→Εναντίον ποιων στρέφεται η ετήσια έκθεση της Αρχής Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
«Η δημοσίευση φωτογραφιών εικονιζομένων σε αφίσα συνιστά επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, χωρίς τη συγκατάθεση των υποκειμένων τους, η οποία δεν δικαιολογείται από λόγους πληροφόρησης του κοινού. Η δημοσίευση της φωτογραφίας θα μπορούσε να δημιουργήσει στον μέσο πολίτη την πεπλανημένη εντύπωση ότι οι εικονιζόμενοι ανήκουν πολιτικά στον χώρο του κόμματος που εξέδωσε την αφίσα και, συνεπώς, πρέπει να θεωρηθεί ότι περιέχει ευαίσθητα δεδομένα που αφορούν πολιτικές πεποιθήσεις. Για τους λόγους αυτούς επεβλήθη πρόστιμο σε πολιτικό κόμμα και διετάχθη η διαγραφή επίμαχης φωτογραφίας από το αρχείο του κόμματος, υπό την έννοια και της απαγόρευσης της αναδημοσίευσης σε άλλες αφίσες».
Αυτό αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ετήσια Εκθεση Πεπραγμένων της Αρχής Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα του 2012, που δημοσιεύθηκε χθες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Σύμφωνα με αυτή, η Αρχή εξέτασε 681 προσφυγές-καταγγελίες και 989 ερωτήματα πολιτών, ενώ ερεύνησε 540 υποθέσεις γνωστοποιήσεων αρχείων και επεξεργασιών, από τις οποίες οι 335 αφορούσαν την εγκατάσταση και λειτουργία κλειστών κυκλωμάτων τηλεόρασης και οι 205 τήρηση αρχείων ή επεξεργασία προσωπικών δεδομένων.
Ακόμη, εξέτασε 57 αιτήσεις διαβίβασης δεδομένων σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης και χορήγησε ή ανανέωσε 81 άδειες τήρησης αρχείων ευαίσθητων δεδομένων, διασύνδεσης αρχείων και διαβίβασης δεδομένων σε χώρες εκτός Ε.Ε. Επίσης, πραγματοποίησε 11 τακτικούς ελέγχους. Οι καταγγελίες, προσφυγές κ.λπ. στην Αρχή μέσα στο περασμένο έτος ανήλθαν στις 2.533, ενώ εκκρεμούν 2.890 υποθέσεις.
Ποσοστό μεγαλύτερο του 60% αφορά παράπονα για εγκατάσταση συστημάτων βιντεοεπιτήρησης από γείτονες σε μονοκατοικίες και πολυκατοικίες. Σε πολλές μάλιστα από τις περιπτώσεις αυτές τα εμπλεκόμενα μέρη έχουν και άλλου είδους διαφορές μεταξύ τους. Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία υποθέσεων αφορά προσφυγές για χρήση συστημάτων βιντεοεπιτήρησης σε χώρους εργασίας (περίπου 20% των καταγγελιών). Βιντεοσκόπηση σε ξενοδοχεία: η κάμερα στο γυμναστήριο επιφέρει ιδιαίτερη προσβολή στην ιδιωτική ζωή των πελατών, ενώ ο επιδιωκόμενος σκοπός, δηλαδή η προστασία των πελατών, μπορεί να επιτευχθεί με λιγότερο επαχθή μέσα ή με άλλο ηπιότερο τρόπο, εξίσου αποτελεσματικό, όπως η φυσική παρουσία κάποιου υπαλλήλου του ξενοδοχείου. Σχετικά με τις υποθέσεις δραστηριότητας εισπρακτικών εταιρειών, αυτές έχουν πλέον ομαδοποιηθεί κατ’ αντικείμενο και η Αρχή έχει απευθύνει έγγραφα προς τις τράπεζες και τις εταιρείες πιστωτικών καρτών (που είναι οι δανειστές) με τα οποία ζητήθηκαν διευκρινίσεις επί των αιτιάσεων που διατυπώθηκαν από τους οφειλέτες.
Μαρία Δήμα