Η επανεκκίνηση των έργων καθυστερεί, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δείχνει ως υπεύθυνη την Αθήνα και την κυβέρνηση να πετά το μπαλάκι πίσω στις Βρυξέλλες
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ Του Κώστα Μοσχονά
«Είμαστε σε καλό δρόμο»… «Ολα είναι έτοιμα» από την πλευρά των Βρυξελλών για την επανεκκίνηση των 4 ελληνικών αυτοκινητόδρομων, αλλά η κυβέρνηση των Αθηνών δεν έχει ακόμη υποβάλει αίτημα για την τροποποίηση των προγραμμάτων.
Ο επίτροπος Γιοχάνες Χαν (περιφερειακή πολιτική) ήταν σαφής όταν ερωτήθηκε χθες για την επανεκκίνηση των έργων που αφορούν την κατασκευή 4 αυτοκινητόδρομων (Ολυμπία οδός, Ε65, Ιόνια οδός και Μαλιακός-Κλειδί), που έχει κολλήσει εδώ και καιρό στις Βρυξέλλες, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να περιμένει απαντήσεις από τους αρμόδιους υπουργούς της κυβέρνησης -και ιδίως από τον υπουργό Υποδομών, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη- για μια σειρά από εκκρεμότητες που έχουν προκύψει.
Περιμένουν αίτημα
«Εχουμε σημειώσει ικανοποιητική πρόοδο σε ένα ζήτημα στο οποίο εμπλέκονται αρκετές υπηρεσίες της Επιτροπής, όπως οι κρατικές ενισχύσεις και ο ανταγωνισμός» είπε ο επίτροπος. Και πρόσθεσε: «Ολα είναι έτοιμα αλλά πρέπει να έρθει τώρα η ελληνική κυβέρνηση με συγκεκριμένο αίτημα για την τροποποίηση των προγραμμάτων, ώστε να αντληθούν οι πόροι που είναι αναγκαίοι για την υλοποίηση των έργων. Το ποσό των 1,4 δισ. ευρώ που χρειάζεται είναι διαθέσιμο επί της αρχής, αλλά το ζητούμενο είναι από πού και πώς θα προβλεφθούν αυτά τα κονδύλια»…
Η Επιτροπή, λοιπόν, πετάει το μπαλάκι στην κυβέρνηση για την καθυστέρηση, υποστηρίζοντας ότι ενώ «όλα είναι έτοιμα» από την πλευρά των Βρυξελλών, η Αθήνα δεν έχει ακόμη υποβάλει το αίτημα για την τροποποίηση των προγραμμάτων.
Διαρροή
Και όμως, η κυβέρνηση είχε αφήσει να διαρρεύσει ότι είχε υποβάλει το εν λόγω αίτημα στις 19 Σεπτεμβρίου και συνεπώς δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Ο Γιοχάνες Χαν ακόμη περιμένει… «Αναμένω πολύ σύντομα, το επόμενο διήμερο, την υποβολή του αιτήματος, ώστε να ληφθούν οι απαραίτητες αποφάσεις, οι οποίες από την πλευρά μας θα πρέπει να κριθούν μέχρι το τέλος του έτους», είπε ο επίτροπος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει από την κυβέρνηση μια σειρά από διευκρινίσεις σχετικά με τη χρηματοδότηση των έργων. Οι επιφυλάξεις των υπηρεσιών της οφείλονται κυρίως στην πρόσφατη έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου της Ε.Ε., η οποία αποκαλύπτει με στοιχεία τα παιχνίδια των εθνικών εργολάβων με τη συνενοχή των ελληνικών κυβερνήσεων στις κατασκευές αυτοκινητόδρομων. Σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη μέση καθυστέρηση στην παράδοση έργων στην Ε.Ε., η πρόσβαση στις διαδικασίες ανάθεσης έργου στερείται διαφάνειας και οι εθνικοί εργολάβοι δεν έχουν, όπως θα έπρεπε, την πλήρη ευθύνη για κάθε αλλαγή στις τιμές των υλικών, η οποία φυσικά επιβαρύνει τους Ελληνες πολίτες…
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Η απάντηση Χατζηδάκη και το 1,2 δισ. του ΕΣΠΑ
«Από τις 15 Σεπτεμβρίου έχει σταλεί το προσχέδιο αναθεώρησης του ΕΣΠΑ βάσει προηγούμενης συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», απαντά ο Κωστής Χατζηδάκης στον επίτροπο Γ. Χαν, αποκαλύπτοντας τις διαφορετικές προσεγγίσεις ανάμεσα στην Αθήνα και τις Βρυξέλλες. Ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας αναφέρει πάντως ότι η συνεργασία με όλες τις επιτροπές παρακολούθησης αλλά και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν πολύ καλή και προσθέτει: «Απομένει πλέον στην Επιτροπή να πάρει, βάσει των συζητήσεων που έχουν προηγηθεί, τις σχετικές αποφάσεις».
Πρόκειται για τις ελληνικές προτάσεις για την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ, στις οποίες βασικό στοιχείο αποτελούν το 1,2 δισ. ευρώ που αφορά τους αυτοκινητόδρομους. Είναι ο τομέας που προκαλεί τις ενστάσεις των Βρυξελλών, καθώς τα κονδύλια προβλέπεται να δοθούν στους εργολάβους. Θα καλύψουν μέρος της χρηματοδοτικής «τρύπας» που δημιουργεί η απροθυμία των τραπεζών να χορηγήσουν τα κατασκευαστικά δάνεια προς τους αναδόχους, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007. Η αύξηση της κρατικής συμβολής θεωρείται αλλαγή στους όρους του διαγωνισμού και αυτό προβληματίζει την Επιτροπή Ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες. Ενα μέρος της χρηματοδότησης προβλέπεται να εξασφαλιστεί με ευνοϊκό δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Με βάση τη νέα συμφωνία του Απριλίου -η οποία μάλιστα φέρει τη «βούλα» του Κωστή Χατζηδάκη, που τότε κατείχε και το χαρτοφυλάκιο των Υποδομών- οι εργολάβοι θα πάρουν συνολικά 350 εκατ. ευρώ για καθυστερήσεις στα έργα με ευθύνη του Δημοσίου. Εχουν ήδη πάρει την πρώτη δόση και απομένουν άλλα 210 εκατ. ευρώ.
Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών δίνει ιδιαίτερο βάρος στην ολοκλήρωση ώς το τέλος του 2015 της Κορίνθου-Πατρών, της γνωστής ως εθνικής καρμανιόλας. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει ήδη συμφωνία με τους εργολάβους του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου, αλλά και προκαταρκτική συγκατάθεση από τις τράπεζες. Ετσι, είναι πιθανόν η αναθεωρημένη σύμβαση να προωθηθεί χωριστά στη Βουλή για κύρωση μόλις δοθεί το «πράσινο φως» από τις Βρυξέλλες, καθώς οι συζητήσεις για την Ιόνια οδό βρίσκονται ακόμη σε αρχική φάση.
Χ.ΤΖ.