Οι καθηγητές προχωρούν μαζικά σε απεργία διαρκείας από την ερχόμενη Δευτέρα με πενθήμερες επαναλαμβανόμενες, οι δάσκαλοι συνεχίζουν τις συνελεύσεις και αποφασίζουν αύριο Πέμπτη. Με 48ωρη απεργία συστρατεύονται τη Δευτέρα και οι εκπαιδευτικοί των ιδιωτικών σχολείων
Της Αννας Ανδριτσάκη
Σήμερα ανοίγουν τα σχολεία, σήμερα σηματοδοτείται ο αγώνας της εκπαιδευτικής κοινότητας. Καθηγητές δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, δάσκαλοι αλλά και πανεπιστημιακοί, φοιτητές και διοικητικό προσωπικό στο πεδίο των ΑΕΙ προχωρούν σε ευρείες απεργιακές κινητοποιήσεις απλώνοντας ένα μεγάλο μέτωπο αντίστασης στην καταιγίδα συρρίκνωσης και απαξίωσης που πλήττει όλο το φάσμα της παιδείας. Οι καθηγητές προχωρούν μαζικά σε απεργία διαρκείας από την ερχόμενη Δευτέρα με πενθήμερες επαναλαμβανόμενες, οι δάσκαλοι συνεχίζουν τις συνελεύσεις και αποφασίζουν αύριο Πέμπτη, ενώ οι εκπαιδευτικοί των ιδιωτικών σχολείων ξεκινούν με 48ωρη την ερχόμενη Δευτέρα 16 του μηνός, θέλοντας να βρίσκονται στην ίδια αφετηρία με τους συναδέλφους τους στα δημόσια σχολεία.
Στα δε ΑΕΙ ο πυρετός συνεχίζει ν’ ανεβαίνει με τα Ιδρύματα να κλείνουν το ένα μετά το άλλο, διαμαρτυρόμενα για τη διαθεσιμότητα του διοικητικού τους προσωπικού που επιτάσσει η τρόικα και εκτελεί το υπουργείο Παιδείας.
Το τελευταίο, με νέο -χθεσινό- έγγραφό του προς τις διοικήσεις, πιέζει για την «έγκαιρη ολοκλήρωση» της διαθεσιμότητας, επισημαίνοντας τον «εξαιρετικά περιορισμένο χρόνο». Στο έγγραφο αναφέρεται καθαρά ο όρος διαθεσιμότητα.
Διαθεσιμότητα
Ανάμεσα σε άλλα, επισημαίνεται: «Για τα πλεονάσματα και την ονομαστική επιλογή του προσωπικού, που θα τεθεί σε διαθεσιμότητα, σύμφωνα με τα παραπάνω, μπορείτε να εφαρμόσετε τα κάτωθι κριτήρια μοριοδότησης για σύνταξη πινάκων κατάταξης. Επί των πινάκων κατάταξης κατά φθίνουσα σειρά θα επιλεγούν οι υπάλληλοι που θα τεθούν σε διαθεσιμότητα».
Χθες, στα γραφεία της ΟΛΜΕ συναντήθηκαν οι εκπρόσωποι των τριών μεγάλων εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών της χώρας (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ), όπου επανεπιβεβαιώθηκε το κοινό πλαίσιο δράσης, έστω και με διαφορετικές μορφές. Αμέσως μετά η ΟΙΕΛΕ ανακοίνωσε την πρώτη της κινητοποίηση (και προγραμματισμό γενικών συνελεύσεων 17-19 Σεπτεμβρίου), ενώ η ΔΟΕ φαίνεται ότι προσανατολίζεται σε μικρές και ενδεικτικές μορφές αντίδρασης (όπως συμμετοχή στη 48ωρη της ΑΔΕΔΥ στις 18-19) και επανεξέταση της κατάστασης.
Βράζουν τα ΑΕΙ
Στον αντίποδα, τα ΑΕΙ που βράζουν. Χθες, τα ΤΕΙ έκλεισαν για 24 ώρες ενώ τα Πανεπιστήμια παλεύουν. Μετά το ΕΚΠΑ και την κοινότητα του ΕΜΠ, το Πανεπιστήμιο Πατρών αποφάσισε να αναστείλει τη λειτουργία του, σήμερα, Τετάρτη και ο σύλλογος ΔΕΠ του Ιδρύματος πραγματοποιεί 48ωρη απεργία σήμερα και αύριο.
Σήμερα, όμως, είναι η μέρα των σχολείων. Το κουδούνι χτυπά και τίποτα δεν είναι ίδιο.
