Pin It

Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

 

Μία μόλις ημέρα μετά τη δημοσιοποίηση της μελέτης του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) η οποία μιλούσε για «ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο» που απολαμβάνει η ποντοπόρος ναυτιλία, το σύστημα φορολογίας των ναυτιλιακών εταιρειών και των Ελλήνων εφοπλιστών ήρθε και πάλι χθες στην επικαιρότητα, λόγω της απάντησης του υπουργού Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλη σε σχετική ερώτηση επτά βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ.

 

Η βασική ερώτηση που απευθύνουν οι βουλευτές στους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας και Ναυτιλίας είναι εάν προτίθεται η κυβέρνηση να καταργήσει τις 58 διαφορετικές φορολογικές απαλλαγές που απολαμβάνει το εφοπλιστικό κεφάλαιο ή να τις επανεξετάσει από μηδενική βάση, μέσω της σύναψης μιας Εθνικής Προγραμματικής Συμφωνίας με τον κλάδο της ναυτιλίας και τον εφοπλιστικό κόσμο.

 

Ο υπουργός Ναυτιλίας απάντησε χθες, χωρίς ωστόσο να δώσει σαφείς διευκρινίσεις στη συγκεκριμένη και καθοριστική ερώτηση των βουλευτών για τις 58 διαφορετικές φορολογικές απαλλαγές που απολαμβάνουν οι εφοπλιστές.

 

Κάνει ωστόσο γνωστό ότι στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπεται και η φορολόγηση των πλοίων υπό ξένη σημαία, η διαχείριση των οποίων γίνεται από ημεδαπές ή αλλοδαπές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, κατ' αναλογία του συστήματος φορολόγησης που ισχύει και στα πλοία με ελληνική σημαία (tonnage tax system).

 

Εξαγγελία, η οποία ωστόσο αφήνει και πάλι πλήθος ερωτήματα, καθώς, όπως εξηγούσε στην «Εφ.Συν.» ναυτιλιακός παράγοντας, πολλά από τα πλοία τους οι πλοιοκτήτες τα διαχειρίζονται με εταιρείες που δεν είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια αυτά δεν θα φορολογούνται.

 

Να σημειωθεί ότι όπως αναφερόταν στο νέο μνημόνιο, η κυβέρνηση από την αλλαγή φορολόγησης των ποντοπόρων πλοίων επιχειρεί να εισπράξει 80 εκατ. ευρώ το 2013 και 60 εκατ. ευρώ το 2014, δηλαδή συνολικά 140 εκατ. ευρώ μέχρι το 2016. Οπότε, παρά τις αλλαγές που έγιναν στη φορολόγησή τους, η κυβέρνηση επιδιώκει να εισπράξει περισσότερα χρήματα από τους συνταξιούχους και τους μισθωτούς παρά από τους εφοπλιστές.

 

Εξάλλου μόλις προχθές στη μελέτη του ΙΟΒΕ αναφερόταν ξεκάθαρα: Η ποντοπόρος ναυτιλία απολαμβάνει ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο σε σύγκριση με τους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

 

[email protected]

Scroll to top