Φορτηγά χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα, προδιαγραφές ασφαλείας και με ανασφάλιστους οδηγούς αλωνίζουν στο εθνικό οδικό δίκτυο. Αποτέλεσμα; Η οικονομία χάνει πάνω από 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο
→Δραματική η κατάσταση για τους Ελληνες οδηγούς. Πάνω από το 60% έχει αποσυρθεί ή υποαπασχολείται
Της Χαράς Τζαναβάρα
«Οι παράνομες μεταφορές κοστίζουν στην εθνική οικονομία πάνω από 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο, που αντιστοιχεί στο 1% του ΑΕΠ», αποκάλυψε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών (ΟΦΑΕ). Συμπεριλαμβάνονται απώλειες φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, που με μετριοπαθείς υπολογισμούς ανέρχονται σε 150 εκατ. ευρώ. Οδηγοί από την Τουρκία, τη Μολδαβία, την ΠΓΔΜ και άλλες χώρες της ανατολικής Ευρώπης χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο της χώρας. Από τα στοιχεία της Ομοσπονδίας το 60% των μεταφορών εξυπηρετούνται από ξένους ή και Ελληνες που έχουν μεταφέρει την έδρα τους σε γειτονικές χώρες, κυρίως στη Βουλγαρία, την Κύπρο και τη Γερμανία. Από αυτές το 80% γίνονται με παράνομο τρόπο, χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα, προδιαγραφές ασφαλείας και ανασφάλιστους οδηγούς. Ο αθέμιτος ανταγωνισμός έχει οδηγήσει στην ανεργία και όπως τόνισε ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ «πάνω από το 60% των αυτοκινητιστών έχει αποσυρθεί ή υποαπασχολείται».
Ζητούν ελέγχους
«Οι ξένοι οδηγοί θεωρούν τη χώρα μας ξέφραγο αμπέλι», υπογράμμισε ο Απ. Κενανίδης και ζήτησε να γίνονται έλεγχοι από μικτά κλιμάκια, με έμφαση στις χερσαίες πύλες της χώρας (Προμαχώνας, Εύζωνοι, Ορμένιο, Κήποι, Κρυσταλλοπηγή, Κακαβιά, Δοϊράνη), αλλά και στα λιμάνια της Πάτρας, της Κορίνθου και της Ηγουμενίτσας. Ζητούν επιπλέον να καταβάλλονται επί τόπου τα πρόστιμα για παραβάσεις του ΚΟΚ, όπως ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Διαφορετική είναι η αντιμετώπιση των Ελλήνων αυτοκινητιστών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα:
• Καταβάλλουν έως και οκταπλάσιες εισφορές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες για να ασφαλίσουν τα βαριά οχήματα και τα φορτηγά διεθνών μεταφορών, αφού η αγορά ουσιαστικά λειτουργεί υπό συνθήκες καρτέλ. Ως αντίδοτο προτείνουν να τους δοθεί το δικαίωμα να ασφαλίζουν τα οχήματα αυτών των κατηγοριών σε εταιρείες άλλων χωρών της ευρωπαϊκής ένωσης.
• Πληρώνουν υπερδιπλάσια ναύλα σε σχέση με τους ξένους συναδέλφους τους στη γραμμή Ελλάδα-Ιταλία, είτε από το λιμάνι της Πάτρας είτε της Κορίνθου.
Η Ομοσπονδία θεωρεί ότι δεν απέδωσε το μέτρο της απελευθέρωσης των εμπορευματικών μεταφορών, που τέθηκε σε εφαρμογή πριν από μια τριετία και είχε διαφημιστεί ως «γιατρειά» στην ελληνική οικονομία. Οι εκπρόσωποί της ανέφεραν ότι ώς τώρα έχουν εκδοθεί μόνον μερικές δεκάδες νέες άδειες, παραβλέποντας πως η οικονομική κρίση έχει συρρικνώσει και τις μεταφορικές ανάγκες.