• Περισσότεροι από 20.000 εκπαιδευτικοί δεν θα επιστρέψουν στις θέσεις τους. Περί τις 16.000 στα σχολεία της δευτεροβάθμιας και 5.000 στα Δημοτικά-Νηπιαγωγεία. Στα Γυμνάσια και Λύκεια η απώλεια αντιστοιχεί στο ένα τέταρτο του εκπαιδευτικού προσωπικού. Πρόκειται για τους 2.500 της διαθεσιμότητας, τους 5.000 των μετατάξεων, τους 5.000 αναπληρωτές που τέθηκαν εκτός κανονικού προγράμματος και τους 3.500 υπό συνταξιοδότηση. Στα Δημοτικά προσελήφθησαν μόλις 1.500 αναπληρωτές. Αλλωστε σε σύνολο 12.000 (από πέρυσι) δόθηκαν πιστώσεις μόνο για 2.000. Η μετάλλαξη στα Δημοτικά αναμένεται έντονη. Ιδιαίτερα στα ολοήμερα που θα λειτουργήσουν μόνο με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (ωρομίσθιοι ΕΣΠΑ). Οι κανονικοί θα απασχοληθούν στο «κανονικό» πρόγραμμα για να καλύψουν τα τεράστια κενά. Ελάχιστα αναμένεται να είναι τα ολοήμερα που θα λειτουργήσουν. Ηδη, ειδοποιούν ότι τα μεγάλα παιδιά της Ε’ και Στ’ δεν θα μπορούν να παραμένουν στο σχολείο. Ξεκινά ο φόβος της κατάργησης οργανικών θέσεων. Μαζί με την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα ή τάξη ανοίγει ο δρόμος για να φανεί το φάντασμα της κινητικότητας και στην πρωτοβάθμια.
• Οι αποσπάσεις μειώθηκαν δραματικά. Μόλις 750 για δευτεροβάθμια και 829 (μαζί με 671 ειδικές περιπτώσεις κατευθείαν από το υπουργείο) για πρωτοβάθμια. Τα κενά στην πρωτοβάθμια μόνο (καταγεγραμμένα από τις Διευθύνσεις) φτάνουν τις 5.200. Η τεράστια καθυστέρηση της γνωστοποίησης των ονομάτων επιβάρυνε και οικονομικά τους ενδιαφερόμενους. Επρεπε, πρώτα, να παρουσιαστούν στις παλιές τους θέσεις. Με δικά τους έξοδα. Η επικρατούσα αναλογία σε αιτήσεις και αποσπάσεις ήθελε συνήθως την ικανοποίηση του 60% των αιτήσεων. Η ποσόστωση έχει κατέβει στο 10% επί των αιτήσεων.
Καταργούν ειδικότητες
• Περί τις 15.000 μαθητών δεν θα συνεχίσουν τις σπουδές που είχαν επιλέξει στην τεχνική εκπαίδευση. Καταργήθηκαν 50 ειδικότητες που αντιστοιχούν στο 23% των εκπαιδευτικών και στο 33% του μαθητικού πληθυσμού.
• Δεν θα λειτουργήσουν 102 σχολικές μονάδες (ΕΠΑΣ).
• Δεν διεξάγονται οι εξετάσεις του Σεπτεμβρίου στα ΕΠΑΛ σε ό,τι αφορά τα κατηργημένα μαθήματα. Λείπουν οι καθηγητές λόγω διαθεσιμότητας. Την παραμονή της ψήφισης του σχεδίου νόμου για το «νέο» Λύκειο, Δευτέρα βράδυ, πέρασε η τροπολογία που γυρίζει πίσω τους 302 καθηγητές που εξαιρέθηκαν από τη διαθεσιμότητα και μετακινήθηκαν σε διοικητικές θέσεις στις Διευθύνσεις. Για τις εξετάσεις, φυσικά, αλλά και τη διδασκαλία στις τελευταίες τάξεις των ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ.
• Τα σχολεία δεν θα μπορέσουν να καλύψουν βασικές λειτουργικές ανάγκες, όπως ρεύμα, νερό, θέρμανση. Ο προϋπολογισμός τους έχει μειωθεί κατά 60%. Πέρυσι πολλά σχολεία δεν είχαν πετρέλαιο από τα Χριστούγεννα. Βοήθησαν οι χρεοκοπημένοι δήμοι, δηλώνοντας ότι δεν δύνανται άλλο.
Και… αυξήσεις
• Με τροπολογία τελευταίας στιγμής, το υπουργείο αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα ή τάξη κατά 10%. Ητοι, από 30 σε 33 στα σχολεία δευτεροβάθμιας και από 25 σε 28 της πρωτοβάθμιας. Οι αίθουσες γεμίζουν ασφυκτικά.
• Τα ωρολόγια προγράμματα άλλαζαν μέχρι προχθές, δηλαδή αφού είχαν ήδη ανοίξει τα σχολεία.
• Το σχέδιο νόμου για το «νέο» Λύκειο ψηφίστηκε χθες για να εφαρμοστεί σήμερα. Πρωτόγνωρο, ίσως και παγκόσμιο αρνητικό ρεκόρ.
