28/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το ΚΑΣ ενέκρινε ομόφωνα τη μελέτη τού Re-Think Athens

Κανένας κίνδυνος για αρχαία και νεότερα μνημεία

Η ανάπλαση του κέντρου της πρωτεύουσας, μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση, πήρε πράσινο φως από τους ειδικούς του ΥΠΠΟ. Δεν προβλέπονται, άλλωστε, εκβαθύνσεις που θα ξεπερνούν το ένα μέτρο.
      Pin It

Η ανάπλαση του κέντρου της πρωτεύουσας, μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση, πήρε πράσινο φως από τους ειδικούς του ΥΠΠΟ. Δεν προβλέπονται, άλλωστε, εκβαθύνσεις που θα ξεπερνούν το ένα μέτρο

 

Ας ξεχάσουμε διά παντός ως πολυσύχναστο δρόμο την Πανεπιστημίου. Ας αρχίσουμε να τη φανταζόμαστε σαν μια ωραία ευρωπαϊκή οδό ήπιας κυκλοφορίας, με πολύ πράσινο, όπου θα διέρχονται πεζοί, ποδηλάτες και τραμ. Θα μπαινοβγαίνουν από τις κάθετες οδούς (Μπενάκη, Αμερικής) ταξί, θα κινούνται τουριστικά λεωφορεία και αυτοκίνητα τροφοδοσίας σε συγκεκριμένες ώρες.

 

H αρχιτεκτονική μελέτη του έργου «Re-Think Athens/ Ξανασκέψου την Αθήνα», που αφορά την ανάπλαση του κέντρου της πρωτεύουσας σε μήκος 3 χιλιομέτρων και χρηματοδοτείται από το Ιδρυμα Ωνάση (μαζί με το σύνολο των μελετών που απαιτούνται για το έργο), εγκρίθηκε ομόφωνα από τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Παρουσιάστηκε στη συνεδρίαση της Τρίτης από τον Παναγιώτη Τουρνικιώτη, καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, επιστημονικό σύμβουλο του «Re-Think Athens», και πήρε τα εύσημα και το «πράσινο φως» των μελών του ΚΑΣ, όπως είχε συμβεί πριν από λίγες ημέρες και στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων.

 

Περισσότεροι από 100.00 Αθηναίοι είδαν την προηγούμενη άνοιξη τη νικητήρια πρόταση του ολλανδικού αρχιτεκτονικού γραφείου Okra στην ολιγοήμερη έκθεση που διοργανώθηκε. Αυτό και μόνο αποδεικνύει το ενδιαφέρον των πολιτών για το έργο που πρόκειται ν’ αλλάξει την καθημερινότητα και το πρόσωπο της πόλης. Στη συνεδρίαση του ΚΑΣ συζητήθηκαν κυρίως τα θέματα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

 

Στην περιοχή ανάπλασης βρίσκονται 56 θέσεις με ειδικό ενδιαφέρον εντοπισμένες είτε κάτω από τη γη είτε νεότερα μνημεία, όπως η Ακαδημία και η Εθνική Βιβλιοθήκη, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο κ.ά. Ωστόσο οι θέσεις αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, όπως στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου και Βασ. Σοφίας όπου υπάρχει τμήμα του Ρωμαϊκού Τείχους των Αθηνών, ή στην Ομόνοια, όπου με τη διάνοιξη του Μετρό είχαν βρεθεί τάφοι και τμήματα από υδραγωγείο, δεν επηρεάζονται από το έργο. «Δεν περιμένουμε εκπλήξεις», είπε η γεν. γραμματέας του ΥΠΠΟ Λίνα Μενδώνη, χωρίς κανείς να μπορεί να αποκλείσει κάποια καινούργια ανακάλυψη.

 

Οπως τόνισε ο Παναγιώτης Τουρνικιώτης «οι εκβαθύνσεις δεν θα ξεπερνούν το ένα μέτρο». Το μόνο σημείο που η μελέτη προβλέπεται να προχωρήσει σε μεγάλα βάθη είναι η πλατεία Δικαιοσύνης (στις οδούς Αρσάκη, Πανεπιστημίου και Σανταρόζα). Εκεί θα δημιουργηθεί μια ειδική δεξαμενή για τη συλλογή βρόχινου νερού που εκτός από αντιπλημμυρική προστασία θα προσφέρει αυτονομία στην άρδευση με τη δυνατότητα χρήσης του νερού είτε σε περιόδους ανομβρίας είτε για τον καθαρισμό του δημόσιου χώρου.

 

«Με αυτό το έργο επαναπροσδιορίζεται η κινητικότητα στο κέντρο της πόλης. Η Πανεπιστημίου δεν θα είναι ένας αμιγώς πεζόδρομος, αλλά μικτής κίνησης με προτεραιότητα στους πεζούς και υψηλής περιβαλλοντικής άνεσης», είπε ο κ. Τουρνικιώτης. Εξήγησε ότι το έργο θα αποτρέπει στην πραγματικότητα τη διαμπερή κυκλοφορία, να περνάς δηλαδή με το αυτοκίνητο από το κέντρο. Ανέφερε ότι θα δημιουργηθούν παρεμβάσεις με υδάτινα στοιχεία στις πλατείες Κοραή, Ομονοίας, Δικαιοσύνης κι έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Για άλλη μια φορά θα γίνει ανάπλαση στην πλ. Ομονοίας, η οποία θα μετατραπεί σε τετράγωνη κι επίπεδη, ενώ η πλ. Δικαιοσύνης μετατρέπεται σε μια μικρή όαση με χώρους πρασίνου, σημεία ξεκούρασης και ανάγνωσης.

 

Κυκλοφοριακές αλλαγές θα σημειωθούν επίσης στην οδό Ακαδημίας, που θα αλλάξει κατεύθυνση και θα μετατραπεί σε κάθοδο, όπως και η Αγίου Κωνσταντίνου. Η Λ. Αμαλίας χάνει μία λωρίδα από τις τέσσερις και η οδός Μάρνη γίνεται μονόδρομος. Η μελέτη προβλέπει τις δεντροφυτεύσεις με πολλά διαφορετικά είδη δέντρων και ειδικό φωτισμό. Το συνολικό κόστος του έργου, μαζί με την επέκταση του τραμ, θα φτάσει τα 92,5 εκατ. ευρώ.

 

Βασιλική Τζεβελέκου

 

Scroll to top