26/09/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «Με το ίδιο μέτρο» του Σέξπιρ στο Γκαράζ του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης

«Οι νέοι επενδύουμε στους εαυτούς μας»

Η Αρασέλη Λαιμού, σκηνοθέτρια της παράστασης, προέρχεται από τον χώρο του σινεμά και ζει τον μισό χρόνο στο Λος Αντζελες, τον μισό στην Ελλάδα. Δεν επιτρέπει, όμως, στον εαυτό της να επηρεαστεί από την κρίση. Παλεύει με νύχια και με δόντια και με όποια μέσα διαθέτει, ελπίζοντας το λιτό να είναι και ουσιαστικό.
      Pin It

Η Αρασέλη Λαιμού, σκηνοθέτρια της παράστασης, προέρχεται από τον χώρο του σινεμά και ζει τον μισό χρόνο στο Λος Αντζελες, τον μισό στην Ελλάδα. Δεν επιτρέπει, όμως, στον εαυτό της να επηρεαστεί από την κρίση. Παλεύει με νύχια και με δόντια και με όποια μέσα διαθέτει, ελπίζοντας το λιτό να είναι και ουσιαστικό

 

Της Εφης Μαρίνου

 

αλεξια σαραντοπουλου μαριανα καψιμαληΗ πόλη έχει βουλιάξει στη διαφθορά και τα έκλυτα ήθη. Τον εκκεντρικό Δούκα Βικέντιο διαδέχεται στην εξουσία ο συντηρητικός και μέχρι υστερίας νομοταγής Λόρδος Αγγελος, ο οποίος επιθυμεί να φέρει την κάθαρση και την ηθική. Η ανατροπή έρχεται όταν μια θρησκευόμενη γυναίκα τον εκλιπαρεί για τη ζωή του αδελφού της. Ο Αγγελος θα αναμετρηθεί με τα ωραία λόγια που εξαγγέλλει. Και θα αποτύχει. Η πολιτική μαύρη κωμωδία του Σέξπιρ «Με το ίδιο μέτρο» παρουσιάζεται από τις 7 Οκτωβρίου στο υπόγειο Γκαράζ του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης», σε σκηνοθεσία και διασκευή της Αρασέλης Λαιμού.

 

Δεν είναι τυχαίο που το έργο, γραμμένο το 1603 σε εποχή πολιτικής και ηθικής κρίσης, αμέσως μετά τον θάνατο της Ελισάβετ Α’, προοριζόταν να παιχτεί μπροστά στον νέο υπερσυντηρητικό βασιλιά Ιάκωβο Α’. Με δραματικά στοιχεία, κωμικές παρεμβάσεις και διδακτικό χαρακτήρα, η πλοκή στρέφεται γύρω από το αιώνιο θέμα: την ελαστική συνείδηση που αποκτούν όσοι σκαρφαλώσουν κάποτε στην εξουσία. Τα ψέματα, οι εκβιασμοί, οι ίντριγκες, οι απάτες, η υποκρισία καλά κρατούν παρά τις κούφιες υποσχέσεις τους.

 

Η παράσταση παρουσιάζεται από χορευτές και ηθοποιούς, εξερευνώντας μέσω του λόγου και της κίνησης μια κατάσταση ηθικής κρίσης όταν ο νόμος και η εξουσία παλεύουν με τα ανθρώπινα, αντί να τα υπηρετούν.

 

«Στη ιδιότυπη αυτή κωμωδία οι χαρακτήρες είναι απόλυτοι» λέει η Αρασέλη Λαιμού. «Η επιθυμία έρχεται σταδιακά να καταρρίψει τη λογική τους. Η σύγκρουση με την ανθρώπινη αδυναμία τους να ζήσουν σύμφωνα με τις υψηλές αρχές που πρεσβεύουν φαντάζει αναπότρεπτη. Ο ηθικός Αγγελος καταδικάζει σε θάνατο τον Κλαύδιο επειδή ατίμασε μια κοπέλα. Κι όταν η αδελφή του καταδικασμένου τον ικετεύει να του χαρίσει τη ζωή, εκείνος της ζητάει ως αντάλλαγμα να κοιμηθεί μαζί του. Το θέμα είναι εσαεί σημερινό. Ο Σέξπιρ αναφέρεται στη μάχη ανάμεσα στη μετριοπάθεια και τον συντηρητισμό, την απόλυτη χαλαρότητα και το άλλο άκρο. Ενας αγώνας για το μέτρο. Το ενδιαφέρον είναι ότι όλοι όσοι συμμετέχουμε στο ανέβασμα αυτού του κλασικού έργου είμαστε νέοι, δεν έχουμε κλείσει τα τριάντα. Ο καθένας δημιουργεί μέσω του διαφορετικού χώρου από τον οποίον προέρχεται».

