Pin It

Του Γιώργη Μέρμηγκα

 

Την ώρα που στην Αθήνα ξεσπούσε επικοινωνιακή καταιγίδα με υπουργικές κορόνες για κάθαρση στον «άρρωστο» ΕΟΤ, με αφορμή την υπόθεση συμβούλου του πρώην γραμματέα Ν. Καραχάλιου που αποπειράθηκε να αρπάξει 147.000 ευρώ από τον Οργανισμό, κάπου στην Καραϊβική ή στην Κόπα Καμπάνα ένα άλλο πρώην στέλεχος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού «ξεκοκάλιζε» 1.000.000 ευρώ!

 

 

Πρόκειται για την περίπτωση ενός «υπόλογου» του Οργανισμού (ανθρώπου εμπιστοσύνης, δηλαδή, που χειρίζεται και δίνει λογαριασμό για σοβαρές οικονομικές δοσοληψίες) ο οποίος σε προγενέστερο χρόνο μπήκε στον πειρασμό και βούτηξε ένα εκατομμύριο ευρώ από το ταμείο, δίχως, τότε, να ανοίξει ούτε ένα επικοινωνιακό ρουθούνι!…

 

Ετσι γίνεται πάντα με τον «άρρωστο ΕΟΤ», λένε οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ. Αλλοι υπουργοί φωνάζουν δυνατότερα από τον κλέφτη -ιδιαίτερα αν πρόκειται για ανθρώπους της προηγούμενης διακυβέρνησης που μπλέχτηκαν σε περίεργες υποθέσεις- ώστε να είναι σε θέση να «καθαρίσουν το τοπίο» για να μπορέσουν με τη σειρά τους να κινηθούν ελεύθερα και ανενόχλητοι και άλλοι κάνουν την πάπια και θολώνουν τα νερά, μήπως και μπορέσουν να σκεπάσουν κάτι από τις ανομίες τους.

 

Ετσι κι αλλιώς το τέλος είναι σχεδόν πάντα όμοιο.Κάποιοι υπάλληλοι που έβαλαν το χέρι στο μέλι καταλήγουν στη φυλακή ή στην Καραϊβική, ενώ οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι που τους εξέθρεψαν ή τους υπέθαλψαν δι' ίδιον όφελος κηρύττουν, συνήθως, κάθαρση από άλλους αναβαθμισμένους θώκους.

 

Ατιμωρησία

 

Ετσι απλά έχουν τα πράγματα εκεί στην οδό Τσόχα όπου εδρεύει εδώ και οκτώ χρόνια το υπουργείο Τουρισμού με το «μαγαζι γωνία» που λέγεται ΕΟΤ και τόσο απλά, υπό ένα καθεστώς αέναης ατιμωρησίας και εκτροφής άμετρων πολιτικών φιλοδοξιών, δημιουργούνται τα δυσθεώρητα «φέσια» του Οργανισμού που ξεπερνούν σήμερα τα 50 εκατ. ευρώ…

 

Τα περισσότερα από αυτά τα χρήματα οφείλονται σε διαφημιστικές εταιρείες και σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης της Ελλάδας και του εξωτερικού (CNN, BBC, New York Times κ.ά.). Σε αυτούς δηλαδή που αποτελούν δυνητικά οχήματα πολιτικής διαπλοκής και εύκολου χρήματος για διοικούντες με χαμηλό δείκτη ηθικής αντίστασης.

 

Θλιβερό προνόμιο

 

Σε κάθε περίπτωση ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού κατέχει το θλιβερό προνόμιο να είναι ο κρατικός οργανισμός με τα μεγαλύτερα ανοίγματα και να… χρωστάει της Μιχαλούς σε ολόκληρο τον κόσμο. Υπουργοί που συννεφοπετούσαν και συνοδεύονταν συνήθως από κομματικές ή προσωπικές κουστωδίες που ήξεραν να εκμεταλλεύονται καταστάσεις συνέτειναν τα μάλα σε αυτό.

 

Από τις αυτοκρατορικές εξορμήσεις του Δημήτρη Αβραμόπουλου και της Φάνης Πάλλη-Πετραλιά, λ.χ., στο Πεκίνο και τη Σανγκάη προς άγραν τουριστών από τη νεοκαπιταλιστική Κίνα κατά την περίοδο 2004-2007, έμειναν μόνο μεγάλα οικονομικά ανοίγματα και δικαστικές εμπλοκές με Κινέζους διαφημιστές και ιδιοκτήτες που έκαναν έξωση στον ΕΟΤ επειδή δεν πλήρωνε τα νοίκια!…

 

Από τη θητεία του Διον. Λιβανού στο υπουργείο Τουρισμού κατά τη δεύτερη περίοδο διακυβέρνησης του Ανδρέα Παπανδρέου έμεινε μόνο ένα ελικόπτερο (!) στην ταράτσα του ΕΟΤ επί της οδού Αμερικής, καθώς ούτε τα μαύρα ταξί του Λονδίνου που ονειρευόταν ούτε τα ειδικά αυτοκίνητα αποκομιδής νεκρών ζώων από τις εθνικές οδούς κατάφερε να φέρει ο ευπατρίδης υπουργός.

 

Ακόμη από το πέρασμα του «σκληρού» Κώστα Μαρκόπουλου και του «αέρινου» Αρη Σπηλιωτόπουλου στο υπουργείο Τουρισμού κατά την περίοδο 2008-2009, το πιο ορατό σημάδι που άφησαν φαίνεται να είναι το πόρισμα του Σώματος Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης που διαβίβασε στη Βουλή η διάδοχός τους στο υπουργείο Παύλος Γερουλάνος (καλή ώρα, κάτι σαν αυτό που επιχειρεί σήμερα η Ολγα Κεφαλογιάννη με την περίπτωση Καραχάλιου) σύμφωνα με το οποίο στην προαναφερόμενη περίοδο εντοπίστηκαν από τον διαχειριστικό έλεγχο στον ΕΟΤ υπέρβαση προϋπολογισμού ύψους 76,3 εκατ. ευρώ καθώς και πλήθος οικονομικών ατασθαλιών και παρατυπιών που οφείλονταν κυρίως σε απευθείας αναθέσεις έργων σε διαφημιστικές και άλλες εταιρείες.

