16/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανα-κατεδάφιση της Υγείας

Η τρίτη πρόταση διατηρεί για τον ΕΟΠΥΥ ρόλους αγοραστή υπηρεσιών υγείας αλλά και παρόχου υπηρεσιών περίθαλψης.
      Pin It

Η τρίτη πρόταση διατηρεί για τον ΕΟΠΥΥ ρόλους αγοραστή υπηρεσιών υγείας αλλά και παρόχου υπηρεσιών περίθαλψης

 

Της Ντάνι Βέργου

 

Πάροχος ταλαιπωρίας και οικονομικής επιβάρυνσης για τον πολίτη και παράλληλα αγοραστής με όρους κόστους από τον δημόσιο (ΕΣΥ) και τον ιδιωτικό τομέα (ωφελώντας τις μεγάλες επιχειρηματικές αλυσίδες του χώρου της Υγείας) είναι ο νέος ΕΟΠΥΥ που θα μετρά πολύ λιγότερες δομές, μία ανά καλλικρατικό δήμο. Από τις 550 δομές πρωτοβάθμιας υγείας -200 Κέντρα Υγείας και 350 μονάδες του ΕΟΠΥΥ, πρώην πολυϊατρεία- θα μείνουν περίπου 320.

 

Το παραπάνω όραμα περιγράφει η τρίτη πρόταση (έχουν προηγηθεί οι προτάσεις Σουλιώτη και task force) ομάδας ειδικών, με τη συμμετοχή στελεχών του ΕΟΠΥΥ και της Εθνική Σχολής Δημόσιας Υγείας (ΕΣΔΥ), που παρέδωσε χθες ο πρόεδρος του Οργανισμού Δημήτρης Κοντός στον υπουργό Υγείας, δεύτερη ημέρα από την έναρξη του διαλόγου για τη μεταρρύθμιση του συστήματος πρωτοβάθμιας περίθαλψης. Με τίτλο «Η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας & ο ρόλος του ΕΟΠΥΥ – 4 βήματα για τη μεταρρύθμιση» διατηρεί τον ΕΟΠΥΥ αγοραστή και πάροχο, με την προϋπόθεση ότι θα δημιουργηθούν δύο ξεχωριστές Διευθύνσεις.

 

Η απαξίωση των μονάδων του ΕΟΠΥΥ κυριαρχεί στη νέα πρόταση, στον βωμό της συγκράτησης του κόστους και της απελευθέρωσης της αγοράς, παρ’ όλο που οι ανάγκες του πληθυσμού είναι μεγάλες και αυξημένες αυτή την περίοδο.

 

Tα σημεία της πρότασης:

 

● Ενιαίος Φορέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας: ενσωματώνει τις μονάδες υγείας του ΕΟΠΥΥ, τα Κέντρα Υγείας και τα περιφερειακά ιατρεία του ΕΣΥ, τους αγροτικούς γιατρούς και τους συμβεβλημένους παρόχους ΠΦΥ και θα λειτουργεί υπό έναν προϋπολογισμό και ενιαία διοίκηση.

 

● ΕΟΠΥΥ, αγοραστής και πάροχος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας: ανάληψη από τον ΕΟΠΥΥ της διοίκησης, του προϋπολογισμού, του συντονισμού και του ελέγχου των δράσεων της ΠΦΥ μέσω δύο Γενικών Διευθύνσεων, (α) της Γενικής Διεύθυνσης Παροχής Υγείας και (β) της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς Υγείας.

 

● Ενα δίκτυο ΠΦΥ ανά καλλικρατικό δήμο, λειτουργική αναδιάρθρωση των μονάδων ΠΦΥ.

 

● Κλειστός σφαιρικός προϋπολογισμός ανά περιφερειακή ενότητα.

 

● Διεύρυνση χρηματοδότησης ΕΟΠΥΥ: Η πρόταση, όπως αναφέρει στο κεφάλαιο «Αποτίμηση», «καθιστά δυνατή τη λειτουργία του εγχειρήματος χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση της δημόσιας δαπάνης υγείας. Αντιθέτως, θα δημιουργηθεί ονομαστική μείωση στους προϋπολογισμούς των νοσοκομείων λόγω της μετακίνησης των προϋπολογισμών των Κέντρων Υγείας στον ΕΟΠΥΥ»!

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Φόρος στα «ανθυγιεινά»

 

Η πρόταση εξετάζει και τη «διεύρυνση χρηματοδότησης» μέσα από την «υιοθέτηση πρόσθετων εναλλακτικών πηγών, που θα εξασφαλίσουν σε βάθος χρόνου τη βιωσιμότητα του Οργανισμού». Ως εναλλακτική πρόταση προτείνεται «κοινωνικός ασφαλιστικός φόρος», όπως αναφέρεται, ή «κοινωνικός ΦΠΑ» (μέσω της αντικατάστασης μέρους των ασφαλιστικών εισφορών από τα έσοδα που προέρχονται από τον ΦΠΑ) αλλά και «ειδική φορολόγηση προϊόντων (earmarkedtaxes) με αποδεδειγμένη αρνητική επίδραση στην υγεία του πληθυσμού. Τα έσοδα από την επιβολή πρόσθετου φόρου στον καπνό, τα οινοπνευματώδη ποτά, τα αναψυκτικά με υψηλή συγκέντρωση σακχάρου και στα τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε αλάτι και κορεσμένα λιπαρά, θα μεταφέρονται στον ΕΟΠΥΥ.

 

 

 

Scroll to top