dromos

12/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Απ’ τον καινούριο χρόνο θα «ξεπαγώσουν» οι αυτοκινητόδρομοι

Αν επαληθευτούν οι νέες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις, τα έργα που έχουν «παγώσει» από τα μέσα του 2011 αναμένεται να ξεκινήσουν σε ένα δίμηνο.
      Pin It

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων βάζει 350 εκατ. ευρώ, αλλά μόνο για τον οδικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι. Με… τρικ θα εξασφαλιστούν κονδύλια και για τους υπόλοιπους

 

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι μπαίνουν οι νέες συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους, οι οποίες επισήμως είχαν ξεμπλοκαριστεί από τον περασμένο Απρίλιο. Τότε ο πρωθυπουργός και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είχαν βγει στην Κορίνθου-Πατρών για να υποδεχθούν τις μπουλντόζες, που αποδείχθηκε ότι ήταν δανεικές από άλλα εργοτάξια!

 

Αν επαληθευτούν οι νέες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις, τα έργα που έχουν «παγώσει» από τα μέσα του 2011 αναμένεται να ξεκινήσουν σε ένα δίμηνο. Οι νέες συμβάσεις που συμφωνήθηκαν με τους εργολάβους αναμένεται να επιστρέψουν από το ελεγκτικό συνέδριο σε μια εβδομάδα. Στη συνέχεια θα υποβληθούν στις αρμόδιες υπηρεσίες των Βρυξελλών πριν εισαχθούν για επικύρωση από τη Βουλή. Χθες, σε εδική εκδήλωση, υπογράφηκε η νέα δανειακή σύμβαση ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και το Δημόσιο που προβλέπει σε πρώτη φάση τη διάθεση 350 εκατ. ευρώ για την επανεκκίνηση των έργων, ενώ το συνολικό πρόγραμμα γι΄ αυτόν τον τομέα ανέρχεται σε 650 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος της ΕΤΕπ Βέρνερ Χόγιερ διευκρίνισε ότι τα κονδύλια αφορούν μόνον τον βασικό οδικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, τον ΠΑΘΕ, αλλά με κάποιο… τρικ θα εξασφαλιστούν κονδύλια και για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους.

 

Παρά τις επίμονες ερωτήσεις της «Εφ.Συν.», οι αρμόδιοι υπουργοί δεν διευκρίνισαν αν τα κονδύλια αυτά περιλαμβάνονται στη συμμετοχή του Δημοσίου που προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007 ή αποτελούν πρόσθετη κρατική ενίσχυση προς τους εργολάβους για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού των τραπεζών, επιβεβαιώνοντας ορισμένες πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες οι αυτοκινητόδρομοι εξελίσσονται τελικώς σε κλασσικά δημόσια έργα. Από την ομιλία του Αρτέμη Θεοδωρίδη, στελέχους της Alpha Bank, έγινε σαφές ότι έχει μειωθεί ο ρόλος των ξένων τραπεζών που είχαν αναλάβει τη χορήγηση των δανείων προς τους εργολάβους. «Η επανεκκίνηση των έργων έχει τεράστια σημασία» τόνισε ο ομιλητής που αποκάλυψε ότι οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες της χώρας εγγυώνται για τα έργα. Ευχήθηκε να μπουν πολύ σύντομα οι τελικές υπογραφές στις συμφωνίες και πρόσθεσε με νόημα ότι «δεν υπάρχουν περιθώρια αστοχίας». Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, που είχε προηγηθεί στο βήμα, φάνηκε πάντως πιο αισιόδοξος για την εξέλιξη των συμβάσεων, παρ΄ όλο που έκανε λόγο για «δύο χρόνια σκληρών διαπραγματεύσεων».

 

Με βάση τη δανειακή σύμβαση χρηματοδοτούνται μόνον τα έργα στον ΠΑΘΕ, επομένως αφορούν τις εργολαβίες στην Κορίνθου-Πετρών και το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, που περιλαμβάνει κυρίως τις σήραγγες στα Τέμπη.