• Το «νέο» Λύκειο, εξετασιοκεντρικό και βαθμοθηρικό, απαιτεί φροντιστήριο και τεράστια κονδύλια για την εξασφάλιση της επιτυχίας στις πανελλαδικές. Οποιος μπορεί. Οποιος όχι, αποκλείεται. Ακόμα και από την τεχνική εκπαίδευση που έγινε αντιστοίχως απαιτητική. Εκτός κι αν ο αποτυχημένος μαθητής δύναται να πληρώσει τις ιδιωτικές σχολές (ΣΕΚ) που θα αντικαταστήσουν τις ΕΠΑΣ. Ή τα ΙΕΚ τα οποία έχουν τις περισσότερες από τις ειδικότητες που καταργήθηκαν στα ΕΠΑΛ (τον δημοφιλή τομέα Υγείας και Πρόνοιας, Εφαρμοσμένων Τεχνών, Αισθητικής, Κομμωτικής κ.ά.)
• Οι μαθητές, πριν καν αποφοιτήσουν από την τεχνική εκπαίδευση, μαθαίνουν καλά το νέο καθεστώς εργασίας. Ανασφάλιστη και απλήρωτη εργασία. Αλλιώς, «Μαθητεία».
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος για το νέο Λύκειο
→«Τυράκι» Αρβανιτόπουλου για κατοχύρωση οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών
«Τυράκι» στους εκπαιδευτικούς προκειμένου να μπουν στη μνημονιακή «φάκα» επιχείρησε να πετάξει χθες στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, υποσχόμενος ότι τις επόμενες ημέρες θα καταθέσει νομοσχέδιο με το οποίο «θα κατοχυρώνονται οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών».
Στην τοποθέτησή του χθες στο Β' Θερινό Τμήμα του Κοινοβουλίου, όπου λίγο μετά τα μεσάνυχτα υπερψηφίστηκε με τις ψήφους Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ και Α. Λοβέρδου (52 ναι, 45 όχι, 1 παρόν) το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στο Λύκειο, ο κ. Αρβανιτόπουλος δεσμεύτηκε για άλλη μία φορά ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις εκπαιδευτικών και ότι οι 2.100 που μπήκαν σε διαθεσιμότητα θα απορροφηθούν από το υπουργείο Υγείας και τα δημόσια ΙΕΚ.
Αναφερόμενος στο διοικητικό προσωπικό των ΑΕΙ και ΤΕΙ, σημείωσε ότι «ξέρουμε με ποιον τρόπο γίνονταν προσλήψεις σε 2-3 μεγάλα ιδρύματα τα τελευταία 10 χρόνια» και πρόσθεσε ότι «εμείς ζητάμε από τα ιδρύματα να αξιολογήσουν τις δομές τους και να μας πουν αν έχουν υπεράριθμους, οι οποίοι θα τοποθετηθούν σε θέσεις ιδρυμάτων που έχουν κενά».
Τον λόγο έλαβε και η πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, η οποία μεταξύ άλλων κατηγόρησε την κυβέρνηση για «ταξική πολιτική» και ότι με το νομοσχέδιο αυτό ο στόχος είναι «η παραγωγή φτηνού και χειραγωγήσιμου εργατικού δυναμικού».
Η Ρεπούση… ξαναχτύπησε
Λίγο νωρίτερα, τη συζήτηση μονοπώλησε η κόντρα μεταξύ του υπουργού και της βουλευτού της ΔΗΜΑΡ Μαρίας Ρεπούση, με αφορμή τοποθέτηση της τελευταίας για τα αρχαία ελληνικά.
«Τα αρχαία ελληνικά, όπως και τα λατινικά, είναι νεκρή γλώσσα. Με τον όρο αυτό εννοούμε τις γλώσσες που δεν μιλιούνται πια, δεν είναι υποτιμητικός ο όρος», σημείωσε η κ. Ρεπούση και παραπονέθηκε ότι «όποιος πάει κόντρα στο ρεύμα, τον λένε εθνομηδενιστή».
Τη διαφωνία του με τα λεγόμενα της βουλευτού της ΔΗΜΑΡ εξέφρασε αμέσως ο κ. Αρβανιτόπουλος. «Τα αρχαία ελληνικά δεν είναι νεκρή γλώσσα, όπως τα λατινικά. Η αρχαία ελληνική συνεχίζει, διδάσκεται, εξελίσσεται. Κορυφαίοι δημοτικιστές όπως ο Δελμούζος δίδασκαν αρχαία, ενώ ο Ελ. Βενιζέλος μετέφρασε Θουκυδίδη», τόνισε και σε συμβουλευτικό τόνο συμπλήρωσε πως «τα θέματα αυτά πρέπει να τα χειριζόμαστε με μια νηφαλιότητα».
Χ. Ιωάννου