 

Η Αρασέλη Λαιμού προέρχεται από τον κινηματογράφο. Σπούδασε σκηνοθεσία στο California Institute of the Arts και τώρα ζει και εργάζεται τον μισό χρόνο στο Λος Αντζελες και τον άλλο μισό στην Ελλάδα. Η πτυχιακή ταινία της «Miguel Alvarez lleva Peluca» (2012) έχει προβληθεί σε διεθνή φεστιβάλ (Outfest, Tampere, Rio de Janeiro) ενώ έχει δουλέψει ως μοντέρ και σκηνογράφος σε ταινίες που γνώρισαν διακρίσεις σε διεθνή φεστιβάλ (Βενετίας, Θεσσαλονίκης, Outfest κ.ά.). Ως σκηνοθέτρια, συνεργάζεται με την εταιρεία Nonetheless και την εταιρεία Amoveo του Μπενζαμέν Μιλπιέ, διευθυντή του Μπαλέτου της Οπερας του Παρισιού και συζύγου τής Νάταλι Πόρτμαν. Επίσης είναι διευθύντρια του τμήματος Discovery του Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών στο Λος Αντζελες.

 

Τώρα ολοκληρώνει το σενάριο για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της με τίτλο «Αγία Εμι». Πρόκειται για ένα ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα σε δύο αδελφές Φιλιππινέζες που ζουν στην Αθήνα και σ’ έναν άντρα.

 

«Το Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών στο Λος Αντζελες δουλεύει συστηματικά για την προώθηση του ελληνικού σινεμά και πριν από τις τελευταίες επιτυχίες, πριν τη μεγάλη αναγνώρισή του σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ» λέει. «Το τμήμα Discovery είναι καινούργιο και έχει στόχο την ενίσχυση της χρηματοδότησης νέων ταινιών. Δεν είναι εύκολο. Η Ελλάδα βρίσκεται πολύ μακριά. Ακόμα και οι ευρωπαϊκές ταινίες δύσκολα μπορούν να προσεγγίσουν το ενδιαφέρον αυτής της αγοράς, που προσανατολίζεται με εμπορικά κίνητρα.

 

Ωστόσο άνθρωποι από διάφορα φεστιβάλ του κόσμου έρχονται αναζητώντας νέους δημιουργούς του ανεξάρτητου κινηματογράφου. Τον “Κυνόδοντα”, για παράδειγμα, τον έχουν δει όλοι. Πρόσφατα προωθήσαμε σε Αμερικανούς παραγωγούς σενάρια σε διάφορα στάδια ανάπτυξης έξι Ελλήνων σκηνοθετών. Εδειξαν ενδιαφέρον, ενθουσιάστηκαν με τα κοινωνικά θέματα, αλλά μη νομίζετε ότι είναι ενημερωμένοι για το τι γίνεται στην Ελλάδα, την πολιτική κατάσταση που, με έναν τρόπο, εμπνέει τους δημιουργούς της».

 

Η Αρασέλη Λαιμού δεν επιτρέπει στον εαυτό της να επηρεαστεί από την κρίση. «Για όλους εμάς που ξεκινάμε τώρα, είναι αποκαρδιωτικό το τοπίο. Αν σκεφτείς τις σπουδές, τους σπουδαίους μέντορες που γνωρίσαμε, τις φοβερές παραστάσεις που είδαμε, είναι λογικό να ζητάμε να δοκιμαστούμε. Νιώθουμε δημιουργικοί, κάνουμε σχέδια, έχουμε όνειρα την ίδια στιγμή που συγκρουόμαστε με μια δύσκολη καθημερινότητα. Χωρίς στολίδια πια, δουλεύεις με όποια μέσα έχεις, κρατώντας τα απαραίτητα, ελπίζοντας το λιτό να αποτυπώσει και το ουσιαστικό. Το αποτέλεσμα να μην προδίδει τα εγγενή προβλήματα. Παλεύεις με νύχια και με δόντια… Ολοι μαζί θα προχωρήσουμε και θα εξελιχτούμε. Θα αρθρώσουμε λόγο, προτάσεις, θα δημιουργήσουμε το μέλλον. Επενδύουμε στους εαυτούς μας».

 

[email protected]

 

Info: Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης»-Γκαράζ (Πειραιώς 206 Ταύρος Τηλ.:210-3418550) «Με το ίδιο μέτρο» του Σέξπιρ. Διασκευή-Σκηνοθεσία: Αρασέλη Λαιμού. Σκηνογραφία: Γιάννης Μουράβας. Κοστούμια: Χρήστος Μασσάλας. Παίζουν: Αλέξια Σαραντοπούλου, Μαριάννα Καψιμάλη, Αλέξανδρος Τούντας, Δημήτρης Κουτσούμπας, Λίνα Λαμπροπούλου, Ρήνος Τζάνης, Τάσος Τσουκάλης.

 

Scroll to top