18/09/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αύξηση-τρικ στα εισιτήρια

Στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι να αυξηθεί το κόστος, χωρίς να... φανεί η αύξηση - Δεν αποκλείεται ακόμη και «ξαφνικός θάνατος» για τον ΟΑΣΑ.
      Pin It

Στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι να αυξηθεί το κόστος, χωρίς να… φανεί η αύξηση – Δεν αποκλείεται ακόμη και «ξαφνικός θάνατος» για τον ΟΑΣΑ

 

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Η κατάργηση του ενιαίου εισιτηρίου του 1,40 ευρώ είναι ένα από τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Μεταφορών για να καλύψει την απαίτηση της τρόικας για αύξηση των τιμών στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν αποκλείεται ο «ξαφνικός θάνατος» για τον ΟΑΣΑ, τον συντονιστικό φορέα των συγκοινωνιών στο Λεκανοπέδιο, που απασχολεί περίπου 100 εργαζομένους.

 

Το εισιτήριο του 1,40 ευρώ αφορά τους επιβάτες του μετρό, αλλά και όσους κάνουν μετεπιβίβαση από λεωφορείο ή τρόλεϊ στο μετρό. Ισχύει για 90 λεπτά. Για απλή διαδρομή με ένα λεωφορείο ή τρόλεϊ το εισιτήριο είναι 1,20.

 

Στόχος του υπουργείου είναι να αυξηθεί το εισιτήριο χωρίς να… φανεί η αύξηση. Ηδη το ενιαίο εισιτήριο καταργήθηκε για όσους κάνουν τη διαδρομή Σύνταγμα-Σαρωνίδα. Η λεωφορειακή γραμμή, που ξεκινούσε από την Ακαδημία και είχε εισιτήριο 1,60 ευρώ, καταργήθηκε χωρίς επίσημη ενημέρωση και στη θέση της δημιουργήθηκε νέα που ξεκινά από τον σταθμό του μετρό στο Ελληνικό και έχει εισιτήριο 1,20 ευρώ. Η μειωμένη τιμή αφορά όμως μόνον όσους μπαίνουν στο λεωφορείο από το Ελληνικό ή τις ενδιάμεσες στάσεις ώς τη Σαρωνίδα. Οσοι φτάνουν στην αφετηρία με άλλο λεωφορείο πληρώνουν πλέον 2,40 ευρώ και όσοι χρησιμοποιούν μετρό 2,60 ευρώ!

 

Μετεπιβίβαση

 

Το υπουργείο μελετά την κατάργηση της μετεπιβίβασης από διαφορετικά μέσα, όπως από μετρό σε λεωφορείο ή τρόλεϊ. Τα οικονομικά στοιχεία της ΟΣΥ, της εταιρείας των λεωφορείων και τρόλεϊ, συμμαζεύτηκαν το τελευταίο διάστημα, κυρίως λόγω της μείωσης των μισθών των εργαζομένων, αλλά εξακολουθούν να παρουσιάζουν έλλειμμα. Το τρέχον έτος η επιχορήγηση είναι 120 εκατ. ευρώ και για τη νέα χρονιά δεν θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ. Το χωριστό εισιτήριο εκτιμάται ότι θα φέρει αύξηση στα έσοδα της εταιρείας.

 

Τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων θα ήταν το πρόσχημα για το υπουργείο για την επιβολή νέων αυξήσεων στα εισιτήρια που ζητά η τρόικα. Η «σούπα» όμως χάλασε από τη ΣΤΑΣΥ, την εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό, τον Ηλεκτρικό και το τραμ, η οποία στο πρώτο επτάμηνο του 2013 κατέγραψε λειτουργική κερδοφορία 5,89 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 12,37 εκατ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Να σημειωθεί ότι το σύνολο των εσόδων τη συγκεκριμένη περίοδο έφτασε τα 72,44 εκατ. και ήταν μειωμένο κατά 4% σε σχέση με το 2012, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στις απεργίες του Ιανουαρίου. Η διαφορά υπερκαλύφθηκε όμως από την κατά 23,33% μείωση των δαπανών, που προήλθε κυρίως από περικοπές μισθών των εργαζομένων.