 

Πεντάστερα ξενοδοχεία και… πανάκριβες γραβάτες

 

Από την ίδια περίοδο έμεινε επίσης στο γκαράζ κάποιο πολυτελέστατο αυτοκίνητο που δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ, πολλά τιμολόγια από πεντάστερα ξενοδοχεία του εξωτερικού που φιλοξένησαν με κόστος δεκάδων χιλιάδων ευρώ περιττές συνοδείες υπουργών, λογαριασμοί σκαφών που χρησιμοποιήθηκαν για να τονώσουν την υπουργική ερικόνα σε θάλασσες του Αιγαίου αλλά και πανάκριβες γραβάτες που δεν πρόλαβαν να κοσμήσουν ευγενείς λαιμούς υπουργικών συνδαιτυμόνων.

 

Τώρα με εντολή που έχει δώσει η υπουργός και ο πρωθυπουργός οι ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών θα προσπαθήσουν να διερευνήσουν πώς δημιουργήθηκε μια “τρύπα” στα οικονομικά του ΕΟΤ ύψους 12 εκατομμυρίων ευρώ που ουσιαστικά λείπουν από τους ισολογισμούς του 2011 και εντοπίσθηκε από ορκωτούς λογιστες σε πόρισμα που παρέδωσαν στις αρχές του μήνα.

 

Εν προκειμένω, όμως. Η σκανδαλώδης περίπτωση με τον ήδη προφυλακισμένο σύμβουλο του πρώην γενικού γραμματέα του ΕΟΤ δεν θα διέφερε και πολύ από τις συνήθεις -και μάλιστα μικρού βεληνεκούς- απάτες που έχουν λάβει κατά καιρούς χώρα στους λειμώνες του ΕΟΤ, εάν δεν συνέπιπτε με την τελευταία και πιο χειμαρρώδη επίθεση (γιουρούσι) που κάνουν αυτό το διάστημα διαφημιστές, μεγαλοξενοδόχοι και άλλα συμφέροντα για να θέσουν υπό τον πλήρη έλεγχό τους τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού.

 

Ας μη λησμονούμε ότι τα λεφτά της ετήσιας διαφήμισης του ΕΟΤ «είναι πολλά, Αρη» και ανέρχονται σε δεκάδες εκατ. ευρώ, καθώς το μεγαλύτερο μέρος πηγάζει από το ημικρατικό ακόμη καζίνο της Πάρνηθας, ενώ ήδη σε περίοδο βαριάς λιτότητας κάποιες χιλιάδες ευρώ έχουν ξοδευτεί για ανόητα διαφημιστικά σποτ που γυρίστηκαν στο Λονδίνο.

 

Ούτως ή άλλως η απομάκρυνση από τον ΕΟΤ του ξεπερασμένου από την εποχή και τους σημερινούς πολιτικούς συσχετισμούς Νίκου Καραχάλιου (ο ίδιος είχε λάμψει στον πολιτικό σχεδιασμό της Νέας Δημοκρατίας πριν ο μέντοράς του Κώστας Καραμανλής κατακτήσει την πρωθυπουργία το 2004) είχε ήδη αποφασιστεί στο μέγαρο Μαξίμου κατά την πρόσφατη συνάντηση Σαμαρά-Κεφαλογιάννη και είχε ήδη πραγματοποιηθεί πριν ξεσπάσει το καθόλα «βολικό» σκάνδαλο με τον σύμβουλο και την παρέα του.

 

Να τονίσουμε πάντως ότι μόλις ανέλαβε το υπουργείο Τουρισμού η κ. Κεφαλογιάννη, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) με επικεφαλής τον μεγαλοξενοδόχο της Χαλκιδικής και αρεστό στη Ν.Δ. Ανδρέα Ανδρεάδη συγκεκριμενοποίησε, παρουσία της υπουργού, την πρότασή του για έναν δεύτερο ιδιωτικό ΕΟΤ με τη διακριτική ονομασία «marketing Greece Α.Ε.» που θα αναλάβει, όπως εξαγγέλθηκε, το κύριο βάρος της διαφημιστικής εκστρατείας της χώρας στο εξωτερικό.

 

Συγχυση και ανησυχία 

 

Ηδη, με την αναγγελία και μόνον έχει προκληθεί σύγχυση αλλά και ανησυχία στην τουριστική αγορά, καθότι η κοινοπραξία Planet-Deloite σε μελέτη που της παράγγειλε η κυβέρνηση για το μέλλον των δημόσιων οργανισμών έχει εισηγηθεί είτε την εν μέρει ιδιωτικοποίηση του ΕΟΤ είτε μεταφορά αρμοδιοτήτων σε περιφέρειες.

 

Να θυμίσουμε οτι η «Deloitte» μαζί με τη« Μακ Καν Ερικσον», την «BBDO», την «Αντέλ» κ.ά. συμμετείχαν σχεδόν πάντα σε κοινοπραξίες που κέρδιζαν τους διαγωνισμούς για τις παχυλές διαφημιστικές εκστρατείες του ΕΟΤ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό…

 

Ως φαίνεται, ο «άρρωστος» ΕΟΤ εξακολουθεί να είναι υπερπολύτιμος για κάποιους…

 

Scroll to top