Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Λίγες ώρες πριν ψηφιστεί στη Βουλή το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει τις περιβόητες πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, η κυβέρνηση αιφνιδιαστικά χθες το απόγευμα προχώρησε σε μια σημαντική αλλαγή στο άρθρο 45, που προέβλεπε την επιβολή έκτακτης εισφοράς στο συνάλλαγμα που εισάγεται από τις διαχειρίστριες εταιρείες πλοίων.
Ο υφυπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, επικαλούμενος γνωμοδότηση του επιστημονικού συμβουλίου της Βουλής, «για να αποφευχθούν περιπτώσεις διπλής φορολογίας», όπως είπε, με προσθήκη που κατέθεσε τελευταία στιγμή, εξαίρεσε από την έκτακτη εισφορά τις ναυτιλιακές εταιρείες (ελληνικές και αλλοδαπές) που διαχειρίζονται ή εκμεταλλεύονται πλοία υπό ελληνική ή ξένη σημαία και έχουν εγκατασταθεί στη χώρα μας. Μετά την αλλαγή αυτή, στη ρύθμιση παραμένουν μικρότερες εταιρείες που ασχολούνται με παραναυτιλιακές δραστηριότητες.
Η αλλαγή που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, σχόλια και ερωτήματα, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του συναλλάγματος στο οποίο υπολογιζόταν η εισφορά προέρχεται από τις εταιρείες που με την τροπολογία εξαιρέθηκαν.
Σκληρή ανακοίνωση εξέδωσε και ο ΣΥΡΙΖΑ, στην οποία έκανε λόγο για «πιέσεις εφοπλιστών προκειμένου να αποφύγουν μια, έστω συμβολική, συνεισφορά στα φορολογικά βάρη». Οσο για τα επιχειρήματα που επικαλέστηκε ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας για να δικαιολογήσει αυτή την τροποποίηση, ότι οι απαιτήσεις του άρθρου 45 καλύφθηκαν από αντίστοιχη διάταξη του φορολογικού νομοσχεδίου, ο ΣΥΡΙΖΑ τα χαρακτηρίζει αβάσιμα, αφού το περιεχόμενο των αντίστοιχων διατάξεων είναι εντελώς διαφορετικό.
«Οι κυβερνητικοί εταίροι είναι αποφασισμένοι να καλύψουν με κάθε τρόπο τους έχοντες που ποτέ δεν πλήρωσαν…» αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) Α. Νταλακογιώργος καλεί τους ναυτεργάτες σε απεργιακές κινητοποιήσεις, χαρακτηρίζει το φορολογικό νομοσχέδιο «φορομπηχτικό» και σημειώνει πως με τον τριπλασιασμό της φορολογίας των ναυτικών η φορολογία που θα πληρώνει πλέον ένας πλοίαρχος και ένας α' μηχανικός θα είναι σε ετήσια βάση ίδια με τη φορολογία που πληρώνει ένας εφοπλιστής, ο οποίος έχει στην κατοχή του ένα πλοίο 38.000 κόρων με ηλικία 15 ετών.