 

Εξασφαλίστηκε όμως ένα «παραθυράκι», που με την σιωπηλή κάλυψη της ΕΤΕπ, επιτρέπει τη χρηματοδότηση και στα υπόλοιπα έργα. «Εχουν εξασφαλιστεί πόροι από το ΕΣΠΑ», τόνισε ο υπουργός Υποδομών. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην πράξη αξιοποιήθηκε το γεγονός ότι και τα άλλα δύο έργα έχουν κάποια σχέση με τον ΠΑΘΕ. Ο νέος αυτοκινητόδρομος Αντίρριο-Γιάννενα συνδέεται με το τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας της Αθηνών-Λαμίας από το οποίο εισπράττει τα διόδια, αλλά και τη διακλάδωση Σχηματάρι-Χαλκίδα. Το ίδιο συμβαίνει και στον νέο αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, τον Ε-65, αφού σε αυτόν προβλέπεται να ενταχθεί και το «πέταλο» Μαλιακού, όταν ολοκληρωθούν τα έργα που χρηματοδοτούνται εξ ολοκλήρου από το Δημόσιο και προχωρούν μεγάλες καθυστερήσεις. Η σύμβαση προβλέπει την λειτουργία τριών σταθμών διοδίων για τη χρηματοδότηση του Ε-65. Τέλος, υπάρχει συμφωνία με την ΕΤΕΠ για την Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, όπου τα έργα δεν διακόπηκαν και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε μερικούς μήνες.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Εξασφαλίστηκαν και χρήματα για τουρισμό, ενέργεια, καινοτομία, έργα των δήμων

 

Παρά τις επίμονες ερωτήσεις της «Εφ.Συν.», οι αρμόδιοι υπουργοί δεν διευκρίνισαν αν τα κονδύλια αυτά περιλαμβάνονται στη συμμετοχή του Δημοσίου ή αποτελούν πρόσθετη κρατική ενίσχυση προς τους εργολάβους για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού των τραπεζών

 

Ενισχύσεις προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και χρηματοδότηση έργων της αυτοδιοίκησης περιλαμβάνει η δανειακή σύμβαση που υπογράφτηκε χθες από την ΕΤΕπ, στο περιθώριο της συνεδρίασης της διευθύνουσας επιτροπής της τράπεζας, που γίνεται στην Αθήνα. Η μερίδα του λέοντος στο κονδύλι των 550 εκατ. ευρώ αφορά τους αυτοκινητόδρομους, αλλά εξασφαλίστηκαν 150 εκατ. για επενδύσεις στον τουρισμό, την ενέργεια και την καινοτομία, ενώ άλλα 50 εκατ. θα δοθούν για αναπτυξιακά έργα που έχουν προτείνει οι δήμοι. Η διάθεση των κονδυλίων θα γίνει μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, της Alpha Bank και της Συνεταιριστικής Τράπεζας Κρήτης.

 

«Είμαστε ο μόνος διεθνής οργανισμός που επενδύει στην Ελλάδα», τόνισε με νόημα ο Β. Χόγιερ, που ανακοίνωσε τη συγκρότηση του ταμείου εγγυοδοτήσεων ειδικά για τη χώρα μας, το οποίο θα διαθέσει ένα δισ. ευρώ ώς το 2015 για τη χρηματοδότηση νέων επιχειρηματικών δράσεων, ιδιαίτερα αυτών που θα εξασφαλίζουν θέσεις εργασίας για τους νέους. «Υπάρχει πραγματικά φως», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας, που παραδέχτηκε ότι την τελευταία εξαετία τα εισοδήματα έχουν μειωθεί πάνω από 35% και πρόσθεσε ότι οι πολίτες «είναι δύσκολο να πειστούν ότι αξίζει να συνεχίσουν την προσπάθεια χωρίς να υπάρχει ανάπτυξη και ελπίδα». Ανέφερε ότι το τρέχον έτος η ΕΤΕπ θα εξασφαλίσει στη χώρα μας περίπου 1,5 δισ. ευρώ, κονδύλια διπλάσια σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. «Υπάρχει ανάγκη να φτάσουν τα κονδύλια στην πραγματική οικονομία», επισήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, που ανακοίνωσε ότι το τελευταίο διάστημα ξεκίνησε ο τακτικός έλεγχος της ροής των χρηματοδοτήσεων. Αναφέρθηκε στην επικείμενη λειτουργία ελληνικού επενδυτικού ταμείου, στο οποίο -όπως είπε χαρακτηριστικά- θα τοποθετηθεί μάνατζερ και όχι «φίλος κάποιου υπουργού». Στον νέο χρηματοδοτικό φορέα θα μετάσχουν στελέχη της ΕΤΕπ, που παρέχει ήδη κεφαλαιακή στήριξη.