 

Τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ

 

Είναι το βασικό «χαρτί» που μπορούσε να επικαλεστεί το υπουργείο Μεταφορών στις διαπραγματεύσεις με την τρόικα. Προκαλεί όμως ερωτήματα η σπουδή του αρμόδιου υφυπουργού Μιχάλη Παπαδόπουλου να αμφισβητήσει σε δημοσιογραφικό πηγαδάκι την εγκυρότητα των οικονομικών στοιχείων της ΣΤΑΣΥ. Πηγές της τελευταίας, με τις οποίες επικοινώνησε η «Εφ.Συν.», εξέφρασαν την έκπληξή τους, αφού τα στοιχεία υποβάλλονται κάθε μήνα στο υπουργείο Οικονομικών και εγκρίνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Επιβεβαίωσαν πάντως χρέος 16 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ, που προέρχεται από ανεξόφλητους λογαριασμούς προηγούμενων ετών αλλά έχει περιληφθεί στα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας. Μας ενημέρωσαν ότι τα έτη 2011-12 η εταιρεία έχει πάρει 20 εκατ. ευρώ λιγότερα από την προβλεπόμενη επιχορήγηση.

 

Με βάση τις εκτιμήσεις των αρμοδίων της ΣΤΑΣΥ, ώς το τέλος του χρόνου η εταιρεία θα έχει λειτουργικά κέρδη 9 εκατ. ευρώ και πλέον δεν θα χρειάζεται κρατική επιδότηση, όταν ανάλογοι φορείς σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες επιδοτούνται κατά 30-40% για να διατηρούν τα εισιτήρια σε λογικά επίπεδα.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

«Το κράτος δεν έχει πληρώσει τις οφειλές του»

 

→Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ επισημαίνει: «Δεν είναι ο ΟΑΣΘ που επιδοτείται, ο επιβάτης επιδοτείται», συμπληρώνοντας ότι ο Οργανισμός χάνει περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ από τους περιορισμούς που βάζει το κράτος στα εισιτήρια

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Του Νίκου Φωτόπουλου

 

Αγρια «κόντρα» με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι άνοιξε ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με τις δηλώσεις του για μείωση του λειτουργικού κόστους ώστε να μην υπάρξει αύξηση του εισιτηρίου για τους πολίτες. «Αιφνιδιαστήκαμε από τις δηλώσεις του κ. Χρυσοχοΐδη, γιατί στις επαφές που είχαμε μαζί του στη Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ συμφωνήσαμε να συναντηθούμε τις επόμενες εβδομάδες για να συζητήσουμε και δεν μας ανέφερε κάτι τέτοιο», δήλωσε ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, φανερά ενοχλημένος από τις δηλώσεις του υπουργού. Τόνισε ακόμη ότι ο Οργανισμός είχε ζητήσει δύο γνωμοδοτήσεις από καθηγητές του Εργατικού Δικαίου, τον κ. Γιάννη Κουκιάδη και την κ. Βικτωρία Δούκα, που ξεκαθάρισαν ότι οι επιχειρησιακές συμβάσεις του ΟΑΣΘ δεν θίγονται από το Μνημόνιο.

 

Υπό αυτές τις συνθήκες, για να προχωρήσει ο Οργανισμός σε μείωση αποδοχών, πρέπει να αλλάξουν ο νόμος και η σύμβαση. Σήμερα, το μηνιαίο κόστος του προσωπικού ανέρχεται σε 7.858.000 για 2.690 υπαλλήλους.

 

Απαντώντας στη δήλωση του κ. Χρυσοχοΐδη περί επιδότησης του εισιτηρίου, ο πρόεδρος του Οργανισμού επισήμανε: «Δεν είναι ο ΟΑΣΘ που επιδοτείται, ο επιβάτης επιδοτείται» και συμπλήρωσε πως ο Οργανισμός χάνει περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ από τους περιορισμούς που βάζει το κράτος στα εισιτήρια.

 

Τα στοιχεία

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΘ, το προσήκον κόμιστρο κατά τον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους διαμορφώθηκε στο 1,70 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ ύψους 13%). Αυτό πρέπει να το πληρώνουν 75 χιλιάδες μαθητές, 35 χιλιάδες φοιτητές, 22 χιλιάδες πολύτεκνοι και το 65% των ΑμΕΑ. «Το κράτος όμως ζητάει γι’ αυτούς μισό εισιτήριο. Αυτά τα 20 εκατομμύρια ποιος θα τα πληρώσει;» θέτει το ερώτημα ο κ. Στεφανίδης, θυμίζοντας από την άλλη ότι εκκρεμούν οφειλές 80 εκατομμυρίων ευρώ του κράτους προς τον ΟΑΣΘ…

 

Πάντως, αν κρίνει κανείς από την προχθεσινή τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών, που άφησε να εννοηθεί ότι ο ο ΟΑΣΘ… δεν έχει κάνει «θυσίες», σύντομα αναμένονται εξελίξεις τόσο για το κόστος λειτουργίας του Οργανισμού όσο και για την τιμολογιακή πολιτική στα εισιτήρια, ένα θέμα που παραμένει «ανοιχτό», παρά την επικοινωνιακή επίθεση του κ. Χρυσοχοΐδη.

 

Scroll to top