Το μέσο κατασκευαστικό κόστος για το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί διαμορφώνεται σε 32 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο. Η Εγνατία, με 73 δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους 50 χλμ. για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας, η οποία κατασκευάστηκε ως κλασικό δημόσιο έργο, είχε μέσο κόστος από 4,1 έως 15,4 εκατ. ευρώ ανά χλμ.
Της Χαράς Τζαναβάρα
Οι σήραγγες Τεμπών είναι το ακριβότερο έργο στην Ευρώπη, ενώ «τσιμπημένες» εμφανίζονται οι τιμές για τα έργα και στους άλλους τρεις αυτοκινητόδρομους, με βάση τα στοιχεία που δίνει το αρμόδιο υπουργείο. Οι συγκρίσεις γίνονται με βάση στοιχεία από την Εγνατία οδό και τον σχεδόν έτοιμο αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, αλλά και με ανάλογα έργα σε άλλες χώρες της Ε.Ε., όπως η Γαλλία και η Γερμανία.
Ενδεχομένως το πραγματικό κοστολόγιο να είναι ακόμη μεγαλύτερο για την περίπτωση των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων, αφού παρά τις ερωτήσεις της «Εφ.Συν.» προς το υπουργείο Υποδομών, δεν έγινε γνωστό αν σε αυτό περιλαμβάνεται η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή του 1,2 δισ. που εξασφάλισαν οι εργολάβοι για να υπογράψουν τις συμφωνίες επανεκκίνησης. Είναι σαφές ότι δεν συνυπολογίζονται τα περίπου 600 εκατ. ευρώ, τα «πανωπροίκια» που αποδέχτηκε να καταβάλει το Δημόσιο λόγω καθυστερήσεων με υπαιτιότητά του (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά, μεταφορά δικτύων ΔΕΗ κ.λπ.).
Ευρωπαϊκό ρεκόρ…
Το μέσο κατασκευαστικό κόστος για το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί διαμορφώνεται σε 32 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο. Αφορά το νέο κομμάτι των 24 χλμ. με το οποίο παρακάμπτονται τα στενά των Τεμπών και περιλαμβάνει πεδινά τμήματα και τις τρεις δίδυμες σήραγγες, με μήκος 2 χλμ., 2,7 χλμ. και 6 χλμ. ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Η τελευταία, όταν δοθεί στην κυκλοφορία, θα είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων. Το δεύτερο ακριβότερο έργο βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο Α-41 στη Γαλλία, με σήραγγες μεγάλου μήκους και κόστος 30 εκατ. το χιλιόμετρο.
Πιο αποκαλυπτική είναι η σύγκριση με τα αντίστοιχα μεγέθη της Εγνατίας οδού, που κατασκευάστηκε ως κλασικό δημόσιο έργο. Στον οδικό άξονα των 670 χλμ. λειτουργούν 73 δίδυμες σήραγγες, με συνολικό μήκος 50 χλμ. για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η σήραγγα του Δρίσκου, με μήκος 4,5 χλμ. που θα έχει τα «πρωτεία» ώς το 2015. Το κατασκευαστικό κόστος μόνο για τις σήραγγες κυμαίνεται από 8 έως 30 εκατ. το χλμ. με βάση τα επίσημα στοιχεία. Το ίδιο το υπουργείο Υποδομών αποδέχεται ότι το μέσο κόστος της Εγνατίας οδού ποικίλλει από 4,1 έως 15,4 εκατ. ευρώ ανά χλμ. ανάλογα με την περιοχή (ανατολικό, κεντρικό και δυτικό τμήμα).
Στους άλλους τρεις αυτοκινητόδρομους το μέσο κόστος κυμαίνεται από 6,6 έως 7,2 εκατ. ευρώ ανά χλμ., όταν σε ανάλογα έργα στη Γαλλία και τη Γερμανία διαμορφώνεται από 5,9 έως 8 εκατ. το χλμ. Είναι ενδεικτικό ότι ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, που υλοποιήθηκε με το σύστημα της συγχρηματοδότησης και δεν αντιμετώπισε ανάλογα προβλήματα μεγάλων καθυστερήσεων και δανεισμού, έχει μέσο κόστος 6,4 εκατ. ευρώ ανά χλμ.