 

Ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Μιχελάκης ανέφερε ότι, εκτός από τα 50 εκατ. της ΕΤΕπ, εξασφαλίστηκαν άλλα 100 εκατ. για τους δήμους, με σύμβαση που υπογράφηκε χθες με κινεζικό επενδυτικό σχήμα.

 

Χ.ΤΖ.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Μετρό

 

Επεκτείνεται η 2, ετοιμάζεται και γραμμή 4

 

52Δύο νέες επεκτάσεις ετοιμάζει το μετρό, πέρα από τα εν εξελίξει έργα που θα φέρουν τους συρμούς ώς το κέντρο του Πειραιά. Προς το παρόν πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή η παράδοση του νέου σταθμού Αγία Μαρίνα, στα όρια του Δήμου Χαλανδρίου, καθώς ανέκυψαν νέα προβλήματα με τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα. Πρόκειται για τη συνέχιση της γραμμής 2 από τον σημερινό τερματικό σταθμό της Ανθούπολης ώς το Ιλιον, με προϋπολογισμό περίπου 400 εκατ. ευρώ. Θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς που θα εξυπηρετήσουν μεγάλους δήμους της δυτικής Αττικής.

 

Στόχος είναι να προχωρήσουν οι μελέτες ώστε να δημοπρατηθεί το συντομότερο και η επέκταση της γραμμής 1 από το Ελληνικό ώς τον Αγιο Κωνσταντίνο Γλυφάδας. Το νέο τμήμα των τριών χιλιομέτρων, με κόστος 300 εκατ. ευρώ θα διαθέτει έναν ενδιάμεσο σταθμό στην Ανω Γλυφάδα. Πρώτη προτεραιότητα πάντως για τα νότια προάστια είναι η διακλάδωση της παραλιακής γραμμής του τραμ, ώστε να καταλήγει στο μετρό, πιθανότατα στον σταθμό της Αργυρούπολης.

 

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχει ήδη αποφανθεί θετικά για τη χορήγηση δανείου ύψους ενός δισ. ευρώ που θα διατεθεί για το πρώτο κομμάτι της νέας γραμμής 4, που θα ξεκινά από τον σταθμό του Ηλεκτρικού στον Περισσό, θα περνά από πυκνοδομημένες περιοχές, όπως το Γαλάτσι και η Κυψέλη, θα φθάνει στο κέντρο και θα συνεχίζει προς τα βόρεια, κάτω από τη λεωφόρο Κηφισίας. Σε πρώτη φάση η γραμμή θα φθάσει ώς τον σταθμό του μετρό στο Πανεπιστήμιο.

 

Το υπουργείο Υποδομών ετοιμάζεται να παραπέμψει στη διαιτησία της απαιτήσεις των εργολάβων της βασικής γραμμής του μετρό στη Θεσσαλονίκη, που ζητούν «πανωπροίκι» 500 εκατ. ευρώ. Οι αρμόδιοι διαβεβαιώνουν ότι η κατασκευή θα συνεχιστεί κανονικά, έξω σύντομα θα ξεκινήσουν τα έργα στην επέκταση προς Καλαμαριά. Επιβεβαίωσαν όμως ότι, λόγω προβλημάτων στις απαλλοτριώσεις, καταργείται ο σταθμός στη Βούλγαρη, αφού σε 450 μέτρα προβλέπεται άλλος στη νέα γραμμή.

 

Χ.ΤΖ.

 

 

Scroll to top