Αργά αλλά σταθερά προχωρά η διαδικασία εκποίησης του «φιλέτου» των 6.200 στρεμμάτων. Τέλος Οκτωβρίου, εκτός απροόπτου, θα κατατεθούν οι προσφορές των τεσσάρων μνηστήρων
Της Χαράς Τζαναβάρα
Κινητικότητα παρατηρείται στη διαδικασία εκποίησης του «φιλέτου» των 6.200 στρεμμάτων του Ελληνικού-Αγίου Κοσμά, καθώς στις 29 Οκτωβρίου -εκτός απροόπτου νέας αναβολής- αναμένεται να κατατεθούν στο ΤΑΙΠΕΔ οι δεσμευτικές προσφορές των τεσσάρων «μνηστήρων» που έχουν επιλεγεί από τον διαγωνισμό του Ταμείου.
Η νέα απόφαση
Ο αρμόδιος υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης υπέγραψε νέα απόφαση με την οποία το Ελληνικό παύει να θεωρείται αεροδρόμιο. Πρόκειται για νομική «τρύπα» που είχε δημιουργηθεί με την υπ' αριθμόν 1938/2010 γνωμοδότηση του Ε΄Τμήματος του ΣτΕ, με την οποία είχε ακυρωθεί ανάλογη υπουργική απόφαση του Φεβρουαρίου του 2008. Μεταξύ άλλων, το ακυρωτικό δικαστήριο χαρακτήριζε την υπουργική απόφαση του 2008 «μη νόμιμη και ακυρωτέα» και σημείωνε ότι «δεν έχει επέλθει η κατάργηση του αερολιμένα Ελληνικού». Το τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ, με νεότερη απόφασή του, επιβεβαίωνε τις εκτιμήσεις του Ε΄ Τμήματος και καλούσε μάλιστα τη διοίκηση να θέσει σε λειτουργία το αεροδρόμιο μέσα σε ένα μήνα («Εφ.Συν.» 23 και 26 Φεβρουαρίου 2013). Το ΣτΕ εμμέσως συντάσσεται με τα αιτήματα των δήμων και των φορέων της περιοχής και αποκλείει τη δόμηση, ιδιαίτερα υψηλών κτιρίων, ενώ θεωρεί ότι η μόνη συμβατή χρήση με τη μερική επαναλειτουργία του αεροδρομίου είναι το μητροπολιτικό πάρκο. Να σημειωθεί ότι εκκρεμεί η εκδίκαση και νέας προσφυγής κατά της εκποίησης του Ελληνικού, που έχει κατατεθεί από τη συντονιστική επιτροπή για τη σωτηρία της παραλίας του Σαρωνικού.
Παρ' όλα αυτά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης υπέγραψε νέα απόφαση (ΦΕΚ 2336Β΄της 20-9-2013) με την οποία ο δημόσιος χώρος του Ελληνικού καταργείται ως αεροπορική εγκατάσταση. Αυτή τη φορά δεν στηρίζεται στον νόμο του 1996 με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση για το «Ελ. Βενιζέλος», αφού η αναφορά έχει απορριφθεί από το ΣτΕ. Επικαλείται την κοινή υπουργική απόφαση του 2001 με την οποία χωροθετήθηκαν ολυμπιακές αθλητικές εγκαταστάσεις, υποδομές του τραμ και δίκτυα κοινής ωφέλειας, σημειώνοντας ότι «περιορίστηκε δραστικά το επιχειρησιακά εκμεταλλεύσιμο τμήμα του εναπομείναντος διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης του πρώην κρατικού αερολιμένα Αθηνών». Στην επόμενη παράγραφο μάλιστα αναφέρει ότι το ύψος των εγκαταστάσεων «καθιστά ανέφικτη τη λειτουργία του αεροδρομίου».
Η μεγάλη εκκρεμότητα αφορά πάντως το πρόγραμμα ανάπτυξης του χώρου των 6.200 στρεμμάτων, από το οποίο το οικονομικό επιτελείο απαγόρευσε ακόμη και τη διάθεση μερικών δεκάδων στρεμμάτων για την κατασκευή γκαράζ δίπλα στον τερματικό σταθμό του Μετρό στο Ελληνικό! Η έλλειψη σχεδίων επιλέχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ για να μη δεσμεύσει τους επίδοξους επενδυτές. Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναφέρει μόνον ότι ο συντελεστής δόμησης είναι 0,4 και ισοδυναμεί με 3 εκατ. τετραγωνικά μπετόν, ενώ μπορεί να καλυφθεί η μισή έκταση! Δεν υιοθετήθηκαν ούτε τα σχέδια οικιστικής ανάπτυξης της κρατικής εταιρείας «Ελληνικόν Α.Ε.», που απορροφήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ. Δεν έγινε δεκτή η πρόταση για τμηματική αξιοποίηση του ακινήτου, ώστε να επωφεληθεί το Δημόσιο από την υπεραξία που θα δημιουργηθεί από τις πρώτες παραχωρήσεις.
Ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ τον Δεκέμβριο του 2011 και εξελίχθηκε σε δύο φάσεις. Εχουν επιλεγεί για να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές η Lamda Development του ομίλου Λάτση, η βρετανική Londonial Proprieties και η ισραηλινών συμφερόντων Elbit Cochin Ltd, ενώ με καθυστέρηση προσήλθε και η Qatari Diar. Η προθεσμία είχε οριστεί για τον Ιούλιο, αλλά δόθηκε αναβολή για το τέλος Οκτωβρίου.