Τι κάνουν οι άστεγοι όταν βρέχει; Δεν έτυχε ποτέ να δω πώς αντιμετωπίζεται επί τόπου το γεγονός. Σκέφτομαι όμως ότι θα διαθέτουν κάποιο σχέδιο εκτάκτου ανάγκης για να περισώσουν εαυτούς και το ταπεινό «νοικοκυριό» τους από τα νερά που πλημμυρίζουν δρόμους, πεζοδρόμια και τα υπόστεγα που συνήθως τους «στεγάζουν». Εχω δει όμως τους άστεγους γείτονές μας να ξεκαλοκαιριάζουν μέσα στον καύσωνα της ασφάλτου ή να απολαμβάνουν ξαπλωμένοι στα χαρτόνια τους τις τελευταίες ηλιόλουστες μέρες του Σεπτεμβρίου. Το βλέμμα μου πέφτει κάθε μέρα πάνω σε κάποιον συγκεκριμένο που διαθέτει μόνιμη «κατοικία» εδώ στην γειτονιά μας. Πότε τρώει καμιά τυρόπιτα, πότε κοιμάται ήρεμα και αθώα σαν παιδί, πότε χαζεύει χωρίς να ακούει τα κορναρίσματα και χωρίς να βλέπει στα μάτια όλων εκείνων που βιαστικά τον προσπερνούν την αγωνία για το νοίκι, την εργασία χωρίς αμοιβή, τα μέτρα που ξανάρχονται, τα κλειστά πανεπιστήμια, την επόμενη μέρα της χώρας ή του πλανήτη… Κάποιες άλλες φορές διαβάζει μισοξαπλωμένος. Μία από αυτές στάθηκα να κοιτάξω σε τι ήταν προσηλωμένος. Η εικόνα της Ελένης Μενεγάκη σε κάποιο «ενημερωτικό» περιοδικό δέσποζε, ενώ οι τίτλοι βοούσαν για τον καλοκαιρινό της έρωτα στην Πάρο και τα παραπανίσια κιλά που κατάφερε επιτέλους να χάσει η παρουσιάστρια. Τι να σκέφτεται άραγε -τουλάχιστον αυτός είναι ψηλός και λεπτός, δεν χρειάζεται δίαιτα- για τα βάσανα που ταλανίζουν τους σελέμπριτι; Χαράτσια για πολυτελείς στέγες, περικεκομμένα τα τηλεοπτικά μεροκάματα, λιγότερα μπότοξ και πλαστικές. Το στιγμιότυπο είχε τη μορφή της απόλυτα διαλεκτικής αντίθεσης: η εικόνα του λερού άστεγου με την εικόνα μιας άλλης «καθαρής» και αστραφτερής πραγματικότητας ολάνοιχτη μπροστά στα μάτια του. Πώς καταφέρνει η πληροφορία-σκουπίδι να εξαντλήσει, να διαπεράσει το target group της και να φτάσει μέχρι την άκρη του δρόμου; Τουλάχιστον εκεί ο άστεγος θα της φερθεί όπως της αξίζει: θα την καταναλώσει με το ενδιαφέρον «Αρειανού» αναγνώστη και μετά θα την πετάξει δίπλα στις βρόμικες σακούλες και τα αποτσίγαρα. Λέμε συχνά, μια εικόνα-χίλιες λέξεις. Η εικόνα του άστεγου με το κουτσομπολίστικο περιοδικό ανά χείρας φωτογραφίζει την πραγματική θεωρία των δύο άκρων.
Εφη Μαρίνου