18/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ράγες στρωμένες με σκάνδαλα

Εργα δισ. ευρώ δρομολογεί ο ΟΣΕ για την αμαρτωλή γραμμή Πάτρας - συνόρων.
      Pin It

Εργα δισ. ευρώ δρομολογεί ο ΟΣΕ για την αμαρτωλή γραμμή Πάτρας – συνόρων

 

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Πακτωλός δισ. ευρώ προβλέπεται για έργα που θα συμπληρώσουν το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο, όπου οι «τρύπες» αντιπροσωπεύουν το 30% του συνολικού μήκους του, την ώρα που νευραλγικοί τομείς του ΟΣΕ, όπως η συντήρηση του τροχαίου υλικού και του δικτύου, βγαίνουν στο σφυρί με αναμενόμενα έσοδα που δεν θα ξεπεράσουν τα 700 εκατ. ευρώ! Για την κάλυψη ολόκληρης της διαδρομής από την Πάτρα ώς τους συνοριακούς σταθμούς της Ειδομένης και του Προμαχώνα, προβλέπεται να διατεθούν έξι δισ. ευρώ με χρονικό ορίζοντα το 2020.

 

Η σιδηροδρομική ΠΑΘΕ είναι μια ιστορία στρωμένη με εργολαβικά σκάνδαλα, που περιλαμβάνουν υπερβάσεις προϋπολογισμών και χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και διαδρομές από εισαγγελικά γραφεία. Βασικά έργα, που είχαν ξεκινήσει από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, δεν έχουν τελειώσει ακόμη και με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις θα δοθούν στην κυκλοφορία το 2017.

 

Με ρυθμούς fast track

 

Η καθυστέρηση στον εκσυγχρονισμό της γραμμής κοστίζει στους επιβάτες ταλαιπωρία και στον ΟΣΕ περίπου 18 εκατ. ευρώ τον χρόνο για τις ντιζελάμαξες που χρησιμοποιεί στα τμήματα χωρίς ηλεκτροκίνηση.

 

Σε αυτό το σκηνικό έχει ενδιαφέρον ότι προωθείται με ρυθμούς fast track η ανάθεση των έργων στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, με προϋπολογισμό 415 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για εργολαβία-σκούπα που θα καλύψει όλες τις εκκρεμότητες των αρχικών έργων στις σήραγγες του Καλλίδρομου και στο όρο Οθρυς, τα οποία ξεκίνησαν το 1994!

 

Ο διαγωνισμός είχε διεξαχθεί τον περασμένο Νοέμβριο και σε αυτόν πήραν μέρος τέσσερις όμιλοι, από τους οποίους οι δύο αποκλείστηκαν γιατί δεν διέθεταν τα τυπικά προσόντα συμμετοχής στη διαδικασία, όπως προκύπτει από το πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης (29/7/2013) που έχει στα χέρια της η «Εφ.Συν.». Το έργο ανατέθηκε στην κοινοπραξία «Ακτωρ, J&P-Αβαξ και ΤΕΡΝΑ», που προσέφερε μέση έκπτωση μόλις 8,34%! Εχει ενδιαφέρον ότι όλες οι αποφάσεις ήταν ομόφωνες και οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν – επικυρώθηκαν σε χρόνο-ρεκόρ, την 1η Οκτωβρίου, από τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, επίσης με ομόφωνη απόφαση.Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ολοκλήρωση των έργων σε 32 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, που σημαίνει μέσα στο β΄εξάμηνο του 2016.

 

Ανάλογο σκηνικό είχε επαναληφθεί στις αρχές Ιουλίου με το τμήμα του προαστιακού Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος Αχαΐας, προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ. Και εδώ μετείχαν δύο κοινοπραξίες, που έδωσαν χαμηλές εκπτώσεις. Το έργο θα κατασκευάσει το σχήμα «Aκτωρ, J&P-Αβαξ και Intrakat», που έδωσε αρχικά έκπτωση 5,9% και στη συνέχεια τη βελτίωσε κατά 1,75% αιτιολογώντας τη… γενναιοδωρία του με το επιχείρημα ότι μειώθηκε το εργατικό κόστος!

 

Ολυμπιακές… αμαρτίες

 

Το σκάνδαλο των σκανδάλων είναι το τμήμα Πειραιάς-σταθμός Λαρίσης. Πρόκειται για… ολυμπιακό έργο που ξεκίνησε με την αμαρτωλή 994 σύμβαση, η οποία διαλύθηκε. Ως το τέλος του χρόνου θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, με προϋπολογισμό 112 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 16 εκατ. θα διατεθούν για εργασίες σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, που θα καλύψουν και το κομμάτι ώς τις Τρεις Γέφυρες.

 

Scroll to top