβουλες;) φήμες που ήθελαν τον Μπερτολούτσι να ασκεί βέτο για την επιλογή του Χρυσού Λέοντα, παραχωρώντας στα υπόλοιπα μέλη της Κριτικής Επιτροπής την απόφαση για τα υπόλοιπα βραβεία.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Αναλυτικά τα βραβεία του Φεστιβάλ:
• Βραβείο Επιτροπής: «The Police Officer’s Wife» του Φίλιπ Γκρένινγκ
• Βραβείο Σεναρίου: Στιβ Κούγκαν, Τζεφ Πόουπ για το «Philomena» του Στίβεν Φρίαρς
• Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για τον καλύτερο νέο ή νέα ηθοποιό: Τάι Σέρινταν για το «Joe» του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν
• Βραβείο γυναικείας ερμηνείας: Ελενα Κότα για το «Via Castellana Bandiera» της Εμα Ντάντε
• Βραβείο ανδρικής ερμηνείας: Θέμης Πάνου για το «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά
• Αργυρός Λέοντας Σκηνοθεσίας: Αλέξανδρος Αβρανάς για το «Miss Violence»
• Μεγάλο Βραβείο της επιτροπής: «Stray Dogs» του Τσάι Μινγκ Λιανγκ
• Χρυσός Λέοντας: «Sacro GRA» του Τζιανφράνκο Ρόσι