30/12/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια έκθεση μας συστήνει τον Αντρο Βέκουα από τη Γεωργία

Επιστροφή σε μια πόλη που κατέστρεψε ο εμφύλιος

Ξενοδοχεία, σπίτια, καφενεία τού Σοχούμι, όπου έζησε παιδί και σκοτώθηκε ο πατέρας του από εθνικιστές Αμπχάζιους, αναπαριστά στα γλυπτά του με τίτλο «Pink Wave Hunter». Συνασπίστηκαν για να τον φέρουν στην Ελλάδα Μουσείο Μπενάκη και Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ.
      Pin It

Ξενοδοχεία, σπίτια, καφενεία τού Σοχούμι, όπου έζησε παιδί και σκοτώθηκε ο πατέρας του από εθνικιστές Αμπχάζιους, αναπαριστά στα γλυπτά του με τίτλο «Pink Wave Hunter». Συνασπίστηκαν για να τον φέρουν στην Ελλάδα Μουσείο Μπενάκη και Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ

 

ekthesi-georgiaΤο όνομα Andro Wekua (Αντρο Βέκουα) μπορεί να μας λέει ελάχιστα ή και τίποτα, αν και είναι γνωστός στα μεγαλύτερα διεθνή κέντρα της σύγχρονης τέχνης. Τον ταλαντούχο καλλιτέχνη από το Σοχούμι της Γεωργίας (1977), που μετουσιώνει τα βιώματά του σε τέχνη, θα μας συστήσει η έκθεση «Pink Wave Hunter» με την οποία εγκαινιάζεται η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη και του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ. Μια καινούργια πρόταση που αποσκοπεί στην ανάδειξη νέων καλλιτεχνών και σημαντικών έργων, εν πολλοίς άγνωστων ακόμα στο ελληνικό κοινό και ρηξικέλευθων κατευθύνσεων της σύγχρονης τέχνης.

 

Ο Andro Wekua έχει εκθέσει στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Η δουλειά του περιλαμβάνει ζωγραφική, κολάζ, σχέδιο, εγκατάσταση, γλυπτική και φιλμ. Ωστόσο η έκθεση «Andro Wekua – Pink Wave Hunter», που θα δούμε στο κεντρικό κτίριο της Κουμπάρη (εγκαίνια 29 Ιανουαρίου), περιλαμβάνει μια σειρά από γλυπτά, συμπλέγματα κτιρίων από το παραθαλάσσιο Σοχούμι, που αποτελούν παιδική ανάμνηση του καλλιτέχνη καθώς καταστράφηκαν στον πόλεμο. Ο καλλιτέχνης έζησε εκεί με την οικογένειά του μέχρι τις αρχές του ’90, όταν οι πολεμικές συγκρούσεις στην Αμπχαζία τούς ανάγκασαν να εγκαταλείψουν την πόλη. Ο πατέρας του, ο πολιτικός ακτιβιστής Vova Wekua, σκοτώθηκε από τους εθνικιστές κατά τη διάρκεια των ταραχών. Ο εμφύλιος πόλεμος κατέστρεψε το Σοχούμι, στερώντας από τον καλλιτέχνη και την οικογένειά του τη δυνατότητα της επιστροφής.

 

«Με ενδιαφέρει κυρίως η αρχιτεκτονική της πόλης και το πώς η φύση της διατηρείται ανέπαφη, ενώ αφήνεται να παρακμάσει. Για μένα η πόλη αυτή παραμένει πεισματικά άπιαστη, ένα είδος αντικατοπτρισμού… ίσως να μην υπάρχει, να μην υπήρξε ποτέ» αναφέρει ο καλλιτέχνης, που σπούδασε εικαστικές τέχνες στη γενέτειρά του, συνέχισε στη Βασιλεία της Ελβετίας και σήμερα ζει μεταξύ Ζυρίχης και Βερολίνου.

 

Για τις γλυπτικές αναπαραστάσεις των έργων της έκθεσης χρησιμοποιεί χυτό μπετόν, γύψο, κερί, αλουμίνιο, μπρούντζο και είναι σχεδόν πάντα μονοχρωματικά, πράγμα που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τους ζωγραφικούς πίνακες, τα κολάζ, τα φιλμ και τα άλλα γλυπτά του. Επινοώντας ένα προσωπικό ιδίωμα βασισμένο στις παιδικές αναμνήσεις του και εμπλουτισμένο από ψηφιακές εικόνες που διακινούνται από φίλους και τωρινούς επισκέπτες στην περιοχή, «δημιουργεί μια υποκειμενική γλυπτική αρχιτεκτονική που αναπαριστά ξενοδοχεία, σπίτια, καφενεία και διοικητικά κτίρια του Σοχούμι, που δρουν ως οδηγοί στην πόλη. Τοποθετημένες συνήθως σε κοινά τραπέζια ή βάθρα, οι αρχιτεκτονικές αυτές φόρμες συνιστούν μια μελαγχολική παρουσία, συνώνυμη σχεδόν μιας άδειας θεατρικής σκηνής ή της πρόσοψης ενός εγκαταλειμμένου κινηματογράφου, μια αινιγματική αναπαράσταση που θέτει υπό εξέταση τα σημεία όπου Ιστορία, μνήμη και φαντασία συναντιούνται και τέμνονται, την ίδια δηλαδή τη μορφολογική δομή του εικαστικού κόσμου τού Wekua» αναφέρουν οι διοργανωτές.

 

Ατομικές εκθέσεις του έχουν παρουσιαστεί σε μουσεία σε Αυστρία, Γερμανία, Ιταλία, Βέλγιο, Ελβετία, Ολλανδία, Αγγλία, Γαλλία και έχει συμμετάσχει σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις, όπως: Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Βενετίας (2011), Μουσείο Guggenheim Νέα Υόρκη (2010), 8η Μπιενάλε του Γκουανγκτζού, Νότια Κορέα (2010), Kunsthalle Fridericianum στο Κάσελ της Γερμανίας .

 

Η έκθεση στην Αθήνα σχεδιάστηκε από τον καλλιτέχνη και ο συντονισμός έγινε από τις Ρεγγίνα Αλιβιζάτου, Πολύνα Κοσμαδάκη. Είναι η πρώτη συνεργασία Μπενάκη και ΔΕΣΤΕ. Θα ακολουθήσει ομαδική έκθεση στο κτίριο της οδού Πειραιώς, το καλοκαίρι του 2014.

 

 

ΙΝFΟ: «Andro Wekua – Pink Wave Hunter», Μουσείο Μπενάκη – Κεντρικό Κτίριο Κουμπάρη 1.

 

Διάρκεια: 29 Ιανουαρίου – 23 Μαρτίου 2014.

 

Βασιλική Τζεβελέκου

 

Scroll to top