Του Σωτήρη Μανιάτη
Μπορεί να μας ήρθε το κρύο κάπως νωρίτερα -κι ελπίζουμε όπως ήρθε να την κοπανήσει για λίγο ακόμα μήπως και αντέξουν τα νοικοκυριά- αλλά η διαφημιστική αγορά και τον Σεπτέμβριο δείχνει να… ζεσταίνεται.
Χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι αλλάζει πλήρως το σκηνικό, η αγορά δείχνει ύστερα από συνεχές κατρακύλισμα την τελευταία τριετία να βρίσκει σημείο ισορροπίας. Συνολικά πάντως για τον Σεπτέμβριο του 2013 τα διαφημιστικά έσοδα σε όλα τα μέσα ενημέρωσης παρουσίασαν αύξηση κατά 4,71% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Και μάλιστα τη διαφορά φαίνεται να την κάνουν τηλεοπτικοί σταθμοί και εφημερίδες που σημειώνουν αύξηση στα διαφημιστικά έσοδα καθώς τα περιοδικά καταγράφουν και πάλι πτώση κατά 17,14%, όπως και τα ραδιόφωνα κατά 7%. Τα κανάλια εμφανίζουν αύξηση στα διαφημιστικά έσοδα κατά 15,92% και οι εφημερίδες κατά 10,73%.
Στην τηλεόραση τα διαφημιστικά έσοδα για τον Σεπτέμβριο έφτασαν τα 41,96 εκατ. ευρώ, εννοείται πριν αφαιρεθούν εκπτώσεις, φόροι κ.ά., κάτι που σημαίνει ότι τα καθαρά ποσά που φτάνουν στους τηλεοπτικούς σταθμούς είναι κατά πολύ λιγότερα. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για άλλα ΜΜΕ. Στις εφημερίδες τα διαφημιστικά έσοδα για τον Σεπτέμβριο έφθασαν τα 25,72 εκατ. ευρώ, στα περιοδικά τα 18,48 εκατ. ευρώ και στους ραδιοφωνικούς σταθμούς τα 4,38 εκατ. ευρώ.
Η εικόνα παραμένει, έστω και οριακά, θετική και συνολικά για το εννεάμηνο του 2013 όπου καταγράφεται άνοδος κατά 1,54%. Και πάλι στους τηλεοπτικούς σταθμούς εντοπίζεται αύξηση 21,79% και στις εφημερίδες κατά 1,22%, ενώ πτώση παρουσιάζεται στα περιοδικά (-22,41%) και στα ραδιόφωνα (-5,64%). Τα κανάλια παίρνουν, όπως είναι αναμενόμενο, τη μερίδα του λέοντος το πρώτο εννεάμηνο της χρονιάς φτάνοντας τα 395,93 εκατ. ευρώ, εννοείται πριν αφαιρεθούν εκπτώσεις, μειώσεις, φόροι κ.λπ. Ακολουθούν τα περιοδικά με 200,58 εκατ. ευρώ, οι εφημερίδες με με 187,41 εκατ. ευρώ και τα ραδιόφωνα με 43,02 εκατ. ευρώ.
Τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε κινήθηκαν διαφημιστικά συνολικά 1.722 προϊόντα. Τα περισσότερα (797) φαίνεται να φιλοξενήθηκαν από περιοδικά, ενώ ακολουθεί η τηλεόραση με 648 προϊόντα, οι εφημερίδες με 503 και οι ραδιοσταθμοί με 211. Ισως αυτή να είναι και η αρχή μιας καλύτερης πορείας σε σύγκριση με την προηγούμενη τραγική τριετία.